علیرضا کاظمی؛ رضا ربیعی؛ حمید مقدسی؛ قاسم دیماذر
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه، یکی از زیرسیستمهای سیستم اطلاعات بیمارستان میباشد. در پژوهش حاضر، سیستم اطلاعات داروخانه بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش توصیفی در سال 1393 انجام شد و در آن پنج سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه، یکی از زیرسیستمهای سیستم اطلاعات بیمارستان میباشد. در پژوهش حاضر، سیستم اطلاعات داروخانه بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش توصیفی در سال 1393 انجام شد و در آن پنج سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اساس شرکتهای نرمافزاری طرف قرارداد با این دانشگاهها، انتخاب و ارزیابی گردید. دادهها با استفاده از فهرست وارسی (متشکل از معیارهای عمومی و اختصاصی) و از طریق مشاهده جمعآوری شد. روایی محتوایی فهرست وارسی، از طریق نظرخواهی از 6 نفر از صاحبنظران موضوعی مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی گزارش گردید. یافتهها: در بررسی معیارهای عمومی نرمافزار، تنها دو سیستم از قابلیت محدود کردن تلاشهای مکرر برای دسترسی غیر مجاز برخوردار بودند. بررسی معیارهای اختصاصی مشخص نمود که معیارهای مدیریت ایمنی بیمار مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین، این سیستمها فاقد ارتباط با سیستم اطلاعات شرکتهای تولید کننده و وارد کننده دارو بودند. نتیجهگیری: معیارهای درمانی از جمله مدیریت ایمنی بیمار، در طراحی و تولید سیستمها لحاظ نشده و بیشتر جنبههای مالی مورد توجه قرار گرفته بود. استفاده مؤثر و کارامد از این سیستمها، مستلزم لحاظ نمودن ابعاد عمومی و اختصاصی به هنگام تولید و توسعه سیستمهای اطلاعات داروخانه میباشد.
لیلا شکری زاده آرانی؛ مهتاب کرمی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 835-841
چکیده
مقدمه: شناخت تأثیرات بالقوهی فنآوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت از قبیل اثر بر فرایند درمان، سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بالینی مبتنی بر موقعیت و فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و پژوهشی، میتواند مبنای برنامهریزیهای استراتژیک به منظور ارتقای دستاوردهای نظام سلامت مبتنی ...
بیشتر
مقدمه: شناخت تأثیرات بالقوهی فنآوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت از قبیل اثر بر فرایند درمان، سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بالینی مبتنی بر موقعیت و فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و پژوهشی، میتواند مبنای برنامهریزیهای استراتژیک به منظور ارتقای دستاوردهای نظام سلامت مبتنی بر فنآوری و در نهایت، ارتقای سطح سلامت جامعه گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف سنجش نگرش کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان، که مهمترین کاربران سیستم فنآوری اطلاعات در حیطهی بهداشت و درمان هستند، انجام گردید تا میزان آمادگی آنان برای پذیرش این گونه سیستمها سنجیده شود.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی- مقطعی در نیمهی اول سال 1388 انجام گردید و در آن دیدگاه 301 نفر (به روش نمونهگیری طبقهای) از کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان نسبت به تأثیر فنآوری اطلاعات در نظام بهداشت و درمان، با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته، شامل سؤالاتی دربارهی تأثیر فنآوری اطلاعات بر فرایندهای درمانی، آموزشی، پژوهشی و اداری مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه، از روش Split half استفاده شد و ضریب همبستگی 97 درصد به دست آمد. روایی پرسشنامه نیز با بهرهگیری از نظرات چند تن از استادان مدارک پزشکی سنجیده شد. سپس دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.
یافتهها: نگرش کلی جامعهی پژوهش که 9/34 درصد آنان را زنان و 1/65 درصد را مردان در کلیهی گروههای بالینی و اداری تشکیل میدادند، با میانگین امتیاز 5/367 نسبت به تأثیر فنآوری اطلاعات بر ارتقای سطح سلامت مثبت بود. همچنین جامعهی پژوهش، تأثیر فنآوری اطلاعات را بر افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و تسریع در روند تشخیص و درمان به ترتیب با میانگین امتیازات 1/464، 3/311 و 2/434 مطلوب ارزیابی نمود.
نتیجهگیری: مثبت بودن نگرش جامعهی پژوهش مبین این است که بستر و زمینهی مناسب برای اجرا و توسعهی فنآوری اطلاعات در بیمارستان مورد مطالعه، مهیا میباشد و باید گامهایی را جهت اجرای HIS و رسیدن به پروندهی الکترونیک سلامت بیمار برداشت که در این راستا، باید موانع و مشکلات کاربرد این فنآوریها شناسایی گردد و اقداماتی در جهت بودجهبندی صحیح و توسعهی استانداردها و پروتکلها برای تسهیل و توسعهی شبکهی اطلاعات سلامت صورت گیرد.