زیور صباغینژاد؛ رضا پورسواری؛ امین کرایی
چکیده
مقدمه: توجه به عوامل زمینهای و بافت در اطلاعیابی سلامت، نقش روشنگری خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت، عدم قطعیت و سایبرکندریا در دانشجویان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود و به روش همبستگی انجام شد. جامعه تحقیق را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در کلیه مقاطع تحصیلی ...
بیشتر
مقدمه: توجه به عوامل زمینهای و بافت در اطلاعیابی سلامت، نقش روشنگری خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت، عدم قطعیت و سایبرکندریا در دانشجویان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود و به روش همبستگی انجام شد. جامعه تحقیق را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در کلیه مقاطع تحصیلی تشکیل داد. 358 نفر نمونه انتخاب شدند و در نهایت، 286 نفر مشارکت نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت با آلفای 81/0، عدم قطعیت 85/0 و سایبرکندریا 86/0 بود.یافتهها: میانگین جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت در گروه مردان بالاتر از زنان بود (003/0 = P). همچنین، دانشجویان دکتری حرفهای و کارشناسی ارشد میانگین بالاتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی داشتند. تفاوت معنیداری در بررسی میانگین عدم قطعیت و سایبرکندریا در گروههای جنسیتی و تحصیلی مشاهده نشد. بین جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت و عدم قطعیت (001/0 = P)، جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت و سایبرکندریا (001/0 = P) رابطه معنیداری وجود داشت. با استفاده از رگرسیون مشخص شد عدم قطعیت و سایبرکندریا به عنوان پیش بین ها جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت می باشند.نتیجهگیری: عدم قطعیت و تردید در خصوص شرایط مرتبط با سلامتی افراد و همچنین، اضطراب ناشی از مواجهه با اطلاعات سلامت، باعث افزایش جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت در دانشجویان میشود.
محبوبه ممتازان؛ فاطمه فهیمنیا؛ محمد محبوبی؛ محمد حسین بیگلو
چکیده
مقدمه: ارتقای سلامت جامعه و بهبود وضعیت بهداشتی، نیاز به آموزش و هدایت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد جامعه دارد. والدین با توجه به نقش مراقبتی که در خانواده دارند، میتوانند با ارتقای مهارتهای کسب اطلاعات سلامت، در این خصوص نقش مهمی ایفا کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفههای مرتبط با رفتار اطلاعیابی سلامت والدین انجام گردید.روش ...
بیشتر
مقدمه: ارتقای سلامت جامعه و بهبود وضعیت بهداشتی، نیاز به آموزش و هدایت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد جامعه دارد. والدین با توجه به نقش مراقبتی که در خانواده دارند، میتوانند با ارتقای مهارتهای کسب اطلاعات سلامت، در این خصوص نقش مهمی ایفا کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفههای مرتبط با رفتار اطلاعیابی سلامت والدین انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه یک مرور کتابخانهای بود که با استفاده از رویکرد فراترکیب صورت گرفت. پس از تعیین کلید واژهها و جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، 5574 مقاله یافت شد. با اعمال فیلتر و بررسی محتوا، کدها از 22 مقاله استخراج گردید. جهت بررسی مقالات، از شاخصهای CASP (Critical Appraisal Skills Program) و جهت استخراج کدها از جدول Shannon Entropy، نظر خبرگان و ضریب Kappa استفاده شد.یافتهها: در تحقیق حاضر، 4 طبقه و 12 زیرطبقه شامل «نیاز اطلاعاتی، منابع کسب اطلاعات، عوامل شناختی و موانع کسب اطلاعات طبقات و کسب اطلاعات سلامتمحور و ارزیابی سلامت کودک، منابع سنتی و غیر سنتی، حمایت اجتماعی، زیرساخت ارتباطی، اعتبار اطلاعات» شناسایی گردید.نتیجهگیری: تقویت و تسهیل دسترسی به اطلاعات معتبر سلامتمحور، تأثیر بسیاری در ارتقای سواد سلامت و در نهایت، ارتقای سطح سلامت مردم از جمله والدین کودکان کمتر از 5 سال دارد. بنابراین، توجه به زیرساختهای فیزیکی، مهارتهای جستجو، تفاوتهای فردی و اجتماعی و آموزش سواد اطلاعات سلامت، از جمله عوامل اثرگذار بر ارتقای سلامت و بهبود ارتباط دوسویه آن با رفتار اطلاعیابی سلامت میباشد.
مریم اخوتی؛ مژگان رحیمی؛ فرزانه ذوالعلی
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 903-916
چکیده
ﻣﺅثر پرسش کاربران در جستجوی اطلاعات در محیط وب وجود دارد، چراکه جمعیت متنوعی از کاربران با نیازهای اطلاعاتی و اهداف گوناگون و سطوح متفاوتی از تجربه و دانش موضوعی از وب استفاده میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار پرسش جستجوی کاربران بر اساس عوامل زمینهای مختلف توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در وب، انجام ...
بیشتر
ﻣﺅثر پرسش کاربران در جستجوی اطلاعات در محیط وب وجود دارد، چراکه جمعیت متنوعی از کاربران با نیازهای اطلاعاتی و اهداف گوناگون و سطوح متفاوتی از تجربه و دانش موضوعی از وب استفاده میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار پرسش جستجوی کاربران بر اساس عوامل زمینهای مختلف توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در وب، انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و از رویکری ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفته است. تعداد 30 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان داوطلبانه در نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 خورشیدی در این پژوهش شرکت کردند. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه و فایل گزارش با استفاده از نرمافزار Camtasia Studio انجام شد. روایی پرسشنامهها با نظر خواهی از استادان و پایایی آنها با محاسبهی Cronbach’s alpha، پرسشنامه اول (90/0) و پرسشنامه دوم (87/0) سنجیده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز توصیفی و آنالیز استنباطی (ANOVA، آنالیز t و آزمون همبستگی اسپیرمن) با کمک نرمافزار SPSS نسخه 19 استفاده گردید. یافتهها: در مجموع 399 پرسش با میانگین تکرار 30/13 توسط کاربران در ابزارهای جستجوی وب، جستجو شد. بین تکرار پرسش جستجو با تجربهی جستجو و سطوح مختلف سهولت استفاده، سودمندی، رضایت و قضاوت ربط اختلاف معناداری مشاهده شد. در پژوهش حاضر، میانگین طول پرسش جستجوی کاربران 31/3 بود و کاربران معمولاً از دو کلیدواژه در پرسش جستجوی خود استفاده میکردند. طول پرسش جستجوی کاربران ارتباط معناداری با متغیرهای کار بازیابی (عملکرد مشاهده، مرور و ذخیره) در موتور جستجوی عمومی و موتورهای جستجوی تخصصی داشت. بین عوامل زمینهای (تجربهی جستجو و آشنایی با موضوع جستجو) با کار بازیابی (عملکرد مرور و ذخیرهی نتایج) نیز اختلاف معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: مطالعهی حاضر نشان داد، رفتار پرسش جستجوی کاربران در طول فرایند جستجوی اطلاعات در وب، بر اساس عوامل زمینهای مختلف متفاوت بوده است. از آنجایی که تجربهی کاربران در جستجوی اطلاعات در وب، میتواند باعث ارتقای فرایند جستجو شود، پیشنهاد میشود، آموزش لازم به دانشجویان ارایه شود و با توجه به ارتباط متغیرهای ارزیابی نتایج جستجو با رفتار پرسش جستجو، سیستمهایی با رابط کاربر بهتر و متناسب با نیاز اطلاعاتی کاربران طراحی گردد. لذا مطالعهی حاضر، حاوی مفاهیمی برای طراحان سیستمهای بازیابی اطلاعات و پایگاه دادهها میباشد. واژههای کلیدی: رفتار جستجوی اطلاعات؛ اینترنت؛ دانشجویان.