محمد علی نادی؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1073-1085
چکیده
مقدمه: مفهوم قابلیت یادگیری سازمانی بر عوامل تسهیل کنندهی یادگیری سازمانی یا میل به یادگیری تأکید دارد. در نتیجه، ابزارهای قابلیت یادگیری سازمانی بر اساس ادبیات علمی تعیین میکند که ابعاد یا عوامل تسهیل کنندهی یادگیری کداماند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی قابلیت یادگیری سازمانی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: مفهوم قابلیت یادگیری سازمانی بر عوامل تسهیل کنندهی یادگیری سازمانی یا میل به یادگیری تأکید دارد. در نتیجه، ابزارهای قابلیت یادگیری سازمانی بر اساس ادبیات علمی تعیین میکند که ابعاد یا عوامل تسهیل کنندهی یادگیری کداماند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی قابلیت یادگیری سازمانی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دستهی مطالعات روان سنجی بود که به صورت مقطعی و در سال تحصیلی 90-1389 انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که از بین آنها به استناد مطالعهی Loehlin و همکاران در مدلهای تحلیل عاملی تأییدی، 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس Chiva و همکاران بود. تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار 18SPSS و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) با استفاده از نرمافزار 5/8LISREL انجام گرفت.
یافتهها: مدل پنج عاملی مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی از برازش مناسبی بر حسب شاخصهای GFI، AGFI، RMSEA و CFI برخوردار بود و تمامی گویههای مقیاس دارای ضریب تأثیر معنیدار بر روی عامل مربوط به خود بودند. همچنین یافتهها مؤید آن بود که پنج عامل مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار بودند و پایایی کل مقیاس نیز 93/0 به دست آمد. جدول نمرات هنجار، مقادیر Z و T متناسب با نمرات خام طبقات و رتبهبندی درصدی مربوط به هر طبقه را ارایه نمود. روایی همگرایی بین عاملهای مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی نیز که بر حسب ضرایب همبستگی از 41/0 تا 75/0بود، تأیید گردید.
نتیجهگیری: میتوان از مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده نمود. بنابراین مدیران دانشگاه، رؤسای دانشکدهها و مدیران گروهها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میتوانند دریابند که کدام یک از مسایل یادگیری سازمانی قوی و کدام یک ضعیف است و این آشکارسازی راهنما و دستورالعملی مناسب برای بهبود و بالندگی دانشگاه خواهد بود.