فرحناز صدوقی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ مریم احمدی؛ زکیه پیری
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 734-753
چکیده
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی ...
بیشتر
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی پژوهش را تشکیل میدادند. شناسایی فرایندها و شناسایی دانشهای مورد نیاز فعالیتهای بخش مدارک پزشکی از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفت. بر اساس نیازسنجی انجام شده و بررسی مدلها، الگوی پیشنهادی تهیه و سپس از طریق آزمون دلفی در معرض قضاوت متخصصان مدارک پزشکی قرار گرفت. از روشهای آمار توصیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: کارکنان بخش مدارک پزشکی معتقد بودند در صورت وجود دانش و اطلاعات لازم عملکرد بهتری خواهند داشت(85 درصد). آنان وجود حافظهی سازمانی را ضروری میدانستند (98 درصد) و بروز اشتباهات، کندی کار، بینظمی، نارضایتی و سردرگمی مشتریان را از مشکلات مربوط به جابهجایی کارکنان بر شمردند (86 درصد). اکثریت (80 درصد) مدلهای ارایه شده برای حافظهی سازمانی وظیفه- محور بودند .الگوی نهایی حافظهی سازمانی در این پژوهش، به صورت یک سیستم در نظر گرفته شد و دروندادها و فرایندهای آن مشخص گردید؛ نتایج مورد انتظار سیستم نیز به عنوان بروندادها ارایه شدند.نتیجهگیری: یک سیستم حافظهی سازمانی که دانش سازمانی را به وظایف کاری مربوط نماید، از ضروریات یک بخش مدارک پزشکی است و میتواند باعث بهرهوری و یادگیری سازمانی شود. در این پژوهش، مجموعهی مؤلفهها و موجودیتهای الزامی یک سیستم حافظهی سازمانی فعالیت- محور به عنوان ابزاری برای اجرای مدیریت دانش در بخشهای مدارک پزشکی ارایه شده است.