حسین آذری؛ مظاهر یوسفی امیری
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 170-176
چکیده
مقدمه: ساختار هر سازمان تعیین کننده میزان توانایی آن در پاسخگویی به چالشهای محیطی است. عوامل متعددی بر ساختار سازمانی و بهبود عملکرد آن تأثیر میگذارد که یکی از این عوامل، سیستمهای اطلاعات مدیریت میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر سیستمهای اطلاعات مدیریت بر ابعاد ساختار سازمانی در شعب تأمین اجتماعی استان قم انجام شد. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: ساختار هر سازمان تعیین کننده میزان توانایی آن در پاسخگویی به چالشهای محیطی است. عوامل متعددی بر ساختار سازمانی و بهبود عملکرد آن تأثیر میگذارد که یکی از این عوامل، سیستمهای اطلاعات مدیریت میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر سیستمهای اطلاعات مدیریت بر ابعاد ساختار سازمانی در شعب تأمین اجتماعی استان قم انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1394 بر روی 235 نفر از کارکنان 9 شعبه تأمین اجتماعی استان قم انجام گرفت. جامعه آماری با استفاده از فرمول Cochran و روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ساختار سازمانی Robbins و سیستمهای اطلاعات مدیریت DeLone-McLean استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی Spearman در نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری (Structural equation modeling) در نرمافزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین سیستمهای اطلاعات مدیریت، ابعاد تمرکز و پیچیدگی رابطه معکوس و معنیداری وجود داشت (به ترتیب 325/0- و 543/0-). همچنین، بین سیستمهای اطلاعات مدیریت و بعد رسمیت رابطه مستقیم (314/0) و معنیداری مشاهده شد. تأثیر متغیر سیستمهای اطلاعات مدیریت بر تمرکز، پیچیدگی و رسمیت با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به ترتیب 85/0-، 74/0- و 69/0 به دست آمد. نتیجهگیری: به کارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت، باعث کاهش میزان تمرکز در تصمیمگیری و گسترش تفویض اختیار، تخت شدن ساختار سازمانی، افزایش واکنش به پویایی محیط و همچنین، افزایش رسمیت از طریق تأکید به مقررات، روشها و مدارک کتبی در شعب تأمین اجتماعی استان قم شده است.
زینب تمیزی؛ ابراهیم افشار؛ سعید رجاییپور؛ حسین سماواتیان
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 655-662
چکیده
مقدمه: بررسی دورهای ساختار سازمانی در هر سازمان از ملزومات است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ساختار سازمانی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، بر اساس مدل Stephen Robbins بود.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، همهی مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی ...
بیشتر
مقدمه: بررسی دورهای ساختار سازمانی در هر سازمان از ملزومات است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ساختار سازمانی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، بر اساس مدل Stephen Robbins بود.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، همهی مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 90-1389 (44 نفر) بودند. حجم نمونه 15 نفر محاسبه شد. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی ترجمه شدهی استاندارد Robbins صورت گرفت. روایی این ابزار با نظر 7 نفر از متخصصان مدیریت و کتابداری تأیید شد و پایایی آن با استفاده از Cronbach's alpha، 87% به دست آمد. جمعآوری دادهها به صورت حضوری، پستی و اینترنتی بود و برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (میانگین، میانه، نما و انحراف معیار) و نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: میزان سه بعد پیچیدگی، رسمیت و تمرکز در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران در حد مطلوب نبود؛ میزان پیچیدگی کم (42/17)، رسمیت زیاد (17/24) و تمرکز نیز زیاد (58/37) بود.
نتیجهگیری: ساختار سازمانی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود؛ میزان پیچیدگی، کم و رسمیت و تمرکز، زیاد بود؛ بهتر است میزان ابعاد بررسی شده، تعدیل و بهینه شود.