محمد دهقانی؛ امیر تراب میاندوآب؛ سوگند حبیبی چناران؛ محمدحسین حیوی حقیقی
چکیده
مقدمه: وجود اطلاعات با کیفیت میتواند نقش مهمی در مدیریت سلامت هنگام وقوع بحران ایفا نماید. با توجه به فقدان مجموعه حداقل دادهها MDS (Minimum Data Set) در مدیریت سلامت بحران، مطالعه حاضر با هدف طراحی MDS مدیریت اطلاعات سلامت در بحران برای ایران انجام گردید.روش بررسی: این پژوهش کیفی در سال 1396 به وسیله تکنیک Delphi صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: وجود اطلاعات با کیفیت میتواند نقش مهمی در مدیریت سلامت هنگام وقوع بحران ایفا نماید. با توجه به فقدان مجموعه حداقل دادهها MDS (Minimum Data Set) در مدیریت سلامت بحران، مطالعه حاضر با هدف طراحی MDS مدیریت اطلاعات سلامت در بحران برای ایران انجام گردید.روش بررسی: این پژوهش کیفی در سال 1396 به وسیله تکنیک Delphi صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ناهمگون، 18 فرد برای مطالعه انتخاب شدند. تکنیک Delphi در سه مرحله انجام و برای تحلیل دادهها از محاسبه میانگین استفاده گردید.یافتهها: MDS مدیریت سلامت قبل از بحران دارای 9 کلاس دادهای و 84 عنصر دادهای، MDS مدیریت سلامت حین بحران متشکل از 9 کلاس دادهای و 45 عنصر دادهای و MDS مدیریت سلامت بعد از بحران نیز شامل 6 کلاس دادهای و 54 عنصر دادهای بود.نتیجهگیری: مدیران و سیاستگذاران بحران با استفاده از نتایج تحقیق حاضر میتوانند اطلاعات درست و مورد نیاز در حوزه سلامت را جمعآوری و پردازش نمایند که این امر باعث ارتقای مدیریت سلامت در هنگام بحران میگردد.
صدیقه محمداسماعیل؛ ماهرخ ناصحی اسکوئئ
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 699-711
چکیده
مقدمه: کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند. در این راستا، مطالعه حاضر، واکنش ...
بیشتر
مقدمه: کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند. در این راستا، مطالعه حاضر، واکنش کتابخانهها در برابر بحران بلایای طبیعی و میزان آشنایی پرسنل کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی را با مباحث مدیریت بحران بررسی کرده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش گروهی متشکل از 130 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران در نیمه اول سال 91خورشیدی، بود. ابزار گردآوری دادهها در این مطالعه پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن با نظر کارشناسان رشته کتابداری و علوم اطلاع رسانی تایید شد. پایایی آن با استفاده از نرمافزار SPSS، نسخه 19 بررسی شد که مقدار آلفای کرونباخ آن برابر 81/0، که نشانگر پایایی مطلوب است حاصل شد. به منظور تحلیل دادها (درصد، میانگین، واریانس و نمودارها) از آزمونهای آماری (به دلیل وجود دومتغیر کیفی) ، آزمون دوطرفه Freidman (چون متغیرها رتبهای هستند) و آزمون دوجملهای(برای تشخیص تاثیر یا عدم تاثیر متغیری در پدیده معین) استفاده شد. یافتهها: در میزان آشنایی مدیران با مباحث مدیریت بحران، مورد توجه قرار گرفتن کتابخانهها در برنامهریزی راهبردی با میانگین 7/4 در حد زیاد و تلاش برای تهیه منابعی در خصوص مدیریت بحران برای کتابخانه با میانگین 51/2 در حد کم ارزیابی شد. در مرحله اول، مقاوم سازی ساختمان کتابخانه با میانگین 78/15 در حد خیلی زیاد، تهیه و تنظیم نقشههای محلهای بحرانزا و بحرانزدا با میانگین 83/10 در حد کم ارزیابی شده است. در مرحله دوم؛ تنظیم قرارددادهای تفاهم با سایر ارگانها (مثل، آتش نشانی و نیروی انتظامی)، با میانگین 87/14 در حد زیاد، انتشار اطلاعات عمومی مربوط به شرایط اضطراری با میانگین 07/11 در حدکم برآورد شده است.در مرحله سوم تهیه نسخههای پشتیبان از فایلهای مهم در کتابخانه با میانگین 73/16 در حد خیلی زیاد و ایجاد مرکزی به نام اتاق بحران با میانگین 47/11 در حد کم ارزیابی شده است. در نهایت در مرحله چهارم ارتقا صلاحیتهای حرفهای مورد نیاز کتابداران کتابخانهها با میانگین 67/14 در حد زیاد و استفاده از نیروهای داوطلب مردمی در بازسازی کتابخانه با میانگین 64/9 در حد خیلی کم توسط پاسخگویان ارزیابی شده است. نتیجه گیری: کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی میپذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانهها با مباحث مدیریت بحران، میتواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکههای اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت. واژههای کلیدی: بلایای طبیعی؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ ایران.