ناصر حمیدی؛ حامد غیبدوست
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 34-41
چکیده
مقدمه: دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، حق همه افراد جامعه میباشد و دولتها باید این خدمت را در اختیار مردم قرار دهند. هدف از انجام این مطالعه، اولویتبندی عوامل مؤثر استراتژیک مدیریت سلامت با استفاده از رویکرد پیوندی در بیمارستانهای دولتی بود. روش بررسی: این تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و از لحاظ هدف، کاربردی بود. شش بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، حق همه افراد جامعه میباشد و دولتها باید این خدمت را در اختیار مردم قرار دهند. هدف از انجام این مطالعه، اولویتبندی عوامل مؤثر استراتژیک مدیریت سلامت با استفاده از رویکرد پیوندی در بیمارستانهای دولتی بود. روش بررسی: این تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و از لحاظ هدف، کاربردی بود. شش بیمارستان دولتی شهر رشت در سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفت. این پژوهش بر اساس رویکرد پیوندی شامل ترکیب فرایند تحلیل شبکهای فازی (Fuzzy network analysis process یا Fuzzy ANP) برای اولویتبندی عوامل مؤثر استراتژیک مدیریت سلامت و دیمتل فازی (Fuzzy Decision Making Trial And Evaluation یا Fuzzy DEMATEL) جهت به دست آوردن شدت تأثیر عوامل استراتژیک مدیریت سلامت بود و با استفاده از تاپسیس فازی (Fuzzy Technique For Order Preference By Similarity To Ideal Solution یا Fuzzy TOPSIS) بیمارستانها را رتبهبندی کرد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود که در شش بیمارستان دولتی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: معیارهای مربوط به تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats یا SWOT) به کار رفته در مطالعه حاضر دارای 4 معیار اصلی و 16 زیرمعیار بود که رتبهبندی گردید. در بین شش بیمارستان دولتی، بیمارستان پورسینا رتبه اول و بیمارستانهای رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حشمت، 17 شهریور و رازی به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند. معیارها و زیرمعیارهای تحقیق، هر کدام رتبهای را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده اهمیت آنها در بخش بهداشت و درمان بود. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر با مشخص نمودن اهمیت هر یک از معیارها و زیرمعیارهای مربوط به تحلیل (SWOT)، به بهتر شدن عملکرد مدیریت سلامت کمک نمود.
مریم یعقوبی؛ زهرا آقا رحیمی؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 988-996
چکیده
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. ...
بیشتر
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات ترکیبی (کمی- کیفی) بوده که در سال 1389 در یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان انجام شد. جامعهی مورد پژوهش شامل مدیریت، مدیر پرستاری و مدیران بخشهای درمانی است که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و به تعداد 15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی کمی محققساخته بوده است. روایی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از تحلیلStrengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT) استفاده شد. یافتهها: در بیمارستان مورد مطالعه نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط داخلی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) بیشتر است (76/2)، لذا بیمارستان داری نقاط قوت بیشتری میباشد. از سوی دیگر نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط خارجی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) کمتر است (45/2)، از این رو بیمارستان با تهدیداتی برای برنامهریزی بازاریابی مواجه است. با توجه به نمرهی نهایی عوامل داخلی و خارجی، جایگاه بیمارستان در نمودار SWOT در قسمت استراتژی رقابتی بوده است. نتیجهگیری: محیط بیمارستان برای برنامهریزی بازاریابی از ثبات لازم برخوردار نیست. بنابراین مسؤولین بیمارستان جهت برنامهریزی بازاریابی، باید از نقاط قوت موجود جهت احتراز از تهدیدهای وارد بر بیمارستان استفاده نماید. بدین معنی که سازمان باید استراتژیهای رقابتی به اجرا درآورد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بازاریابی؛ تحلیل استراتژیک