صدیقه محمد اسماعیل؛ نسیم نراقیان
چکیده
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش بررسی: این مطالعه با استفاده از روشهای علمسنجی و اصول تحلیل شبکه انجام شد. جامعه پژوهش را 803 مدرک در دو پایگاه Web of Science و Scopus تشکیل داد که طی سالهای 2011 تا 2015 منتشر شده بود و حداقل یکی از نویسندگان آنها، وابستگی سازمانی به دانشکدههای دندانپزشکی علوم پزشکی شهر تهران داشت.یافتهها: بیشترین همکاری بینالمللی با پژوهشگران کشورهای آمریکا، انگلستان و ترکیه مشاهده شد. شبکه همتألیفی پژوهشگران متشکل از 60 گره (نویسنده) و درجه تراکم 028/0 بود. میانگین شاخص ضریب همکاری برای حوزه دندانپزشکی، 73/0 به دست آمد که نشان دهنده همکاری نویسندگان به صورت گروهی بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد نتایج به دست آمده نمایانگر پژوهشهای مشارکتی و افزایش در تولید کلی مقالات است و این همکاری در سطح مناسبی در حال رشد میباشد. نتایج نشان میدهد که پژوهشگران این حوزه از مزایای همکاری علمی آگاهی دارند.
الهام احمدی؛ فریده عصاره؛ غلامرضا حیدری
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 183-193
چکیده
مقدمه:گاهی اوقات در انجام یک پژوهش نیاز به منابعی است که دسترسی به این منابع نیاز به ائتلافی محلی، ملی و برخی موارد بینالمللی دارد. این مسائل پژوهشگران را به سمت همکاری و مشارکت در انجام کارهای پژوهشی سوق میدهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در سطوح محلی، ملی و بینالمللی ...
بیشتر
مقدمه:گاهی اوقات در انجام یک پژوهش نیاز به منابعی است که دسترسی به این منابع نیاز به ائتلافی محلی، ملی و برخی موارد بینالمللی دارد. این مسائل پژوهشگران را به سمت همکاری و مشارکت در انجام کارهای پژوهشی سوق میدهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در سطوح محلی، ملی و بینالمللی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است. جامعهی پژوهش 292 نفر از اعضای هیأت علمی دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در سال 91 خورشیدی بوده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی (صوری) و پایایی از طریق ضریب Cronbach's alpha 94=α درصد تعیین شد.به منظور بررسی عوامل ترغیب کننده و موانع بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سطوح محلی، ملی و بینالمللی از تحلیل عوامل اکتشافی استفاده شد. دادههای گردآوری شده به دو شکل ارائه دادهها (آمار توصیفی) و تحلیل دادهها (با استفاده از تحلیل عوامل) با استفاده از نرم افزار SPSS. نسخه 19 بررسی و تجزیه و تحلیل میشوند. یافتهها: نتیجهی اجرای تحلیل عاملی بر روی دادههای مستخرج از پرسشنامههای دریافتی منجر به استخراج 13 عامل اصلی (6 عامل ترغیب کننده و 7 موانع بازدارنده) شد. 6 عوامل ترغیبکنندهی در این پژوهش عبارتند از: عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی، عوامل ترغیبکنندهی فردی، عوامل ترغیبکنندهی مهارتی، عوامل ترغیبکنندهی ارتباطی، عوامل ترغیبکنندهی فرهنگی، عوامل ترغیبکنندهی انگیزشی است و مهمترین موانع بازدارنده، موانع بازدارندهی سیاسی و علمی- پژوهشی، موانع بازدارندهی فرهنگی، موانع بازدارندهی فردی، موانع بازدارندهی مسائل بینالمللی، موانع بازدارندهی ارتباطی، موانع بازدارندهی فردگرایی، موانع بازدارندهی انگیزشی نامگذاری شدند. بالاترین میانگین (09/74) مربوط عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی و پایینترین میانگین (19/7) مربوط به موانع بازدارندهی انگیزشی است. نتایج نشان داد که عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی به عنوان مهمترین عامل ترغیبکننده است و موانع بازدارندهی انگیزشی کم اهمیتترین مانع همکاری علمی اعضای هیأت علمی استنتیجهگیری: پژوهش حاضر ضمن معرفی مهمترین عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی، راهکارهایی برای بهبود و توسعهی همکاریهای علمی میان پژوهشگران و رفع موانع موجود ارائه میدهد.