مریم خدابین؛ سعید شیرشاهی؛ نصرت ریاحینیا
چکیده
مقدمه: آگاهی از وضعیت تولیدات علمی در حوزه دندانپزشکی، میتواند به محققان این حوزه در تصمیمگیری کمک نماید. مطالعه حاضر با هدف ترسیم ساختار علمی یک دهه پژوهش (سالهای 2010 تا 2020) حوزه دندانپزشکی در کشورهای خاورمیانه انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی و علمسنجی بود و دادههای مورد نیاز آن از وبگاه علوم استخراج گردید. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی از وضعیت تولیدات علمی در حوزه دندانپزشکی، میتواند به محققان این حوزه در تصمیمگیری کمک نماید. مطالعه حاضر با هدف ترسیم ساختار علمی یک دهه پژوهش (سالهای 2010 تا 2020) حوزه دندانپزشکی در کشورهای خاورمیانه انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی و علمسنجی بود و دادههای مورد نیاز آن از وبگاه علوم استخراج گردید. جامعه مورد نیاز را تمامی مدارک تولید شده در حوزه دندانپزشکی که توسط نویسندگان کشورهای خاورمیانه در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تولید شده بود، تشکیل داد. بدین ترتیب، ۲۶۵۳ مدرک علمی جمعآوری شد. برای ترسیم ساختار علمی، روش علمسنجی مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: حوزه Dentistry Oral Surgery Medicine بالاترین نرخ تولید علمی در بین حوزههای دندانپزشکی را به خود اختصاص داد. ساختار علمی این حوزه از 7 خوشه تشکیل شده است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه سوم فهرست دانشگاههای برتر خاورمیانه و کشور ایران در خاورمیانه در جایگاه سوم قرار گرفت. ارتباطات واژگانی کرونا، پاندمی، پروتکلها، انتقال و مسایل مرتبط با کرونا مشهود بود.نتیجهگیری: ایجاد خوشه نوظهور با محوریت کووید 19 و اختصاص 74 مقاله و 12 همرخدادی در طول یک سال (2019 تا 2020)، دغدغههای دندانپزشکان به دلیل شرایط تحمیلی بیماری کرونا را نشان میدهد که منجر به پژوهش در جهت یافتن راهحل برای در امان بودن کلینیکهای دندانپزشکی و نگرانیهای ناشی از همهگیری کووید 19 شده است.
صدیقه محمد اسماعیل؛ نسیم نراقیان
چکیده
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش بررسی: این مطالعه با استفاده از روشهای علمسنجی و اصول تحلیل شبکه انجام شد. جامعه پژوهش را 803 مدرک در دو پایگاه Web of Science و Scopus تشکیل داد که طی سالهای 2011 تا 2015 منتشر شده بود و حداقل یکی از نویسندگان آنها، وابستگی سازمانی به دانشکدههای دندانپزشکی علوم پزشکی شهر تهران داشت.یافتهها: بیشترین همکاری بینالمللی با پژوهشگران کشورهای آمریکا، انگلستان و ترکیه مشاهده شد. شبکه همتألیفی پژوهشگران متشکل از 60 گره (نویسنده) و درجه تراکم 028/0 بود. میانگین شاخص ضریب همکاری برای حوزه دندانپزشکی، 73/0 به دست آمد که نشان دهنده همکاری نویسندگان به صورت گروهی بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد نتایج به دست آمده نمایانگر پژوهشهای مشارکتی و افزایش در تولید کلی مقالات است و این همکاری در سطح مناسبی در حال رشد میباشد. نتایج نشان میدهد که پژوهشگران این حوزه از مزایای همکاری علمی آگاهی دارند.
مهسا قندهاری؛ جواد خزائی پول؛ امید بهارستان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 941-954
چکیده
مقدمه: یکی از معیارهای ارزشیابی که در بیمارستانها، مؤسسات درمانی و مطبهای دندانپزشکی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ارزشیابی براساس کیفیت خدمات میباشد. هدف از این مطالعه تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکیها از دیدگاه مشتریان بوده است. روش بررسی: روش این پژوهش از نوع تحلیلی و مبتنی بر ابزارهای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از معیارهای ارزشیابی که در بیمارستانها، مؤسسات درمانی و مطبهای دندانپزشکی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ارزشیابی براساس کیفیت خدمات میباشد. هدف از این مطالعه تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکیها از دیدگاه مشتریان بوده است. روش بررسی: روش این پژوهش از نوع تحلیلی و مبتنی بر ابزارهای تلفیقی Kano و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی مشتریان دندانپزشکیهای شهر اصفهان در سال 1391 بودند. بدین منظور تعداد 490 نفر از مشتریان بهصورت تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی کانو و فرایند تحلیل سلسله مراتبی بود. تجزیه و تحلیل دادهها مبتنی بر روشهای فازی و با استفاده از نرمافزار SPSS و Excel انجام شده است. یافتهها: تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از مدل کانو نشان میدهد که معیارهای صلاحیت حرفهای، روش و رفتار دندانپزشک، کنترل و رفع درد جزو معیارهای الزامی و معیارهای زمان صرف شده برای درمان، محیط و جو، موقعیت سهلالوصول، انتظار برای درمان، وقتشناسی و حقالزحمه برای خدمات جزو معیارهای تک بعدی و در نهایت معیارهای شهرت دندانپزشک، مسیر و طرحبندی کلینیک و تسهیلات پارکینگ جزو معیارهای جذاب شناسایی شدند. همچنین یافتههای پژوهش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی بیانگر این است که از دیدگاه مشتریان خدمات دندانپزشکی به ترتیب ابعاد الزامی (با مقدار 4641/0)، تک بعدی (با مقدار 3346/0) و جذاب (با مقدار 2013/0) از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردارند. نتیجهگیری: مدیران و مسؤولین مراکز خدمات دندانپزشکی، با استفاده از ابزارهای تلفیقی کانو و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی قادر خواهند بود که عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکی را شناخته و به برنامهریزی جهت تقویت و اصلاح ضعفها در این بخش بپردازند. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ دندانپزشکی؛الگوی کانو؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی