مدیریت اطلاعات سلامت
سعیده راستجو؛ حامد فلاح تفتی؛ سید جواد طباطبایی
چکیده
مقدمه: فناوریهای نوین اطلاعاتی و نوآوری به عنوان محرک اصلی پیشرفت سازمانها عمل میکنند. این فناوریها با ارائه ابزارها و روشهای جدید، به سازمانها کمک میکنند تا بهرهوری را افزایش دهند، ارتباطات را تسهیل کنند وتصمیمگیریها را بهبود بخشند. از این رو پزوهش حاضر سعی دارد به شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در حوزه درمان بپردازد.روش ...
بیشتر
مقدمه: فناوریهای نوین اطلاعاتی و نوآوری به عنوان محرک اصلی پیشرفت سازمانها عمل میکنند. این فناوریها با ارائه ابزارها و روشهای جدید، به سازمانها کمک میکنند تا بهرهوری را افزایش دهند، ارتباطات را تسهیل کنند وتصمیمگیریها را بهبود بخشند. از این رو پزوهش حاضر سعی دارد به شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در حوزه درمان بپردازد.روش بررسی: تحقیق حاضر کاربردی است که با روش ترکیبی انجام شده است. روش جمع آوری اطلاعات اسنادی و پیمایشی است و برای مدل سازی از نقشه شناختی فازی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را درمانگاه های منتخب یزد تشکیل می دهد. نمونه آماری تحقیق به روش گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله رویکرد فازی توسط نرم افزارهای FCMapper, Excel, Ucinet انجام شد.یافتهها: در این مطالعه، 16 شاخص کلیدی موثر بر عملکرد نوآوری ها شناسایی شدند که سه عامل افزایش استفاده از فناوریهای پزشکی از راه دور، بهبود راندمان گردش کار و بهبود در دسترسی به خدمات مراقبتهای بهداشتی نسبت بقیه عوامل از مرکزیت و اهمیت بیشتری برخوردار بودند.نتیجهگیری: شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری بر شاخص های مهم در کاهش هزینهها، ارتقای رضایت ذینفعان مختلف و بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری، از جمله نتایج کلیدی پیادهسازی نوآوریهای فناوری اطلاعات در حوزه سلامت می باشند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سمانه حسیننژاد؛ مرضیه محمودی؛ رضا بصیریان جهرمی
چکیده
مقدمه: یکی از پیامدهای فراوانی اطلاعات، شکلگیری اطلاعات بدون مبنا و غیرمعتبر میباشد که خود عامل مهمی در شکلگیری بیاشتهایی اطلاعاتی، حتی نسبت به اطلاعات معتبر تولیدشده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوریهای اطلاعاتی در بین کارکنان ستادی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از پیامدهای فراوانی اطلاعات، شکلگیری اطلاعات بدون مبنا و غیرمعتبر میباشد که خود عامل مهمی در شکلگیری بیاشتهایی اطلاعاتی، حتی نسبت به اطلاعات معتبر تولیدشده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوریهای اطلاعاتی در بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1402 میباشد.روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است که بر روی 200 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد . نمونهها به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعاتی استفاده شد. از آمار توصیفی شامل میانگین، فراوانی و انحراف معیار و از آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد.یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که به طور کلی بین بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان و آمادگی آنان در راستای پذیرش فناوری اطلاعاتی رابطه معناداری وجود ندارد (P-value> 0/05)، اما بین ابعاد بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعات رابطه معناداری دارد (P-value< 0/05). بدین صورت که بین خرده مقیاسهای کمبود مزمن زمان و عملکرد مورد انتظار (020/=0P-value) ، خستگی اطلاعاتی و تلاش مورد نیاز(012/=0P-value )، کمبود مزمن زمان و تأثیر اجتماعی (006/=0P-value)، و کمبود مزمن زمان با نمره کل آمادگی پذیرش فناوری اطلاعاتی (033/0P-value=) ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان متوسط رو به بالا میباشد. به علاوه، بین متغیر سن و جنسیت با بیاشتهایی اطلاعاتی رابطه معناداری وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان مجموعه، با تقویت مهارتهایی همچون سواد اطلاعاتی، مدیریت زمان، مدیریت اطلاعات شخصی، مدیریت و کنترل احساسات و اضطراب در بین کارکنان تدابیری اتخاذ نمود تا نیروی انسانی در مواجهه با اطلاعات ارائه شده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی با چالشهای کمتری روبهرو شوند.
مدیریت اطلاعات سلامت
آصفه حدادپور؛ ایرج سلطانی؛ اکبر نبی الهی
چکیده
مقدمه: مدلهای سرآمدی کسب وکار نقش بسیار مهمی در ارتقا عملکرد سازمان و توسعه و پیشرفت مستمر آن دارند. در پژوهش حاضر مولفههای کلیدی و شاخصهای الگوی سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده است.روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کمی-کیفی میباشد که با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی فازی انجام شده است. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: مدلهای سرآمدی کسب وکار نقش بسیار مهمی در ارتقا عملکرد سازمان و توسعه و پیشرفت مستمر آن دارند. در پژوهش حاضر مولفههای کلیدی و شاخصهای الگوی سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده است.روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کمی-کیفی میباشد که با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی فازی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد و میانی فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کتابها و مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات بود. روش گردآوری اطلاعات بررسی متون و منابع علمی و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بود. نتایج به دست آمده جهت محاسبه ضریب توافق خبرگان در قالب پنل دلفی و به صورت یک پرسشنامه به خبرگان و اساتید دانشگاه ارائه گردید و با اجرای دو مرحلهای پانل دلفی، ضریب توافق خبرگان در خصوص مولفههای مذکور از طریق محاسبه CVR به دست آمد. همچنین از معیار اعتبار اعضا در شیوه اعتباریابی نیومن استفاده شد.یافتهها: تعداد 14 بعد شامل 142 مولفه به عنوان ارزشهای محوری و مولفههای مدل سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شد. در پایان دو مولفه حذف و 140 مولفه با ضریب توافق بالای 4/0 مورد تائید قرار گرفت.نتیجهگیری: به نظر میرسد، شاخصهای انتخاب شده دراین پژوهش قادرند زمینه را جهت توسعه و تحقق سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی فراهم نمایند. این شاخص ها سازمان را قادر می سازند تا ضمن آسیبشناسی جامع فرایندهای خود، طرحها و اقدامات بهبود را استخراج کرده و اجرا نماید.
سمیه درخشان؛ محمدرضا دلوی؛ محمود دهقان
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 150-161
چکیده
مقدمه: نفوذ روزافزون پروژهها به عنوان یک راه برای سازماندهی کارها در بسیاری از سازمانها مستلزم مدیریت موثر پروژههای متعدد است. با توجه به پیچیدگیهای اجرای پروژههای فناوری اطلاعات در سازمانها و با توجه به محدودیت منابع سازمانها به خصوص در صورت داشتن پروژههای متعدد، لزوم توجه و بکارگیری مدیریت پورتفولیوی(سبد سرمایه ...
بیشتر
مقدمه: نفوذ روزافزون پروژهها به عنوان یک راه برای سازماندهی کارها در بسیاری از سازمانها مستلزم مدیریت موثر پروژههای متعدد است. با توجه به پیچیدگیهای اجرای پروژههای فناوری اطلاعات در سازمانها و با توجه به محدودیت منابع سازمانها به خصوص در صورت داشتن پروژههای متعدد، لزوم توجه و بکارگیری مدیریت پورتفولیوی(سبد سرمایه گذاری) پروژه در دستیابی به اهداف پروژهها در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است .در این پژوهش سطح مدیریت پورتفولیوی پروژههای فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را بر اساس مدل سه مرحلهای Bert De Reyck (1- فهرست موجودی پورتفولیو 2- بهینه سازی پورتفولیو 3- اداره پورتفولیو )تعیین شد. روش بررسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و با توجه به روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی ازشاخه میدانی- است.ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی پرسشنامه توسط عدهای از متخصصان و استادان تایید شده است و پایایی آن با استفاده از ضریب Alpha Cronbach برابر 82 درصد محاسبه گردیده است. در این پژوهش نمونه گیری انجام نشده و جامعه آماری شامل،کلیهی کارکنان فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 شمسی بوده است و برای تحلیل نتایج علاوه بر آمار توصیفی - میانگین و انحراف معیار و ...- از آزمون های T تک متغیره و سطح معناداری 05/0 به کمک نرم افزار 18 SPSS استفاده شده است.یافته ها: تحلیل توصیفی مولفه های مدیریت پورتفولیوی پروژه بر اساس سه مرحلهی سازماندهی شدهی مدل Bert De Reyck نشان داد که مرحلهی اول دارای میانگین 81/0±45/2، مرحله دوم دارای میانگین 69/0±02/2 و مرحله سوم دارای میانگین 74/0±87/1 می باشند. بررسی تاثیر مدیریت پورتفولیو بر سطح اثربخشی نشان داد که؛ میانگین سطح اثربخشی پروژههای سازمان در هر یک از شاخص های خود ، تحت مدیریت پورتفولیو، در حد مطلوب بوده و میانگین آن ها بیش از 75/2 بوده است(05/0P-Value<) و لذا اثربخشی در رابطهی مثبت با مدیریت پورتفولیو بوده است.بررسی میانگین سطح مشکلات پروژه های سازمان در هر یک از شاخص های خود تحت مدیریت پورتفولیو نشان داد که میانگین بیش از 75/2 بوده(05/0P-Value<) و لذا سطح مشکلات در رابطهی منفی با مدیریت پورتفولیو بوده است.نتیجهگیری: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر سطح مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات در مرحلهی دوم مدل Bert De Reyck قرار دارد. همچنین تحت یک مدیریت پورتفولیوی مناسب می توان بر سطح اثربخشی پروژه ها افزود و نهایتاَ بررسی سطح مشکلات پروژه های سازمان تحت مدیریت پورتفولیو نشان داد که هر چه سطح مدیریت پورتفولیو ضعیف تر باشد بر مشکلات پروژه های سازمانی افزوده می شود .
امین فتحی؛ علی اکبر احمدی؛ داوود وحدت
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 1005-1015
چکیده
مقدمه: بیشک سازمانهای دولتی و خصوصی؛ تولیدی یا خدماتی باید در طراحی و استقرار سیستم مناسب مدیریت دانش، در نقش سازمانهای پیشرو ظاهر شوند و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی بر مبنای این عوامل تاثیر گذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از این پژوهش، بررسی و ارزیابی شناخت توانمندیهای ...
بیشتر
مقدمه: بیشک سازمانهای دولتی و خصوصی؛ تولیدی یا خدماتی باید در طراحی و استقرار سیستم مناسب مدیریت دانش، در نقش سازمانهای پیشرو ظاهر شوند و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی بر مبنای این عوامل تاثیر گذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از این پژوهش، بررسی و ارزیابی شناخت توانمندیهای موثر جهت اجرای بهینه مدیریت دانش در بیمارستانها بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. سه بیمارستان میلاد، بقیهٌ الله اعظم و ولیعصر شهر تهران به علت نقش حساس و میزان ارایهدهندگی خدماتی که به لحاظ بیمههای تامین اجتماعی (میلاد)؛ تحت پوشش قرار دادن بیمههای نیروهای مسلح (بقیه الله) و به خاطر دارا بودن مرکزیت (ولیعصر) در این پژوهش به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. در پژوهش حاضر از ابزار پرسشنامه به صورت باز و بسته در دو مرحله استفاده شد. در مرحله اول با استفاده از تکنیک دلفی از 20 نفر از متخصصین با استفاده از پرسشنامه باز نظرخواهی شد و در مرحله دوم پرسشنامه طراحی شده از روی پاسخهای پرسشنامه اول در بین گروه 60 نفر نمونه توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای از روشهای آمار توصیفی و استباطی و نیز نرم افزار Lizrel و Spss نسخه 19 استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با مولفههای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگ سازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) در سطح 95 درصد رابطه معناداری وجود دارد و همچنین عنصر توانمندی فرایندی مدیریت دانش با شدت همبستگی 874/0 نسبت به سه فاکتور دیگری در اولویت است. نتیجهگیری: در کل میتوان استنباط نمود که پیاده سازی فرایند تبدیل دانش برای اجرای اثربخش و بهینهتر آن نیازمند تقویت و همراهی متغیرهای مربوط به خود میباشد که در صورت همراهی این متغیرها موفقیت را به دنبال دارد و این عوامل در اثربخشی بیشتر مدیریت دانش نفش بارزی بر عهده دارند. واژههای کلیدی : مدیریت دانش؛ ساختار سازمانی؛ شایستگی؛ بیمارستانها.
مهدی کاهویی؛ اکرم آصفی؛ زینب داودی؛ راضیه السادات موسوی
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 548-557
چکیده
مقدمه : پزشکان همانند سایر افراد زمانی که در تعامل با فناوری جدید قرار می گیرند به دلیل عدم تطابق فناوری اطلاعات با نیازهای اطلاعاتی آنها، نگران می شوند و این می تواند دلیلی برای بی میلی آنها نسبت به فناوری اطلاعات باشد. این مطالعه به منظور بررسی عوامل بازدارنده وتسهیل کننده در پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت انجام ...
بیشتر
مقدمه : پزشکان همانند سایر افراد زمانی که در تعامل با فناوری جدید قرار می گیرند به دلیل عدم تطابق فناوری اطلاعات با نیازهای اطلاعاتی آنها، نگران می شوند و این می تواند دلیلی برای بی میلی آنها نسبت به فناوری اطلاعات باشد. این مطالعه به منظور بررسی عوامل بازدارنده وتسهیل کننده در پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی – کاربردی روی پزشکان شهر سمنان در سال 1391 شمسی انجام شد. این مطالعه به صورت سرشماری بود و تمامی جامعه آماری ( 200 نفر) مورد بررسی قرار گرفتتد. جمع آوری دادهها، بوسیله پرسشنامهای پژوهشگر ساخته انجام شد که روا یی آن بر مبنای بررسی متون عملی و نقطه نظرات صاحب نظران و پایایی آن بر اساس روش آزمون و باز آزمون انجام پذیرفت. داده ها با آمار توصیفی و بوسیله نرم افزار SPSS 16 آنالیز شدند.یافته ها: 43 نفر (5/35 درصد) سازمان یافتگی داده ها ، 31 نفر (8/38 درصد) سرعت در بدست آوردن اطلاعات و 18 نفر (29 درصد) کاهش خطا را به ترتیب به عنوان علل تمایل خود نسبت به استفاده از سیستم اطلاعات بالینی در اولویت های اول تا سوم انتخاب کردند. 59 نفر (4/50 درصد) عدم جامعیت سیستم اطلاعات بالینی در مسائل پزشکی را به عنوان مانع اصلی استفاده از کامپیوتر در حیطه بالین گزارش کردند. 69 نفر (6/55 درصد) افزایش سطح آگاهی نسبت به سیستم اطلاعات بالینی را اولین راهکار در جهت افزایش تمایل پزشکان نسبت به سیستم اطلاعات بالینی انتخاب کردند.نتیجه گیری: به نظر می رسد رفع عوامل بازدارنده و تقویت عوامل تسهیل کننده از طریق فرهنگ سازی باعث می شود تا پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حیطه سلامت افزایش یافته وآن منجر به تغییر در فرهنگ و رفتار سازمانی پزشکان گردد و این امر باعث کاهش مقاومت فرهنگی این افراد نسبت به فناوری اطلاعات خواهد گردید.واژه های کلیدی: پذیرش؛ پزشکان؛ فناوری اطلاعات سلامت.
احمد رجب زاده
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-2
چکیده
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی
بیشتر
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی