حامد صمدپور؛ فرحناز صدوقی
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 416-425
چکیده
مقدمه: امروزه مراقبتهای بیمارمحور، با تکیه بر سامانههایی مانند پرونده سلامت فردی، بیش از پیش موردتوجه قرارگرفتهاند. با توجه به وجود تنوع داده در این سامانهها، دادهپردازی استاندارد و بومی و توجه به ایجاد و ترویج آن توسط ارائهدهندگان خدمات سلامت، نقش مهمی در تعیین موفقیت این سامانهها خواهد داشت. هدف این پژوهش تعیین ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ...
بیشتر
مقدمه: امروزه مراقبتهای بیمارمحور، با تکیه بر سامانههایی مانند پرونده سلامت فردی، بیش از پیش موردتوجه قرارگرفتهاند. با توجه به وجود تنوع داده در این سامانهها، دادهپردازی استاندارد و بومی و توجه به ایجاد و ترویج آن توسط ارائهدهندگان خدمات سلامت، نقش مهمی در تعیین موفقیت این سامانهها خواهد داشت. هدف این پژوهش تعیین ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ داده سیستم پرونده سلامت فردی دانشجویان علوم پزشکی است. روش بررسی: ﭘﮋوﻫﺶ با روش ترکیبی در سه مرحله: مقایسه کیفی مجموعه داده کشورهای آمریکا، استرالیا و انگلیس، نیازسنجی کمی- توصیفی از 301 نفر شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارائهدهندگان خدمات سلامت به آنها و استفاده از تکنیک دلفی بهصورت کیفی برای بهرهگیری از نظر 60 نفر خبره حیطههای تخصصی مدیریت، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، توانبخشی و سلامت روان، در سال 1392خورشیدی انجام شد. در مرحله نیازسنجی، پرسشنامه بر اساس وجه اشتراک مجموعه داده ﻛﺸﻮرﻫﺎی منتخب و شناسنامه سلامت دانشجویان مصوب وزارت بهداشت و علوم تهیه شد، روایی محتوایی آن با نظر سه نفر از خبرگان، پایایی آن به روش همسانی درونی و مقدار Cronbach's alpha 97/0، با نرمافزار SPSS20 به تأیید رسید، تحلیل توصیفی دادهها بر اساس توزیع درصد فراوانی با نرمافزار Excel انجام شد. در مرحله سوم از روش دلفی استفاده شد. پرسشنامه بر اساس نتایج مرحله نیازسنجی تهیه گردید و روایی محتوایی آن با نظر سه نفر از خبرگان در حوزههای مدیریتی و بالینی تائید شد، سنجش پایایی ابزار پژوهش در این مرحله از پژوهش امکانپذیر نبود، زیرا در روش دلفی، پاسخگویان میتوانند در هر دور، پاسخ خود را کاملاً تغییر دهند. تحلیل توصیفی بر اساس میانگین با نرمافزار Excel انجام شد. عناصر داده با میانگین توافق جمعی بالاتر از 4 در مجموعه داده پیشنهادی قرار گرفت.یافتهها: مجموعاً 344 عنصر داده مورد اعتبارسنجی قرار گرفت که 280 عدد از آنها، حاصل مرحله نیازسنجی و 64 مورد توسط خبرگان در طی مراحل دلفی، افزوده شد. 271 عنصر داده، موردتوافق جمعی قرار گرفتند که از میان آنها در 5 عنصر داده، توافق کامل (100 درصد) وجود داشت، 73 عنصر با عدم کسب توافق جمعی، از الگو حذف گردید. مجموعه داده، زیرمجموعه و ردههای آن تعیین شد. نتیجهگیری: تغییرات ایجاد شده در مجموعه داده در طی مراحل پژوهش، نشان داد که با توجه به محدوده متنوع دادهها، نیازسنجی از ذینفعان، کسب نظر متخصصین برای تعیین مجموعه داده اهمیت دارد. یافتهها نشان داد که مجموعه داده پرونده سلامت فردی میتواند جزئیات بیشتری مانند اطلاعات سلامت روان را در بر گیرد. شناسنامه سلامت دانشجو استفاده شده در اکثر دانشگاههای ایران، در مقایسه با یافتههای این پژوهش، ناقص است.