سید جواد قاضی میرسعید؛ فاطمه شیخشعاعی؛ آرزو غمگسار
دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 31-36
چکیده
مقدمه: پژوهشگران حوزههای مختلف برای دسترسی به اطلاعات علمی به روز و مطمئن به منابع الکترونیک رایگان و غیر رایگان وابسته هستند. با رشد روزافزون منابع الکترونیک و جایگزینی آنها با مواد چاپی، دستیابی و استفاده از اطلاعات روزامد و دقیق دستخوش تغییرات اساسی شده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین نحوه دسترسی و میزان استفاده دستیاران ...
بیشتر
مقدمه: پژوهشگران حوزههای مختلف برای دسترسی به اطلاعات علمی به روز و مطمئن به منابع الکترونیک رایگان و غیر رایگان وابسته هستند. با رشد روزافزون منابع الکترونیک و جایگزینی آنها با مواد چاپی، دستیابی و استفاده از اطلاعات روزامد و دقیق دستخوش تغییرات اساسی شده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین نحوه دسترسی و میزان استفاده دستیاران رشته دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شاهد از منابع لاتین الکترونیک بود.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را 267 نفر دستیار بالینی رشته دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شاهد تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha معادل 88/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای One way ANOVA و Kruskal-Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از بین پایگاههای اشتراکی، Science Direct و از بین پایگاههای رایگان نیز PubMed بیشترین استفاده را به خود اختصاص داد. بیشترین منبع برای دستیابی به متن کامل منابع لاتین الکترونیک، منابع اشتراکی محل تحصیل یا کار بود. سرعت پایین اینترنت به عنوان بزرگترین مانع در استفاده شرکت کنندگان به اطلاعات مورد نیاز گزارش گردید.نتیجهگیری: دستیاران برای دسترسی به متن کامل منابع، به منابع اشتراکی محل تحصیل یا کار بیشتر از بقیه موارد رجوع میکنند. بهبود زیرساختهای فنی و پهنای باند اینترنت میتواند به کاهش موانع آنها در استفاده و دسترسی از منابع لاتین الکترونیک کمک نماید.
محمد حسین یارمحمدیان؛ فرهاد شفیع پور مطلق
دوره 9، شماره 7 ، بهمن 1391، ، صفحه 1073-1080
چکیده
مقدمه: منظور از خدمترسانی ناب ادراک شده، آن دسته از خدمات درمانی است که نیازهای بیماران را به لحاظ اطلاعرسانی در خصوص نحوهی پذیرش و سرویسدهی درمانی بیمارستان و مراکز خدمات درمانی تکاپو میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهی بین دسترسی به زیرسامانهی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمترسانی ناب ادراک شده به منظور ارایهی ...
بیشتر
مقدمه: منظور از خدمترسانی ناب ادراک شده، آن دسته از خدمات درمانی است که نیازهای بیماران را به لحاظ اطلاعرسانی در خصوص نحوهی پذیرش و سرویسدهی درمانی بیمارستان و مراکز خدمات درمانی تکاپو میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهی بین دسترسی به زیرسامانهی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمترسانی ناب ادراک شده به منظور ارایهی یک مدل مناسب بود.
روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی بیماران مراکز خدمات درمانی- پزشکی شهر اصفهان تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوهی نمونهگیری در دسترس (103 نفر از بیماران مراجعه کننده به درمانگاههای خدمات درمانی موجود در سطح شهر اصفهان در سال 91-1390)، استفاه شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامهی محقق ساخته در خصوص زیرسامانههای مدیریت اطلاعات حاوی 36 و پرسشنامهی محقق ساخته در خصوص خدماترسانی ناب ادراک شده مشتمل بر 12 گویه و پرسشنامهی رضایتمندی بیماران از نحوهی سرویسدهی مشتمل بر 15 گویه با طیف پنج درجهای لیکرت بود که با استفاده از مطالعات انجام شده (ادبیات موجود و نظرات متخصصان و استادان و مطالعات مقدماتی)، پرسشنامههای مورد نظر تهیه شد و روایی پرسشنامه به لحاظ محتوا تأمین گردید و بر اساس روش Cronbach's alpha، ضریب اعتبار آنها به ترتیب معادل 87/0، 93/0 و 89/0 به دست آمد. تحلیل دادهها بر اساس نرمافزار SPSS نسخهی 16 و LISREL (Linear structural relationships) صورت گرفت.
یافتهها: زیرسامانهی مدیریت اطلاعات شرایط پذیرش بیمار، دارای اثر مستقیم (34/0)، مدیریت اطلاعات پذیرش سرپایی دارای اثر مستقیم (27/0) بر خدماترسانی ناب ادراک شده است. زیرسامانهی مدیریت اطلاعات پذیرش سرپایی دارای اثر مستقیم (42/0)، زیرسامانهی مدیریت اطلاعات پذیرش بستری دارای اثر مستقیم (33/0)، زیرسامانهی مدیریت اطلاعات مدارک و سوابق پزشکی بیمار دارای اثر مستقیم (13/0) بر رضایتمندی بیماران از نحوهی سرویسدهی است. شاخص براز مدل نهایی تحقیق به قرار ذیل میباشد: شاخص برازش تطبیقی (CFI یا Comparative fit index) برابر با 944/0، شاخص Tucker-Lewis (TLI یا Tucker-Lewis index) برابر با 926/0، شاخص برازش هنجار شدهی مقتصد (PNFI یاParsimony normed fit index) برابر با 784/0، شاخص برازش تطبیقی مقتصد (PCFI یا Parsimony comparative fit index) برابر با 638/0، ریشهی میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA یا Root mean square error of approximation) برابر با 078/0، 2χ نسبی برابر با، شاخص نیکویی برازش شده (GFI یا Goodness of fit index) برابر با 953/0، مقدار 2χ (Chi-square) برابر با 592/268 و سطح معنیداری برابر با 001/0 > P.
نتیجهگیری: تهیهی زیرسامانههای مدیریت اطلاعات همواره باید در راستای کیفیسازی خدماترسانی به بیماران جهت درمان، در نظر گرفته شود تا سرویسدهی مؤثری در خصوص پذیرش بیماران صورت گیرد