مریم جهانبخش؛ ناهید توکلی؛ حبیب اله مختاری
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 138-148
چکیده
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با ...
بیشتر
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با استفاده از روش پدیدارشناسی (فنومنولوژی) و از طریق مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته به استنتاج تجارب صاحبنظران حوزهی سلامت در رابطه با چالش های اجرای پروندهی الکترونیک سلامت و راهکارهای حل چالش ها پرداخته شد. مصاحبه شوندگان بر اساس نمونهگیری به روش گلوله برفی (Snow Ball) مشتمل بر 3 پزشک، 4 نفر از مدیران بخش های مختلف سلامت و 8 نفر از سایر متخصصانی بودند که در سطح بیمارستانها و سایر مراجع مرتبط در این زمینه مانند معاونت درمان، سازمانهای بیمه، ستاد دانشگاه و استانداری در رابطه با محتوا و ساختار پروندهی الکترونیک سلامت مطلع و در این زمینه دارای فعالیتهای پژوهشی بوده و یا در برنامهریزی و معرفی پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان فعالیت داشتند. یافتهها: پژوهشگر چالشهای پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان و راهکارهای مربوط به حل آنها را در دو بعد زیرساختاری و ساختاری استخراج و تبیین کرد. نتیجهگیری: متأسفانه نتایج این مطالعه نشان داد با وجود آنکه پزشکان از مهمترین کاربران پروندهی الکترونیک سلامتاند، اما کمترین نظرات را در رابطه با چالشها ارایه دادهاند و این کاستی قابل تأمل است چرا که اگر دال بر کمرنگ بودن نقش آنها در معرفی و اجرای پروندهی الکترونیک سلامت باشد این امر نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.
علیرضا جباری؛ رجاء مردانی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1104-1112
چکیده
امروزه تجارت خدمات سلامت به سرعت در حال رشد است و فنآوری اطلاعات و ارتباطات این روند را آسانتر میسازد. خدمات سلامت طبق موافقتنامهی عمومی تجارت خدمات (GATS یا General agreement on trade in services)، از طریق چهار حالت معامله میشوند. مهاجرت متخصصین سلامت یکی از اشکال تجارت خدمات سلامت است که به دلیل تغییرات دموگرافیک، سالمندی جمعیت و افزایش هزینههای ...
بیشتر
امروزه تجارت خدمات سلامت به سرعت در حال رشد است و فنآوری اطلاعات و ارتباطات این روند را آسانتر میسازد. خدمات سلامت طبق موافقتنامهی عمومی تجارت خدمات (GATS یا General agreement on trade in services)، از طریق چهار حالت معامله میشوند. مهاجرت متخصصین سلامت یکی از اشکال تجارت خدمات سلامت است که به دلیل تغییرات دموگرافیک، سالمندی جمعیت و افزایش هزینههای خدمات سلامت در کشورهای با درآمد بالا به عنوان عوامل افزایش دهندهی تقاضا، توسعهی صادرات، افزایش درآمد ارزی و ارتقای دانش و مهارتهای کارکنان به عنوان عوامل ترغیب کنندهی عرضه، روندی رو به رشد داشته است. با این که مهاجرت متخصصین سلامت مزایایی را برای کشورها در بردارد، اما میتواند چالشهایی نیز به همراه داشته باشد. هدف این مقاله، شناسایی فرصتها و چالشهای حاصل از مهاجرت متخصصین سلامت درکشورهای آسیایی بود. در این مقاله، تجارت خدمات سلامت به عنوان یکی از پیچیدهترین چالشهای نظام سلامت، انواع آن و وضعیت کنونی کشورهای آسیایی در رابطه با حالت چهارم معاملات خدمات سلامت، مورد بررسی قرار گرفته و فرصتها و چالشهای حاصل از مهاجرت متخصصین سلامت بیان گردیده است. بررسیها نشان داد که کشورهای وارد کننده یا صادر کنندهی خدمات سلامت، با فرصتها و تهدیدهای یکسانی روبهرو نیستند. مهاجرت به کشورهای با درآمد بالاتر، فرصتی برای کار و شرایط بهتر جهت متخصصین سلامت فراهم میکند و یک منبع درآمد برای کشور صادرکننده است. اما فقدان سیاستهای صریح و روشن در این زمینه، منجر به تخلیهی کشور مبدأ از نیروی کار متخصص -که به عنوان «فرار مغزها» از آن یاد میشود-، کاهش نیروی کار ملی و از دست دادن سرمایههای صرف شده در آموزش این کارکنان میگردد.