عبدالحسین فرجپهلو؛ زاهد بیگدلی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ بهجت طاهری
چکیده
مقدمه: یکی از ابزارهای معنایی جهت بازیابی دانش از منابع پیچیده، هستینگاشت است. با پیشرفت فنآوریهای وب معنایی، ساخت و طراحی هستینگاشتها به عنوان ابزار سازماندهی و بازنمون دانش ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب به زبان فارسی و مراحل ساخت آن بود.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از ابزارهای معنایی جهت بازیابی دانش از منابع پیچیده، هستینگاشت است. با پیشرفت فنآوریهای وب معنایی، ساخت و طراحی هستینگاشتها به عنوان ابزار سازماندهی و بازنمون دانش ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب به زبان فارسی و مراحل ساخت آن بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه منابع اطلاعاتی فارسی و انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه تخصصی بیماریهای مادرزادی قلب تشکیل داد. مبنا و هسته اولیه روش مورد استفاده برای ایجاد هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب، روشهای به کار رفته در پژوهشهای Bermejo و محمدی استانی و همکاران بود. در مجموع، 9 مرحله برای ساخت این هستینگاشت در نظر گرفته شد که شامل «تعیین حوزه و پوشش هستینگاشت، شناسایی منابع اطلاعاتی (اسناد، کتب، مقالات)، شناسایی اصطلاحات و مفاهیم، تعیین پوشش موضوعی و تعیین دامنه و طبقات اصلی، تعیین سلسله مراتب اصطلاحات و مفاهیم، تعریف و تعیین روابط بین اصطلاحات و مفاهیم، توصیف ویژگیهای ردهها و روابط بین آنها، تعیین روابط میان نمونهها و ایجاد محدودیتها، توابع و قوانین» بود. به منظور تأیید روایی محتوایی، از نظر 7 متخصص قلب اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مراحل سوم تا ششم استفاده گردید. نرمافزار Protégé جهت ساخت هستینگاشت استفاده شد.یافتهها: هستینگاشت بیماریهای مادرزادی قلب کودکان شامل 6 کلاس اصلی «بیماریهای شایع مادرزادی قلب و جوارح مرتبط با بیماری، روش درمان، روشهای تشخیصی، علایم بیماریها و عامل خطرزا» بود. همچنین، به منظور تعریف ارتباط بین مفاهیم و اصطلاحات، 8 رابطه معنایی اصلی شامل «تشخیص داده میشود توسط، تغذیه میکند، درمان میشود توسط، درمان میکند، علت است، عوارض دارد، میباشد از علایم، هست عارضه» و 2 رابطه فرعی «مرتبط است با، دارد عامل خطرزا» تعیین گردید.نتیجهگیری: هستینگاشت ساخته شده در مطالعه حاضر ابزار مفید و کارامدی برای سازماندهی و بازیابی دانش در این حوزه میباشد. همچنین، این ابزار میتواند برای تحلیل و ترسیم ساختار دانش در سایر حوزهها استفاده شود.
رضا صفدری؛ نیلوفر محمدزاده؛ نگار غیبی
چکیده
مقدمه: امروزه رشد و توسعه روزافزون فنآوری در صنایع ارتباطی و انفورماتیک، منجر به بروز تحولات شگرف در سیستم ارایه خدمات سلامت شده که دسترسی به اطلاعات حیاتی سلامت افراد و پشتیبانی اطلاعاتی از تصمیمگیریها در حوزه سلامت را تسهیل نموده است. از آنجایی که یکی از مهمترین تصمیمگیریها در حوزه سلامت، تعیین سطح سلامت دانشآموزان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه رشد و توسعه روزافزون فنآوری در صنایع ارتباطی و انفورماتیک، منجر به بروز تحولات شگرف در سیستم ارایه خدمات سلامت شده که دسترسی به اطلاعات حیاتی سلامت افراد و پشتیبانی اطلاعاتی از تصمیمگیریها در حوزه سلامت را تسهیل نموده است. از آنجایی که یکی از مهمترین تصمیمگیریها در حوزه سلامت، تعیین سطح سلامت دانشآموزان میباشد، طراحی پرونده الکترونیک سنجش سلامت گامی است تا نیاز مراقبان سلامت کودکان و دانشآموزان را در بررسی شاخصهای سلامتی آنان برطرف نماید.روش بررسی: ابتدا یک بررسی تطبیقی در مورد محتوا و ساختار سیستمهای کاغذی و الکترونیک سلامت کودکان در کشورهای پیشرو در این زمینه شامل استرالیا، انگلستان و آمریکا انجام شد. در داخل کشور نیز با مراجعه به پایگاه سنجش سلامت و فرمهای سنجش سلامت نوآموزان، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری گردید. سپس چکلیستی با سه محور «اطلاعات دموگرافیکی و اجتماعی، معاینات غربالگری و ارزیابی پزشک» تهیه و در اختیار متخصصان قرار گرفت.یافتهها: با توجه به یافتههای حاصل از نظرسنجی، عناصر دادهای توسط جامعه آماری تأیید شد و نرمافزار در محیط SQL Server و به زبان C# طراحی گردید.نتیجهگیری: نرمافزار امکان ثبت و گزارشگیری جامعی از شاخصهای سلامت دانشآموزان را فراهم میآورد و با شناسایی کودکان دارای مشکل، مراقبان سلامت کودکان را برای یک تصمیمگیری و برنامهریزی هدفمند یاری مینماید.