محمد محمودی میمند؛ طاهره یعقوبی؛ پرناز نقدی سده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 287-297
چکیده
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان با اصول استاندارد بینالمللی ایزو 110/9241 میباشد.روش بررسی:این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان( شامل مسئولین و کارکنان آزمایشگاه) بود که این سیستم در بیمارستان آنها پیادهسازی شده بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد، معادل 141 کاربر در بخش آزمایشگاه به دست آمد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد ایزومتریک 110-9241، درجهبندیشده در مقیاس لایکرت 5 گزینهای و توزیع آن میان کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای موردمطالعه انجام شد. پرسشنامه مورداستفاده در 7 بخش کلی تنظیمشده و دارای 35 پرسش بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 952/0 به تایید رسید. درنهایت دادهها در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارهای مرتبط و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای تی تک متغیره، تی مستقل و آنووا و به کمک نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها:کلیه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی موردمطالعه (کوثر با میانگین تطابق 3.65، رایاوران توسعه با میانگین تطابق 3.47، سایان رایان اکباتان با میانگین تطابق 3.25 و پویا سامانه دیوا با میانگین تطابق 3.09 ) بر اساس اصول هفتگانه استاندارد ایزو 110-9241، در حد متوسط رو به بالا و به عبارتی مطلوب گزارش شدهاند. میزان تطابق نرمافزارهای مورد مطالعه با اصول هفتگانه ایزو 9241 از نظر کلیه کاربران به ترتیب مناسب بودن برای انجام وظایف 81/3، قابلیت خود توصیفکنندگی 68/3، سازگاری با نیاز کاربر47/3، خطاپذیری 45/3، قابلیت کنترل 44/3، امکان آموزش مطلوب کاربر 42/3 و شخصیسازی جهت کاربر 05/3 به دست آمد.نتیجهگیری:لازم است طراحان سیستم ضمن توجه به ارتقای اصول هفتگانه، توجه خاصی به ارتقای قابلیت آموزش و امکانپذیر کردن اعمال تغییرات شخصی در نرمافزار توسط کاربران نمایند.
سمیه نوری حکمت؛ علی رضا جباری؛ رضا دهنویه؛ رجا مردانی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 506-514
چکیده
مقدمه:گردشگری پزشکی به عنوان یکی از حوزههای گردشگری به یک صنعت درآمدزا و رقابتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجا که گردشگران پزشکی بدنبال درمانهای با کیفیت و قیمت پایینتر هستند، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایهی خدمات با کیفیت را تضمین نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح انطباق بیمارستانهای شهر اصفهان با ضوابط ...
بیشتر
مقدمه:گردشگری پزشکی به عنوان یکی از حوزههای گردشگری به یک صنعت درآمدزا و رقابتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجا که گردشگران پزشکی بدنبال درمانهای با کیفیت و قیمت پایینتر هستند، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایهی خدمات با کیفیت را تضمین نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح انطباق بیمارستانهای شهر اصفهان با ضوابط و شرایط مراکز پزشکی پذیرای گردشگر سلامت وزارت بهداشت ارایه شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی است که به روش تحلیلی- توصیفی و به صورت مقطعی در سال1392 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل تمامی بیمارستانهای دانشگاهی در محدودهی جغرافیایی شهر اصفهان که دارای مجوز لازم فعالیت از دانشگاه علوم پزشکی استان وبرخورداراز شرایط عمومی لازم برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی مطابق بند اول شرایط و ضوابط مراکز درمانی پذیرای گردشگران سلامت، (11 بیمارستان) بودند . گردآوری دادهها با استفاده از چکلیست و به صورت میدانی و به روش مشاهده، مصاحبه با کارکنان و بررسی مستندات موجود جمعآوری گردید. روایی چکلیست با استفاده از روش روایی صوری و محتوا به تأیید متخصصان رسید. برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل دادهها از آزمون منویتنی و ضریب همبستگی Spearman استفاده شد.یافتهها:یافتهها نشان داد تنها 5/54 درصد بیمارستانهای مورد مطالعه دارای شرایط قابل قبول از نظر انطباق با شرایط و ضوابط تعیین شده از سوی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی بودهاند. ارتباط معنیداری بین تعداد گردشگران پزشکی و تعداد تخت با سطح انطباق و هم چنین اختلاف معنیداری از نظر سطح انطباق بین بیمارستانهای عمومی و تخصصی مورد مطالعه وجود نداشت. (P-value>0.05)نتیجهگیری: مجموع یافتههای پژوهش حاضر با توجه به سطح انطباق کلی بیمارستانهای مورد مطالعه در شهر اصفهان حاکی از آمادگی نسبی این بیمارستانها برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی دارد. با این وجود بهبود در برخی شرایط بیمارستانها مانند شرایط تجهیزات پزشکی و تارنما، آشپزخانهی مجهز وداشتن مترجم میتواند موجب ارتقای آمادگی مراکز درمانی و توسعهی بازارگردشگری پزشکی در این استان گردد
فرحناز صدوقی؛ مسعود صالحی؛ لیلا امیرحاجلو
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 16-25
چکیده
مقدمه: اجرای مدیریت مطلوب دادهها، برای هر کارآزمایی بالینی ضروری است. با این حال ممکن است این مسأله در طول مراحل برنامهریزی و اجرای کارآزمایی بالینی نادیده گرفته و مورد غفلت واقع شود. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی وضعیت مدیریت دادههای کارآزماییهای بالینی در مراکز تحقیقاتی از مرحلهی برنامهریزی تا ذخیرهی آن بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: اجرای مدیریت مطلوب دادهها، برای هر کارآزمایی بالینی ضروری است. با این حال ممکن است این مسأله در طول مراحل برنامهریزی و اجرای کارآزمایی بالینی نادیده گرفته و مورد غفلت واقع شود. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی وضعیت مدیریت دادههای کارآزماییهای بالینی در مراکز تحقیقاتی از مرحلهی برنامهریزی تا ذخیرهی آن بر اساس استاندارد بینالمللی بود.
روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تطبیقی و مقطعی بود که در سال 1390 انجام شد. مطالعه کارآزمایی بالینی دارویی که در مراکز تحقیقاتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی انجام شد، جامعهی پژوهش این مطالعه بود. 42 مرکز تحقیقاتی بر اساس امتیاز ارزشیابی وزارت بهداشت به سه گروه قوی، متوسط و ضعیف تقسیم شدند. از هر گروه مراکز تحقیقاتی، 15 کارآزمایی بررسی شد. کلیهی مدارک و مستندات و هر نوع منبعی در رابطه با کارآزماییهای بالینی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیست شامل 239 سؤال بود که بر اساس استاندارد مدیریت مطلوب دادههای بالینی تدوین شده بود. جهت سنجش روایی محتوای، چک لیست بین ده نفر از متخصصان مربوطه توزیع گردید. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون های Mann-Whitney U و One-Way ANOVA استفاده شد.
یافتهها: تفاوت معنیدار آماری بین میانگین گروههای مراکز تحقیقاتی قوی، ضعیف و متوسط وجود داشت. همچنین میانگین در دو گروه مراکز قوی و متوسط برای اهداف مربوط به گزارشدهی و کنترل کیفیت دادهها با یکدیگر یکسان بود، اما با مراکز ضعیف تفاوت داشتند. بالاترین میانگین به دست آمده، مربوط به نحوهی گزارشدهی دادهها بود که به ترتیب در مراکز قوی، متوسط و ضعیف 82 درصد، 81 درصد و 75 درصد بوده است. همچنین کمترین میانگین مربوط به کنترل کیفیت دادهها به مقادیر 09/0 درصد، 07/0 درصد و 0 درصد در مراکز قوی، متوسط و ضعیف بوده است.
نتیجهگیری: مدیریت دادههای کارآزماییهای بالینی که توسط مراکز تحقیقاتی انجام شده است در تطابق با استاندارد بینالمللی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود. بنابراین، ایجاد استانداردهای ملی مدیریت داده با در نظر گرفتن جزئیات فنی، تشکیل کمیتههای نظارت و کنترل کیفیت دادهها و نیز آموزش اصول مدیریت دادهی مطلوب به مجریان و کلیهی همکاران مطالعات کارآزمایی بالینی جهت برآورده کردن انتظارات ملی و بینالمللی و همچنین دستیابی به دادههای با کیفیت و معتبر در ایران ضروری به نظر میرسد.