سعید کریمی؛ کمال قلی پور؛ پیمان متقی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ آزاد شکری
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 356-366
چکیده
مقدمه: کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران به طور روز افزونی به عنوان یکی از بخش های مهم مدیریت جامع بیماری مزمن و وسیله ای برای ارزیابی کیفیت سنجیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران آرتریت روماتوید از طریق مدل جامع اندازه گیری جامع کیفیت در مراقبت بهداشتی و درمانی انجام شد.روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع ...
بیشتر
مقدمه: کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران به طور روز افزونی به عنوان یکی از بخش های مهم مدیریت جامع بیماری مزمن و وسیله ای برای ارزیابی کیفیت سنجیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران آرتریت روماتوید از طریق مدل جامع اندازه گیری جامع کیفیت در مراقبت بهداشتی و درمانی انجام شد.روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در بین 170 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید که درسال 92-1391 خورشیدی از کلینیک های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراقبت دریافت کرده اند، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه از طریق 8 متخصص در زمینه طراحی پرسشنامه و روماتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تبریز بررسی شد و پایایی آن با توجه به شاخص Cronbach alpha (SQ; α = 0.721, TQ; α = 0.766, CQ; α = 0.803) بدست آمد. در نهایت هر یک از ابعاد کیفیت به درجه بندی از 100 تبدیل شدند که ارزش بالاتر نشان دهنده کیفیت بهتر بود. و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-19 صورت گرفت. از آزمون t مستقل، تست ANOVA برای مقایسه CQ، SQ، TQ و نمره QI بین متغیرهای انجام شد.یافته ها: میانگین نمره کیفیت کل70/72 و میانگین نمرات SQ، TQ و CQ به ترتیب 09/79، 29/65 و 25/70 بدست آمد. برای CQ تنها 8/19درصداز شرکت کنندگان امتیاز لازم برای مرحله چهارم یعنی توانایی استمرار مراقبت ها در شرایط سخت و تحت استرس را کسب کرده بودند. برای TQ شکاف قابل توجهی بین آنچه که بیماران (RA) Rheumatoid Arthritis دریافت می کردند و آنچه که در دستورالعمل ها توصیه شده است، وجود داشت و ابعاد کیفیت خدمت در اکثریت موارد به ویژه« گروه های حمایتی» ضعیف بودند.نتیجه گیری: براساس مطالعه حاضر نمره کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران پایین بود و نیاز به توجه به تمام ابعاد کیفیت است بنابراین باید توجه بیشتری به مشارکت بیماران و توانمندسازی آنها برای مدیریت وضعیت خود داشت و همچنین نیاز به ترویج رعایت استاندارد های مراقبتی از بیماران و تشکیل انجمن های بیماران روماتولوژی است.
جعفر صادق تبریزی؛ کمال قلی پور؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ مجتبی محمدزاده؛ مصطفی فرحبخش
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 128-137
چکیده
مقدمه: ارزیابی کیفیت یکی از روشهای مفید در ارتقای کیفیت خدمات سلامت میباشد، برای این امر جامعیت کیفیت و دقت دادههای جمعآوری شده از اهمیت بالایی در فرایند ارزیابی برخوردار است. هدف از مطالعهی حاضر، تعیین میزان تطابق دادههای جمعآوری شده دربارهی کیفیت فنی مراقبتهای دوران بارداری از دو منبع گیرندگان خدمات و پروندهی ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی کیفیت یکی از روشهای مفید در ارتقای کیفیت خدمات سلامت میباشد، برای این امر جامعیت کیفیت و دقت دادههای جمعآوری شده از اهمیت بالایی در فرایند ارزیابی برخوردار است. هدف از مطالعهی حاضر، تعیین میزان تطابق دادههای جمعآوری شده دربارهی کیفیت فنی مراقبتهای دوران بارداری از دو منبع گیرندگان خدمات و پروندهی خانوار بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که با مشارکت 185 نفر از زنان باردار که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند از 40 مرکز بهداشتی درمانی و پایگاه بهداشتی شهر تبریز در سال 1389 انجام گرفت. دادههای مربوط به کیفیت فنی از دو منبع کاملاً مستقل (مشتری خدمت و اطلاعات ثبت شده در پروندهی گیرندهی خدمت) جمعآوری شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساختهای بود که روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از صاحبنظران بررسی و بعد از اعمال نظرات آنان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از همسانی درونی تأیید گردید (748/0 = α). برای ارزیابی تطابق تک تک آیتمها در دو منبع اطلاعاتی، از شاخص کاپای وزنی (Weighted Kappa) و ICC (Intraclass correlation coeficient) استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 17 و STATA 10 تحلیل گردید.
یافتهها: توافق بین دادههای حاصل از پرونده و اظهارات مادران باردار در مورد بسیاری از خدمات، در حد ضعیفی بود (4/0 > Kappa) و تنها در مورد برخی خدمات همچون تعداد مراقبتها (56/0 = Kappa) و اندازهگیری وزن و فشار خون (55/0 = Kappa) توافق متوسط و در مورد زمان تشکیل پرونده (903/0–824/0:CI95% ، 87/0 = P) و زمان اطلاع از بارداری (962/0–931/0:CI95% ، 95/0 = P) توافق قوی وجود داشت.
نتیجهگیری: ارزیابی خدماتی چون مراقبتها و آموزشهای دوران بارداری بهتر است از طریق دادههای حاصل از اظهارات مادران باردار صورت گیرد، چرا که این ارزیابی میتواند نشان دهندهی نوعی ارزیابی پیامد باشد. به نظر میرسد نتیجهی مراقبتها و آموزشهای ارایه شده قابل دریافت از زبان گیرندگان خدمات باشد. در مجموع به علت نقص در ثبت خدمات، استفاده از نظرات مشتریها دربارهی خدماتی که دریافت کردهاند میتواند معتبرتر از پروندههای بهداشتی باشد.