جهانگیر کریمیان؛ تقی آقاحسینی؛ سید مرتضی موسوینافچی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 497-505
چکیده
مقدمه: بدون تردید میزان سرمایهی اجتماعی جامعه برآیندی از سرمایههای اجتماعی گروههای کوچک میباشد، که در بین اقشار مختلف جامعه متفاوت است و انتظار میرود گروههای حرفهای و شغلی مختلف با توجه به میزان دانش، نگرش و سرمایهگذاری به عمل آمده توسط جامعه بر روی آنان از سطوح مختلفی از این متغیر اجتماعی بهره برده باشند. هدف از ...
بیشتر
مقدمه: بدون تردید میزان سرمایهی اجتماعی جامعه برآیندی از سرمایههای اجتماعی گروههای کوچک میباشد، که در بین اقشار مختلف جامعه متفاوت است و انتظار میرود گروههای حرفهای و شغلی مختلف با توجه به میزان دانش، نگرش و سرمایهگذاری به عمل آمده توسط جامعه بر روی آنان از سطوح مختلفی از این متغیر اجتماعی بهره برده باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی سطح و چگونگی سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی که جامعه آماری را کلیه اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که 670 نفر در سال (92 – 1391) بوده است، تشکیل داده بودند. حجم نمونه با یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از فرمول Cocran150 نفر در نظر گرفته شد که به روش طبقهای تصادفی با توجه به متغیر جنسیت و دانشکده انتخاب گردید. برای سنجش سرمایه اجتماعی در این پژوهش از پرسشنامه محققساخته با استفاده از مدل (Social Capital Assessment Tool) که توسطKrishna و Shrader در سال 1999 میلادی ساخته شده است که روایی صوری و محتوای آن مورد تأئید 8 نفر متخصصان و صاحبنظران علوم مدیرت و جامعهشناسی و پایایی آن نیز 94/0 به دست آمد، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی شامل (فراوانی، درصدها، جداول و نمودارها) و در سطح استنباطی شامل (آزمون t تک نمونهای، t مستقل و آزمون F ) صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی برابر با (44/3) بوده است که نشان میدهد بالاتر از حد متوسط است و نیز نگرش با میانگین (82/3) بالاترین و اعتماد با میانگین (14/3) پائینترین سطح از هفت مؤلفه سرمایه اجتماعی را دارا بودند. همچنین بین سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی بر اساس متغیرهای جنسیت، تخصص، مرتبه علمی و دانشکده تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: کلیه فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی بدون در نظر گرفتن پایگاه اجتماعی آنان از نظر جامعه، سیاستگذاریها و شرایط اقتصادی امکانپذیر نیست. از اینرو از چند نظر میتوان به تقویت اثربخشی سرمایه اجتماعی در کلیه ابعاد و فعالیتهای استادان دانشگاه پرداخت، از یکسو روابط شبکهای و درونی مانند اعتماد، نگرش، ارتباطات اجتماعی و از سوی دیگر لحاظ نمودن جایگاه و پایگاه اجتماعی و برنامهریزیهای کلان و موقعیتهای مختلف عاملان کنش (اعضای هیأتعلمی) و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، پرداخت.
علی نوروزی؛ مظفر چشمهسهرابی؛ عباس حری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 334-343
چکیده
مقدمه: نمایهسازی از شیوههای نوین سازماندهی اطلاعات میباشد که با گسترش روزافزون مجراهای تولید اطلاعات و نیز لزوم افزایش سرعت و دقت دسترسی به اطلاعات تولید شده از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده از نمایههای پایانی کتاب در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس نظریهی ...
بیشتر
مقدمه: نمایهسازی از شیوههای نوین سازماندهی اطلاعات میباشد که با گسترش روزافزون مجراهای تولید اطلاعات و نیز لزوم افزایش سرعت و دقت دسترسی به اطلاعات تولید شده از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده از نمایههای پایانی کتاب در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس نظریهی اشاعه و نشر نوآوری انجام شد. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محققساخته بود. جامعهی آماری شامل 1727 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 خورشیدی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 176 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش به دلیل عدم بازگشت، پرسشنامه برای 300 نفر ارسال شد که در مجموع 191 مورد برگشت داده شد و مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان و صاحبنظران علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، و علوم اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول Cronbach's alpha 6/97 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، و میانگین) و استنباطی(ضریب همبستگی اسپیرمن) و با کمک نرمافزار SPSS-20 انجام شد. یافتهها: میزان آشنایی و استفادهی اعضای هیأتعلمی اصفهان از نمایههای پایانی کتاب، پایینتر از حد متوسط بود (37/2). بیشترین آشنایی از طریق دانشگاه و استفاده از نمایه در کتابهای فارسی و لاتین دارای اولویت دوم بود. بین میزان استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه در بازیابی اطلاعات درون کتاب با متغیرهای جمعیتشناختی رابطهای وجود ندارد؛ بین استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه در تالیف و ترجمهی کتاب (شیوهی چاپ) با سن، رابطهی معکوس وجود دارد (019/0 P-value=و 308/0- r=)؛ بین استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه به طورکلی با سنوات تدریس، رابطهی معکوس وجود دارد (023/0 P-value= و 296/0- r=). نتیجهگیری: با توجه به اینکه رسالت اصلی اعضای هیأتعلمی انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میباشد و انجام این مهم نیازمند شناخت ابزارهای تحقیق است که نمایه از اساسیترین آنهاست به نظر میرسد، شناخت اندک و استفادهی محدود اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان از نمایه ممکن است فرصت انجام کارهای علمی عمیق را از آنها بگیرید. لذا در جامعهی علمی ما نیاز به متخصصان حرفهای در این زمینه میباشند و این خلل میتواند توسط کتابداران، جبران شود. واژههای کلیدی: نمایه؛ نمایه سازی؛ اشاعه اطلاعات؛ اعضای هیأتعلمی؛ دانشگاهها