الهام احمدی؛ اسماعیل مصطفوی؛ حمیدرضا کیانی
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 728-742
چکیده
مقدمه: وبسایتهایکتابخانهای دانشگاهی نقش مهمی در برقراری ارتباط دو سویه با کاربران و ارائه خدمات مطلوبتر به آنان دارند. پشتیبانی و روزآمدسازی مستمر این نوع وبسایتهانیز راهکاری مهم برای ارائه چهرهای پویاوفعالاز کتابخانه در محیط مجازی است. هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت محتوایی درونی و بیرونی، و پشتیبانی وبسایتهای ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهایکتابخانهای دانشگاهی نقش مهمی در برقراری ارتباط دو سویه با کاربران و ارائه خدمات مطلوبتر به آنان دارند. پشتیبانی و روزآمدسازی مستمر این نوع وبسایتهانیز راهکاری مهم برای ارائه چهرهای پویاوفعالاز کتابخانه در محیط مجازی است. هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت محتوایی درونی و بیرونی، و پشتیبانی وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. ابزار گردآوری دادهها عبارت است از سیاههی ارزیابی معتبری که روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه، مشورت با صاحبنظران و مقایسه با وبسایتهای کتابخانهای5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعهی پژوهش حاضر شامل وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران در خرداد و تیر ماه 1392خورشیدی میباشد. از میان 49 دانشگاه، 43 دانشگاه دارای وبسایت کتابخانه هستند که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. امتیازات عناصر و ویژگیهای وبسایتهای مورد بررسی از نظر وجود (بله= 1) و عدم وجود (خیر=0) عناصر، مورد بررسی قرار گرفت.در پایان هر یک از وبسایتهای مورد بررسی بر اساس امتیازی که بدین ترتیب در هر معیار بهدست آوردهاند، رتبهبندی گردیده و مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) و نرم افزار Excel صورت پذیرفته است. یافتهها: وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران در کل 04/34 درصد معیارهای محتوای درونی، 40/45 درصد معیارهای محتوای بیرونی و 52/52 درصد معیارهای پشتیبانی و در مجموع 88/39 درصد معیارهای وبسایت کتابخانه را رعایت کردهاند. بهطور کلی، فقطدانشگاه علوم پزشکی شاهد بیش از 50 درصد معیارهای موجود در سیاههی بررسی (شامل معیارهای محتوای درونی، محتوای بیرونی و پشتیبانی) را در طراحی خود لحاظ کرده بود. وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی شاهد (55)، مشهد (47)، و شهید بهشتی (45) به ترتیب رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین وبسایت کتابخانه دانشگاههای علوم پزشکی بابل (18)، ارتش (17) و ارومیه (16) رتبههای 41 تا 43 را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: در مجموع وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران بررسی شده از لحاظ کیفیت درونی و بیرونی و پشتیبانی کمتر از حد متوسط قرار داشتند. واژههای کلیدی: اینترنت؛ کتابخانهها؛ نظامهای اطلاعرسانی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ ایران.