سید مجید شیرزادی؛ پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ سید جمالالدین طبیبی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 130-137
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی ایران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو بخش کلی انجام گرفت. در بخش اول با استفاده از مصاحبه اکتشافی با 11 نفر از متخصصان (6 نفر از متخصصان عرصه بهداشت و درمان و 5 نفر از متخصصان صنعت هتلداری) و بررسی ادبیات پژوهش، مهمترین مؤلفههای ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی استخراج شد. در بخش دوم، دادههای حاصل از بخش اول جهت تدوین مدل ارتقای خدمات هتلینگ بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت و متغیرهای طراحی پرسشنامه پژوهش آماده گردید. مدل از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز برای تحلیل عاملی از طریق توزیع پرسشنامه مذکور میان 960 نفر از بیماران و کارشناسان و متخصصان 10 بیمارستان سطح کشور جمعآوری گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 11 بعد با ارزش ویژه بالاتر از یک شامل «بعد فیزیکی، عملکردی، اقتصادی، انسانی، خدمات رفاه عمومی و بالینی، ایمنی، فرهنگی، شناسایی پرسنل و راهنمای بیمار و خدمات مراقبتی» شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تکبعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، ابعاد عملکردی و شناسایی پرسنل به ترتیب با ضرایب 953/0 و 779/0، بیشترین و کمترین تأثیر را در ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانهای دولتی ایران داشتند.نتیجهگیری: به منظور بهبودی وضعیت هتلینگ بیمارستانهای ایران، ضمن توجه به کلیه ابعاد 11گانه، لازم است بعد عملکردی مورد تأکید بیشتری قرار گیرد و در برنامهریزیهای هتلینگ، کیفیت فنی خدمات سلامت محور مورد بررسی قرار گیرد.
رضوان انصاری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 320-325
چکیده
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با استفاده از چکلیستی که روایی آن پیشتر تأیید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. این چکلیست شامل 4 بعد کیفیت محتوا، طراحی، سازماندهی و کاربرپسندی وبسایتها بود. برای اولویتبندی کیفیت وبسایتها، به هر معیار این ابعاد، نمرهای از 5-1 توسط متخصصان اختصاص یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Excel استفاده گردید.یافتهها: وبسایتهای مورد بررسی، به طور متوسط 81 درصد از معیارهای محتوا، 85 درصد از طراحی، 89 درصد از سازماندهی و 77 درصد از کاربرپسندی را در طراحی خود رعایت کرده بودند. به طور کلی، درصد نمرات کسب شده در ابعاد چهارگانه، از 74 تا 90 درصد از حداکثر نمره قابل کسب در هر بعد متغیر بود.نتیجهگیری: وبسایتهای پژوهشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، از نظر رعایت ابعاد کیفیت وبسایت در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. با این وجود، جهت افزایش کارایی و بهرهوری، پژوهشکدهها باید در طراحی وبسایتهای خود سایر معیارهای کیفی مغفول مانده را نیز رعایت نمایند.
محسن غفاری داراب؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ الهه خراسانی؛ حامد علاقمندان
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 799-811
چکیده
توجه به کیفیت مراقبت از دریچه چشم بیماران جنبه مهمی در بهبود خدمات سلامت و ارزش مورد انتظار بیمار به شمار می آید. در این بین زنجیره ارزش به عنوان یکی از ابزارهای راهبردی در سازمان های سلامت برای خلق ارزش و دستیابی به هدف بهبود مستمر کیفیت می باشد. در این مقاله سعی ما بر آن است که نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفت خدمات سلامت را به بحث بگذاریم. ...
بیشتر
توجه به کیفیت مراقبت از دریچه چشم بیماران جنبه مهمی در بهبود خدمات سلامت و ارزش مورد انتظار بیمار به شمار می آید. در این بین زنجیره ارزش به عنوان یکی از ابزارهای راهبردی در سازمان های سلامت برای خلق ارزش و دستیابی به هدف بهبود مستمر کیفیت می باشد. در این مقاله سعی ما بر آن است که نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفت خدمات سلامت را به بحث بگذاریم. مطالعه حاضر به صورت مروری است که در نیمه اول سال 1391 خورشیدی انجام شد. برای جستجوی مقالات و مدارک مرتبط از کلید واژه اصلی زنجیره ارزش و Value chain و کلیدواژه های فرعی کیفیت و رضایت در پایگاه های داده استفاده شد. پس از بررسی به ترتیب عنوان، چکیده و متن کامل،43تعداد انتخاب و با توجه به هدف مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های حاصل در چند بخش دسته بندی شد. این یافته ها شامل مفهوم کیفیت، برنامه ریزی دستیابی به کیفیت مبتنی بر ارزش، زنجیره ارزش، بکارگیری آن در سازمان های بهداشتی درمانی، تشریح مؤلفه ها ، منطق برنامه ریزی استراتژی های اجرایی، استراتژی های بهبود ارایه خدمت و استراتژی های بهبود پشتیبان در زنجیره ارزش می باشد. در این مقاله سعی شد ضمن اشاره به ابعاد مختلف زنجیره ارزش، دو بخش مهم این زنجیره شامل استراتژی های ارزش افزا در ارایه خدمات درمانی و استراتژی های ارزش افزا حمایتی بیان شود. زنجیره ارزش می تواند ابزاری مهم برای مدیران در راستای برنامه ریزی و ارتقای کیفیت محسوب شود. واژه های کلیدی: کیفیت مراقبت بهداشتی؛ مراقبت سلامت؛ زنجیره ارزش؛ رضایت بیمار.