سعید رجایی پور؛ سیما عجمی؛ سوسن بهرامی؛ پریسا ملک احمدی
چکیده
مقدمه: رهبری فرآیندی است که طی آن مدیریت سازمان میکوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کنند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. آموزش عالی نقش مهمی در بهسازی و توسعهی زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. مقالهی حاضر درصدد تعیین رابطهی سبکهای رهبری مدیران گروههای ...
بیشتر
مقدمه: رهبری فرآیندی است که طی آن مدیریت سازمان میکوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کنند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. آموزش عالی نقش مهمی در بهسازی و توسعهی زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. مقالهی حاضر درصدد تعیین رابطهی سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی با سطح روحیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کل اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان (491 نفر) و علوم پزشکی اصفهان (594) در سال تحصیلی 90-1389 بودند. روش نمونهگیری بهصورت طبقهای- تصادفی متناسب با حجم (320 نفر) بود و ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد سبکهای رهبری براساس نظریهی رهبری مسیر- هدف House (هدایتی، حمایتی، مشارکتی و موفقیتگرایی) و پرسشنامهی محققساختهی ابعاد سطح روحیه (تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت) براساس مدلGetzels and Guba بودند که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی Cronbach's Alpha Coefficient (82/0=r2) و (89/0=r1) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخهی 18 و در دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی Pearson) و استنباطی (آزمون t، رگرسیون چندمتغیره، تحلیل واریانس چندگانه) استفاده گردید. یافتهها: در دانشگاه اصفهان، میانگین سبکهای هدایتی، حمایتی و مشارکتی بیشتر از سطح متوسط و میانگین سبک موفقیتگرایی کمتر از سطح متوسط بوده و نیز میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیشتر از سطح متوسط بوده است. در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میانگین سبکهای حمایتی و مشارکتی بیشتر ازسطح متوسط و میانگین سبکهای موفقیتگرایی و هدایتی کمتر از سطح متوسط بوده ولی میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیشتر از سطح متوسط بوده است. ضریب همبستگی بین نمرات سبکهای رهبری با سطح روحیه در سطح 05/0Pvalue≤ در دو دانشگاه معنادار بوده و نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که رابطهی بین سبکهای رهبری با سطح روحیه معنادار بوده است. نتیجهگیری: عملکرد ضعیف رهبری، منشا بحرانهای فزایندهای در مراکز آموزشی میشود. آموزش اثربخش زمانی امکانپذیر است که افراد با روحیه و قوی در راه تحقق و دستیابی به اهداف آموزشی کوشش کنند. واژههای کلیدی: رهبری؛ روحیه ؛ دانشگاهها
ناهید سلیمانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 58-66
چکیده
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، جامعهی پژوهش تمام کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (78 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 55 نفر در سال 90-1389 انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهی محققساخته در دو وضعیت موجود و مطلوب بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبهی ضریب alpha Cronbach's در وضعیت موجود 97/0 و در وضعیت مطلوب 96/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، Hotelling t2، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی ال. اس. دی) توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود، کمتر از سطح متوسط (3 > m) و در وضعیت مطلوب، بیشتر از حد متوسط (3 < m) بود. همچین بین میانگین مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود بر مبنای متغیر جمعیتشناختی جنسیت، در مؤلفههای «خودکنترلی»، «رهبری خدمتگزار» و «نوآوری» و در وضعیت مطلوب بر مبنای متغیر جمعیتشناختی نوع کار در خصوص مؤلفهی «هم آفرینی» اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0 > P).
نتیجهگیری: با ظهور دورهی پست مدرن و بنا به اهمیت مدیریت به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت، مدیران کتابخانههای دانشگاهی باید با مؤلفههای مدیریت پست مدرن آشنا شده و جهت ادارهی مناسب کتابخانهها، این مؤلفهها را به کار گیرند.