مدیریت اطلاعات سلامت
هستی یوسفی؛ مرضیه محمودی؛ رضا بصیریان جهرمی
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر، اینترنت به منبع مهمی برای به دست آوردن اطلاعات سلامت توسط افراد تبدیل شده است. این امر در کنار مزایای متعدد، موجب شکلگیری برخی عوارض و بیماریها نیز شده است که خودبیمارپنداری اینترنتی یکی از آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه بین خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر، اینترنت به منبع مهمی برای به دست آوردن اطلاعات سلامت توسط افراد تبدیل شده است. این امر در کنار مزایای متعدد، موجب شکلگیری برخی عوارض و بیماریها نیز شده است که خودبیمارپنداری اینترنتی یکی از آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه بین خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1401 بوده است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بروی 392 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر – که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند- در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. در این پژوهش جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی یزدانی و مقیاس شدت سایبرکندریا استفاده شد. همچنین از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، و انحراف معیار و از آزمونهای استنباطی t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، و ضریب همبستگی پیرسون برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد.یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که بین خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد؛ همچنین، بررسی رابطه بین 5 بعد سواد اطلاعاتی با خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان نشان داد که رابطه هریک از این ابعاد با سطح بیماری معکوس و معنیدار است. همچنین مشخص شد که بین متغیر سن و خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد؛ اما بین سایر متغیرهای جمعیت شناختی (جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت تأهل و وضعیت اقتصادی) با خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان رابطه معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: مجموعه مهارتهای سواد اطلاعاتی میتواند نقش مهمی در بازیابی اطلاعات سودمند برای کاربران ایفا نماید. با توجه به رابطه معکوس و معنیدار سواد اطلاعاتی و خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان، ارتقای سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی آنان از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی توسط کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی و همچنین گنجاندن این موضوع مهم در برنامههای درسی دانشجویان گام مهمی در راستای کاهش سطح ابتلا به خودبیمارپنداری اینترنتی آنان محسوب میشود.
سونا ایمانی طیبی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ حسن اشرفی ریزی
چکیده
مقدمه: تحقق رسالت آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی به عنوان اصلیترین سرمایه دانشگاه، با برخورداری از سواد اطلاعاتی میسر خواهد شد. برخورداری از سواد اطلاعاتی کافی در حوزه سلامت به دلیل جامعه هدف آن، اهمیت و ضرورت ویژهای دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: تحقق رسالت آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی به عنوان اصلیترین سرمایه دانشگاه، با برخورداری از سواد اطلاعاتی میسر خواهد شد. برخورداری از سواد اطلاعاتی کافی در حوزه سلامت به دلیل جامعه هدف آن، اهمیت و ضرورت ویژهای دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی صورت گرفت. نمونهها 160 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه تعدیل شده سواد اطلاعاتی Davarpanah and Siamak (DAS) بود که روایی آن در مطالعات پیشین توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و پایایی آن نیز به کمک ضریب Cronbach¢s alpha با مقدار 83/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای Independent t و ANOVA و ضرایب Spearman و Pearson) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نمره سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 7/11 ± 7/50 به دست آمد که حد متوسطی را نشان داد. همچنین، تفاوت معنیداری بین میانگین نمره سواد اطلاعاتی با متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، دانشکده، رتبه علمی و سابقه کار) وجود نداشت.نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر، وضعیت متوسط سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی را نشان میدهد. با توجه به اهمیت برخورداری از سواد اطلاعاتی مناسب و تأثیر آن بر آموزش و پژوهش در حوزه سلامت، لازم است تا برنامهها و آموزشهای لازم به منظور توسعه و رشد سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اندیشیده شود.
نسرین نصیریپور؛ محسن نوکاریزی؛ معصومه تجعفری
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 96-101
چکیده
مقدمه: کتابداران کتابخانههای دانشگاهی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مراجعان، باید از مهارتهای سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردار باشند. از اینرو، پژوهش حاضر به تعیین وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن و همچنین، عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و ...
بیشتر
مقدمه: کتابداران کتابخانههای دانشگاهی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مراجعان، باید از مهارتهای سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردار باشند. از اینرو، پژوهش حاضر به تعیین وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن و همچنین، عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و فردوسی مشهد پرداخت. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. 80 نفر به عنوان نمونه نهایی از همه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای مذکور که با مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشتههای کتابداری یا غیر کتابداری مشغول به کار بودند (102 نفر)، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیر نسبتی انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود که از نظر روایی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 86/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای t، Independent t، ANOVA و Duncan) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران جامعه مورد بررسی، پایینتر از حد مطلوب بود؛ به گونهای که هیچ یک از سطوح مقدماتی، پایه و پیشرفته سواد اطلاعاتی کتابداران در حد مطلوبی قرار نداشت. میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران رشتههای تحصیلی کتابداری و کتابداری پزشکی به طور معنیداری بالاتر از میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران سایر رشتهها بود. همچنین، میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد از میانگین نمرات کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، بالاتر بود. تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران بر حسب سابقه خدمت مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر وضعیت نامطلوب مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن را در میان کتابداران مشخص نمود و عوامل مؤثر بر تقویت سواد اطلاعاتی را پیش روی برنامهریزان و مدیران کتابخانههای این دو دانشگاه قرار داد.
سعید صفاریان همدانی؛ فرشیده ضامنی؛ زهرا مقدم؛ ناصر بهنام پور؛ نویساسادات سید قاسمی؛ فرهاد تربتی نژاد
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 443-453
چکیده
مقدمه: مأموریت اصلی مؤسسات آموزش عالی، تربیت یادگیرندگان مادامالعمر است. سواد اطلاعاتی کلید اصلی یادگیری مادامالعمر میباشد. گسترش و استفاده از مهارتهای هوش هیجانی تواناییهای مهمی را ارائه میدهند که بر بسیاری از موضوعات تاثیر میگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن رابطه بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: مأموریت اصلی مؤسسات آموزش عالی، تربیت یادگیرندگان مادامالعمر است. سواد اطلاعاتی کلید اصلی یادگیری مادامالعمر میباشد. گسترش و استفاده از مهارتهای هوش هیجانی تواناییهای مهمی را ارائه میدهند که بر بسیاری از موضوعات تاثیر میگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن رابطه بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان طراحی گردید.روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت توصیفی با رویکرد همبستگی بر روی 420 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی بود، روایی وپایایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت، ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه سواد اطلاعاتی (78/0) و هوش هیجانی (83/0) بدست آمد. دادهها به صورت آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آمار تحلیلی (آزمون همبستگی Spearman & Kendall's Tau) در سطح معنیداری 05/0 P< با نرمافزار آماری SPSS نسخهی 18 تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی، همبستگی آماری معنیداری (028/0=P، 109/0=r) وجود داشت، نتایج نشان داد که در زمینه ماهیت وگستره سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی ارتباط معنیداری (005/0=p ، 137/0=r) وجود داشت. اما در زمینه استفاده از اطلاعات به شکل مؤثر و کارآمد، ارزیابی منتقدانه اطلاعات، استفاده اطلاعات به منظور خاص، موضوعات علوم اجتماعی مربوط به اطلاعات و هوش هیجانی رابطهای وجود نداشت. نتیجهگیری:در این مطالعه سواد اطلاعاتی دانشجویان با هوش هیجانی رابطه دارد. نقش ارتباطات در دستیابی به اطلاعات بسیار مهم است، با توجه به اهمیت سواد اطلاعاتی و نقش ارتباطات در ارتقاء آن، در جهت بهبود سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی، برنامهریزیهای بهتری بایستی صورت پذیرد.
لیلا شهرزادی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
بیشتر
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.