شهلا دمنابی؛ رضا فردوسی؛ افسون اسدزاده؛ مهسا میرزایی سعیدآباد
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 459-464
چکیده
مقدمه: اصطلاحات پزشکی جزء دروس اختصاصی رشته فنآوری اطلاعات سلامت به شمار میرود که نیازمند به خاطرسپاری تعداد زیادی از واژگان است و استفاده از وسایل کمک آموزشی میتواند باعث بهبود یادگیری این درس شود. نرمافزارهای آموزشی همراه، به عنوان ابزار کمک آموزشی نوین، در عصر کنونی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر ...
بیشتر
مقدمه: اصطلاحات پزشکی جزء دروس اختصاصی رشته فنآوری اطلاعات سلامت به شمار میرود که نیازمند به خاطرسپاری تعداد زیادی از واژگان است و استفاده از وسایل کمک آموزشی میتواند باعث بهبود یادگیری این درس شود. نرمافزارهای آموزشی همراه، به عنوان ابزار کمک آموزشی نوین، در عصر کنونی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر محتوای کمک آموزشی همراه تولید شده بر پیشرفت تحصیلی، انگیزه و تعداد دفعات مطالعه دانشجویان رشته فنآوری اطلاعات سلامت صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه به روش شبه تجربی، بر روی 12 نفر از دانشجویان ترم دوم رشته فنآوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. جهت تعیین میزان پیشرفت تحصیلی، از نمرات پیشآزمون و پسآزمون و برای تعیین تأثیر نرمافزار بر روی میزان مطالعه و انگیزه، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی آن توسط استادان و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach¢s alpha تأیید شده بود، استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای Paired t و McNemar) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بین استفاده از نرمافزار کمک آموزشی و پیشرفت تحصیلی (001/0 > P) و انگیزه دانشجویان (013/0 = P) رابطه معنیداری وجود داشت، اما در میزان مطالعه آنها رابطه معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: استفاده از نرمافزار کمک آموزشی همراه در کنار روشهای سنتی مطالعه، میتواند منجر به ارتقای پیشرفت تحصیلی و انگیزه دانشجویان در مطالعه درس اصطلاحات پزشکی گردد.