مدیریت اطلاعات سلامت
اسماعیل باصری؛ اعظم علوی
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی به عنوان یک ابزار قدرتمند ﻣـﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑـﺮای ﺗﻤـﺎمی فعالیت های مربوط به سلامت از قبیل برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و تصمیم گیری موثر، کارآمد و اثر بخش می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط موفقیت سیستم اطلاعات بیمارستانی با عملکرد سازمانی بیمارستان از دیدگاه کارکنان صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی به عنوان یک ابزار قدرتمند ﻣـﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑـﺮای ﺗﻤـﺎمی فعالیت های مربوط به سلامت از قبیل برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و تصمیم گیری موثر، کارآمد و اثر بخش می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط موفقیت سیستم اطلاعات بیمارستانی با عملکرد سازمانی بیمارستان از دیدگاه کارکنان صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. 270 نفر از کارکنان مرتبط با سیستم اطلاعات بیمارستانی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد موفقیت سیستم اطلاعات و پرسشنامه عملکرد سازمانی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن) انجام گردید.یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد بین موفقیت سیستم اطلاعات بیمارستانی و ابعاد آن با عملکرد سازمانی از دیدگاه کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (617/0r= و 001/0p<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه میتوان بیان کرد، استقرار موفقیتآمیز سیستم اطلاعات بیمارستانی با توجه به ارائه اطلاعات دقیق در تمام بخشهای نظام سلامت از دیدگاه کارکنان میتواند عملکرد سازمانی بیمارستان را بهبود بخشد.
اصغر احتشامی؛ احمد رضا رئیسی؛ مائده راشدی
چکیده
مقدمه: نظارت و کنترل دقیق سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information System)، مستلزم استفاده از شاخصهای مناسبی است که منجر به کارایی و اثربخشی و در نهایت، تحقق اهداف و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی سازمان میگردد. این مهم از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS امکانپذیر میباشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارایه چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: نظارت و کنترل دقیق سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information System)، مستلزم استفاده از شاخصهای مناسبی است که منجر به کارایی و اثربخشی و در نهایت، تحقق اهداف و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی سازمان میگردد. این مهم از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS امکانپذیر میباشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارایه چارچوب شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS بود.روش بررسی: این پژوهش به روش کیفی، در سال 1395 و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل محتوای موضوعی استخراج گردید. در مرحله دوم، به منظور اجماع در خصوص شاخصهای مذکور، از دو راند تکنیک Delphi و محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و میانه) استفاده شد.یافتهها: 76 شاخص کلیدی عملکرد الگوبرداری حاصل از دادههای به دست آمده، در قالب 8 محور اصلی تبیین گردید. این محورها شامل شاخصهای نرمافزار، سختافزار، معماری و رابط کاربری، شرکت فروشنده HIS، خدمات پشتیبانی، گردش کار، برونداد و هزینههای HIS بیمارستانی بود.نتیجهگیری: شاخصهای شناسایی شده چهارچوب جامعی را برای الگوبرداری HIS فراهم میکند که با به کارگیری آن، فرصت خوبی جهت بهبود عملکرد این سیستمها و عملکرد بیمارستان در طول زمان ایجاد خواهد شد.
لیلا راننده کلانکش؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ زهرا نصیری
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 51-57
چکیده
مقدمه: مهمترین معیار در زمینه ارزیابی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی، رضایتمندی کاربران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی به صورت مدل ساختاری انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین معیار در زمینه ارزیابی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی، رضایتمندی کاربران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی به صورت مدل ساختاری انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل داد. به منظور انجام مطالعه، پرسشنامهای بر اساس بررسی متون ایجاد شد و روایی آن از طریق نظرسنجی از خبرگان انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت مورد ارزیابی و تأیید نهایی قرار گرفت. سپس در بین 384 نفر از کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. در نهایت، با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مدل معادلات ساختاری به دست آمده در 8 بعد کیفیت اطلاعات با ضریب غیر استاندارد 1، کیفیت سیستم با نسبت بحرانی 891/3، کیفیت خدمات با نسبت بحرانی 039/5، ساختار سازمانی و مدیریتی با نسبت بحرانی 648/4، مفید بودن سیستم با نسبت بحرانی 683/3، به کارگیری سیستم با نسبت بحرانی 963/4، ویژگیهای کاربر با نسبت بحرانی 043/5 و اضطراب کامپیوتری با نسبت بحرانی 963/4 تأیید شدند. تحلیل مدل معادلات ساختاری تأثیر 8 بعد مرتبط با رضایتمندی را با سطح معنیداری 001/0 > P مورد تأیید قرار داد.نتیجهگیری: مدل یکپارچه حاصل از پژوهش حاضر میتواند به عنوان ابزار مؤثری در طراحی و توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کاربر به کار گرفته شود و بدین ترتیب به نظر میرسد در کاربران رضایتمندی بیشتری ایجاد میگردد و از به هدر رفتن سرمایهگذاری مالی و انسانی جلوگیری میشود.
مهرنوش شاهمرادی؛ سید محمد فیروزآبادی؛ نیلوفر محمدزاده
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 253-259
چکیده
مقدمه: آزمایشگاههای بیوشیمی، اطلاعات مهمی را از وضعیت سلامتی افراد برای اقدامات و تصمیمات بالینی فراهم مینمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی و ارزشگذاری عناصر اطلاعاتی سیستم اطلاعات آزمایشگاه بیوشیمی تشخیص طبی و تعیین حداقل مجموعه دادههای بومی لازم برای طراحی آن بود.روش بررسی: روش این پژوهش، کاربردی و مطالعه از نوع توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: آزمایشگاههای بیوشیمی، اطلاعات مهمی را از وضعیت سلامتی افراد برای اقدامات و تصمیمات بالینی فراهم مینمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی و ارزشگذاری عناصر اطلاعاتی سیستم اطلاعات آزمایشگاه بیوشیمی تشخیص طبی و تعیین حداقل مجموعه دادههای بومی لازم برای طراحی آن بود.روش بررسی: روش این پژوهش، کاربردی و مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش را آزمایشگاههای بیوشیمی بیمارستانی و غیر بیمارستانی بخش خصوصی استان اصفهان تشکیل داد که نمونهگیری از آنها به روش دسترسی آسان انجام گرفت. ابزار پژوهش، چکلیست و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید رسید. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای t، Independent t، Friedman و Leven در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین استفاده از عناصر اطلاعاتی استاندارد در بخش غیر بیمارستانی و بیمارستانی به ترتیب 7/61 و 2/61 درصد به دست آمد. کمترین میزان رعایت استاندارد در بخش اطلاعات پزشکان، مراکز ارجاع دهنده و اطلاعات هویتی و بیشترین میزان نیز در بخش حسابداری بود. نتایج ارزشگذاری نشان داد که برخی عناصر اطلاعاتی، میانگین ارزشی بالایی داشت، اما در سیستم لحاظ نشده بود و برخی از عناصر اطلاعاتی موجود، دارای میانگین ارزشی کمی بود.نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با وجود استفاده گسترده از سیستمهای اطلاعاتی آزمایشگاه بیوشیمی در کشور، حداقل مجموعه دادههای لازم و استانداردهای بینالمللی در طراحی آنها لحاظ نشده است. با توجه به تفاوتهای کاربردی و حوزه تخصصی این سیستمها، استفاده از حداقل مجموعه داده بومی برای طراحی نرمافزار آن، ضروری به نظر میرسد.
مهرداد فرزندیپور؛ هاشم محمدیان؛ مسعود عرب فرد؛ نیلوفر سهرابی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 260-266
چکیده
مقدمه: پیشبینی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستمهای اطلاعاتی با استفاده از فرایندهای القایی، از جمله موضوعات مهمی به شمار میرود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین ارتباط بین متغیرهای اعتبار منبع پیام، کیفیت بحث، نفوذ اجتماعی هنجاری و اطلاعاتی، ادراک عاطفی و شناختی، خودکارامدی و قصد تداوم استفاده از سیستم ...
بیشتر
مقدمه: پیشبینی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستمهای اطلاعاتی با استفاده از فرایندهای القایی، از جمله موضوعات مهمی به شمار میرود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین ارتباط بین متغیرهای اعتبار منبع پیام، کیفیت بحث، نفوذ اجتماعی هنجاری و اطلاعاتی، ادراک عاطفی و شناختی، خودکارامدی و قصد تداوم استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی در کاربران کادر پرستاری بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به صورت تحلیلی- مقطعی در سال 1393 انجام گرفت. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن بر اساس نظر متخصصان و محاسبه ضریب Cronbach¢s alpha تأیید شده بود، جمعآوری گردید. سپس پرسشنامهها در اختیار 600 کاربر کادر پرستاری بیمارستانهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور که با سیستم اطلاعات بیمارستانی در هر شیفت در تعامل بودند، قرار داده شد. در نهایت، 531 پرسشنامه بازگردانده شد و قابل استفاده بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: بر اساس روابط مدل، مشخص گردید که 39 درصد قصد تداوم استفاده را میتوان با استفاده از متغیرها پیشبینی نمود (01/0 = P). با توجه به جمع اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته، مشخص شد که متغیر «خودکارامدی» بیشترین تأثیر را بر قصد تداوم استفاده داشت (620/0).نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، به کارگیری فرایندهای نفوذ با استفاده از مدل پژوهش، میتواند احتمال پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی را از سوی کاربران افزایش دهد.
ابراهیم علی افسری ممقانی؛ هادی حسنخانی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 310-315
چکیده
استفاده از فنآوری اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت مراقبت، ضروری است. پرستاران به عنوان بزرگترین قشر نظام سلامت، از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی به شمار میروند که درک دیدگاه و چگونگی استفاده آنها از این سیستم، میتواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور و دستهبندی مطالعات صورت گرفته در این زمینه ...
بیشتر
استفاده از فنآوری اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت مراقبت، ضروری است. پرستاران به عنوان بزرگترین قشر نظام سلامت، از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی به شمار میروند که درک دیدگاه و چگونگی استفاده آنها از این سیستم، میتواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور و دستهبندی مطالعات صورت گرفته در این زمینه بود. این مطالعه به صورت مروری و با استفاده از دو کلید واژه اصلی «سیستم اطلاعات بیمارستانی و پرستار» انجام شد و 43 مقاله وارد مطالعه گردید. بر اساس تشابه و نزدیکی اهداف، مطالعات به 12 مقوله تقسیمبندی شد. بیشتر بررسیها به دیدگاه پرستاران نسبت به سیستم اطلاعات بیمارستانی پرداخته بود و با وجود نگرش مثبت اغلب تحقیقات، اهداف مالی بیشتر از اهداف بالینی پوشش داده شده بود. برای داشتن سیستمی کارا و استفاده مناسب از طرف پرستاران، به بهبود دانش کامپیوتری آنها و استفاده از نرمافزارهای به روز برای پوشش نیازهای آنها نیاز است.
محمد محمودی میمند؛ طاهره یعقوبی؛ پرناز نقدی سده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 287-297
چکیده
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان با اصول استاندارد بینالمللی ایزو 110/9241 میباشد.روش بررسی:این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان( شامل مسئولین و کارکنان آزمایشگاه) بود که این سیستم در بیمارستان آنها پیادهسازی شده بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد، معادل 141 کاربر در بخش آزمایشگاه به دست آمد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد ایزومتریک 110-9241، درجهبندیشده در مقیاس لایکرت 5 گزینهای و توزیع آن میان کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای موردمطالعه انجام شد. پرسشنامه مورداستفاده در 7 بخش کلی تنظیمشده و دارای 35 پرسش بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 952/0 به تایید رسید. درنهایت دادهها در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارهای مرتبط و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای تی تک متغیره، تی مستقل و آنووا و به کمک نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها:کلیه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی موردمطالعه (کوثر با میانگین تطابق 3.65، رایاوران توسعه با میانگین تطابق 3.47، سایان رایان اکباتان با میانگین تطابق 3.25 و پویا سامانه دیوا با میانگین تطابق 3.09 ) بر اساس اصول هفتگانه استاندارد ایزو 110-9241، در حد متوسط رو به بالا و به عبارتی مطلوب گزارش شدهاند. میزان تطابق نرمافزارهای مورد مطالعه با اصول هفتگانه ایزو 9241 از نظر کلیه کاربران به ترتیب مناسب بودن برای انجام وظایف 81/3، قابلیت خود توصیفکنندگی 68/3، سازگاری با نیاز کاربر47/3، خطاپذیری 45/3، قابلیت کنترل 44/3، امکان آموزش مطلوب کاربر 42/3 و شخصیسازی جهت کاربر 05/3 به دست آمد.نتیجهگیری:لازم است طراحان سیستم ضمن توجه به ارتقای اصول هفتگانه، توجه خاصی به ارتقای قابلیت آموزش و امکانپذیر کردن اعمال تغییرات شخصی در نرمافزار توسط کاربران نمایند.
منصوره ناعم اصفهانی؛ مرضیه جوادی؛ مینا عزیززاده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 338-346
چکیده
مقدمه: محیط های بیمارستانی از جمله محیط های کاری می باشند که ریسک وقوع اتفاقات با آثار منفی در آنها بالا می باشد. در مورد سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز باوجود ضرورت این سیستم و تمامی مزایا آن،تحقیقاتی وجود دارد که اثرات منفی کاربردهای تکنولوژی اطلاعات را در بخش مراقبت سلامت بر روی بیماران وکارکنان نشان می دهد. بنابراین، روش هایی ...
بیشتر
مقدمه: محیط های بیمارستانی از جمله محیط های کاری می باشند که ریسک وقوع اتفاقات با آثار منفی در آنها بالا می باشد. در مورد سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز باوجود ضرورت این سیستم و تمامی مزایا آن،تحقیقاتی وجود دارد که اثرات منفی کاربردهای تکنولوژی اطلاعات را در بخش مراقبت سلامت بر روی بیماران وکارکنان نشان می دهد. بنابراین، روش هایی برای پیش بینی ریسک تکنولوژی اطلاعات مراقبت سلامت از جمله HIS، به منظور کاهش نتایج ناخواسته، ضروری می باشد. جهت ارزیابى ریسک روشهاى مختلفى وجود دارد، که معتبرترین آنها متد FMEA - تحلیل حالات بالقوه خطا وتاثیرات آن - است.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- چند مرحله ای و از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. به کمک متدولوژی FMEA، 12حالت خطا در 9 فعالیت فهرست شده مربوط به بخش نرم افزار و سخت افزار HIS که به ترتیب شامل؛ برخی از فرایندهای موجود در HIS در بخش های پرستاری و همچنین حالات خطای موجود در خود واحد IT بیمارستان الزهرا(س) اصفهان شناسایی و فهرست شد.یافته ها: از مجموع 12 حالت خطای مهم یافته شده 9 مورد مربوط به بخش نرم افزاری( 6 خطا مربوط به درخواست آزمایش ، 2 خطا در مورد درخواست دارویی و 1 خطا در مورد درخواست تجهیزات) و 3 خطا در مورد بخش سخت افزار این واحد بود. در فرایند درخواست آزمایش بیشترین عدد اولویت ریسک مربوط به فعالیت وارد کردن تشخیص اشتباه با امتیاز 245 است و کمترین عدد اولویت ریسک مربوط به اشتباه وارد کردن نام پرستار با امتیاز 24 می باشد. در فرایند درخواست دارو، اعداد اولویت ریسک مربوط به فعالیت های درخواست اضافه دارو و درخواست مجدد دارو (بطور مازاد) توسط افراد مختلف در شیفت های جداگانه ، در امتیاز 36 برابر بود .در فرایند درخواست تجهیزات نیز مهم ترین خطای یافته شده درخواست اضافه تجهیزات بود که دارای عدد اولویت ریسک 300 بود.در بخش کامپیوتر، بیشترین عدد اولویت ریسک مربوط به آتش سوزی با امتیاز 60 بود و کمترین عدد اولویت ریسک مربوط به از دست رفتن اطلاعات با امتیاز 1 بود.نتیجه گیری: مطابق با یافته های این پژوهش، روش آینده نگر FMEA برای شناسایی و اولویت بندی نقاط قابل بهبود فرآیندهای در حال اجرا در بخش HIS بیمارستان، از کارآیی و اثربخشی بالایی برخوردار است. با به کاربستن اقدامات پیشنهادی مناسب حاصل از به کارگیری این تکنیک، می توان تا حد زیادی ریسک های موجود در این بخش را کاهش داد و به بهبود عملکرد بیمارستان کمک کرد.
مهرداد فرزندی پور؛ زهرا میدانی؛ حسین ریاضی؛ منیره صادقی جبلی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 293-307
چکیده
مقدمه: نظر به محدود ماندن سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشورمان بر روی فعالیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی نسلهای اولیه ضروری است این سیستمها با تأکید بر بهبود کیفیت مراقبت وارد موج جدیدی شوند. بنابراین این مطالعه با هدف طراحی الزامات بهبود کیفیت و ایمنی بیمار در سیستم اطلاعات بیمارستانی صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی ...
بیشتر
مقدمه: نظر به محدود ماندن سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشورمان بر روی فعالیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی نسلهای اولیه ضروری است این سیستمها با تأکید بر بهبود کیفیت مراقبت وارد موج جدیدی شوند. بنابراین این مطالعه با هدف طراحی الزامات بهبود کیفیت و ایمنی بیمار در سیستم اطلاعات بیمارستانی صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی بود که در سال 1391 خورشیدی در 15 بیمارستان تابعه دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و اصفهان انجام گرفت. ابتدا مطالعات کتابخانهای و جستجوی اینترنتی انجام گرفت و بر اساس آن راهنما و پرسشنامه نیمهساختیافتهای تهیه و در اختیار 5 نفر از خبرگان مرحله اول قرار گرفت. سپس بر اساس جمعبندی نظرات خبرگان مرحله اول، پرسشنامه نهایی در قالب 25 سؤال بسته با امتیازدهی لیکرت تهیه شد، روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوی و پایایی آن از طریق آزمون- بازآزمون تأیید شد و با مراجعه حضوری به نظرسنجی صاحبنظران مرحله دوم گذاشته شد.پاسخها از 4-0 نمرهدهی شد و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد و الزاماتی که میانگین نمره نهایی آنها 3 و بالاتر بود مورد تأیید نهایی قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره تمامی الزامات تعیین شده بالاتر از 3 بود. تمام صاحبنظران نیاز به وجود الزام هشدار موارد غیرطبیعی نتایج آزمایشها، 8/94درصد ارائه دستورالعملهای بالینی و 7/94 درصد ارائه هشدار در موارد عدم همخوانی اقدامات تجویز شده با پارامترهای فیزیولوژیکی و ارائه تشخیص افتراقی بر اساس علائم بالینی بیمار در سیستم اطلاعات بیمارستان را تأیید کردند. نتیجهگیری: کلیه الزامات پیشنهادی مدل اولیه مورد تأیید قرار گرفت و براساس نظرات خبرگان مواردی نیز به آن افزوده شد. لذا استفاده از این مدل جهت ارزیابی و انتخاب سیستمهای اطلاعات بیمارستانی توصیه میشود. واژههای کلیدی: بهبود کیفیت؛ ایمنی بیمار؛ سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ حاکمیت بالینی
سیمین صالحی نژاد؛ لیلا احمدیان؛ رضا خواجویی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 282-296
چکیده
مقدمه:ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و مطالعه تأثیرآنها بر موسسات، ارائه دهندگان خدمات مراقبتیو بیماران می تواند سیاستگذاران موسسات خدمات سلامت را در سرمایه گذاری و بهره گیری از این سیستم ها کمک نماید.روش بررسی:هدف این مطالعه مرور ساختار یافته مطالعات داخلی در زمینه میزان تأثیرات این سیستمها در ایران می باشد. در این مطالعه منابع ...
بیشتر
مقدمه:ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و مطالعه تأثیرآنها بر موسسات، ارائه دهندگان خدمات مراقبتیو بیماران می تواند سیاستگذاران موسسات خدمات سلامت را در سرمایه گذاری و بهره گیری از این سیستم ها کمک نماید.روش بررسی:هدف این مطالعه مرور ساختار یافته مطالعات داخلی در زمینه میزان تأثیرات این سیستمها در ایران می باشد. در این مطالعه منابع مرتبط که تا پایان تیرماه 1392در پایگاهای SID, Magiran, Iranmedex, Irandoc, Medlib نمایه شده بودند، بازیابی گردیدند. از 861 مقاله بازیابی شده،در نهایت18 مقاله مرتبط شناخته شد و مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها:نتایج نشان داد که در بیش از نیمی از مطالعات سیستمهای اطلاعات بهداشتی موجب کاهش هزینه شده، و در کمتر از نیمی ازآنها سیستمها موجب افزایش هزینه ها شده است. تمام مطالعاتی که به بررسی تأثیر سیستمها بر شاخص هایی از قبیل خطاهای پزشکی، سرعت و دقت انجام کارها، افزایش دسترسی به اطلاعات و کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته بودند، نشان دادند که این سیستم ها تأثیر مثبتی بر این فرآیندها گذاشته اند.نتیجه گیری:بررسی میزان تأثیر این سیستم ها بر فرآیندهای مختلف و میزان موفقیت آنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تصمیم گیرندگان و محققین قرار خواهد داد. بررسی مطالعات انجام شده در ایران حکایت از تأثیر نسبتاً مثبت این سیستم ها بر فعالیت ها ی کاری و درمانی مراکز بهداشتی درمانی دارد.واژه های کلیدی: سیستم اطلاعات بهداشتی؛سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ ارتقاء کیفیت.