لیلا نعمتی انارکی؛ محمدرضا علیبیک؛ رضیه زینلی نصرآبادی
چکیده
مقدمه: از آنجا که وب به یک منبع مهم جهت کسب اطلاعات تبدیل شده است و ابزارهای جستجو به منظور بازیابی اطلاعات در وب استفاده میشوند، شناسایی تواناییها و محدودیتهای این ابزارها از اهمیت فراوانی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عملکرد موتورهای جستجو و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی پزشکی بر اساس چهار مقوله «معیارهای جستجو، نمایش، ...
بیشتر
مقدمه: از آنجا که وب به یک منبع مهم جهت کسب اطلاعات تبدیل شده است و ابزارهای جستجو به منظور بازیابی اطلاعات در وب استفاده میشوند، شناسایی تواناییها و محدودیتهای این ابزارها از اهمیت فراوانی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عملکرد موتورهای جستجو و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی پزشکی بر اساس چهار مقوله «معیارهای جستجو، نمایش، راهبری و کاربرپسندی» در بازیابی سرطانهای شایع انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود. پنج کلید واژه آزاد و کنترل شده سرطانهای شایع، از سرعنوان موضوعی پزشکی MeSH (Medical Subject Headings) انتخاب و در پنج موتور جستجوی تخصصی پزشکی و سه پایگاه اطلاعاتی تخصصی پزشکی جستجو گردید. به منظور بررسی عملکرد آنها، از سیاهه وارسی محقق ساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در قسمت معیارهای جستجو و نمایش، موتور جستجوی Trip و پایگاههای اطلاعاتی PubMed و Embase بیشترین امتیاز را کسب کردند. در قسمت معیارهای راهبری موتورهای جستجوی Trip و WebMD و پایگاه اطلاعاتی Embase و از لحاظ معیارهای کاربرپسندی نیز موتور جستجوی MedlinePlus و پایگاه اطلاعاتی Embase بیشترین امتیاز را به دست آوردند.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از تحقیق میتواند برای پژوهشگران وکاربران حوزه سلامت به ویژه حوزه سرطان که هدف از جستجوی آنها دستیابی به بازیافت (جامعیت) یا دقت (مانعیت) در حوزه سرطان میباشد، بر اساس شرایط خود که مبتنی بر نیاز، دانش و... است، مفید باشد. طراحان و سیاستگذاران موتورها و پایگاههای اطلاعاتی هم میتوانند از نقاط قوت و ضعف مطرح شده استفاده نمایند.
زهرا کاظمپور؛ مریم ناخدا؛ مهدیه میرزابیگی؛ نادر نقشینه
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 217-223
چکیده
مقدمه: کاربران در تعامل با نظامهای بازیابی اطلاعات، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مدلهای ذهنی قرار میگیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رابطه مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وب آنها بود.روش بررسی: در این پژوهش کاربردی، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی مدلهای ذهنی در مرحله کیفی، از تحلیل محتوای کیفی و ابزارهای ...
بیشتر
مقدمه: کاربران در تعامل با نظامهای بازیابی اطلاعات، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مدلهای ذهنی قرار میگیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رابطه مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وب آنها بود.روش بررسی: در این پژوهش کاربردی، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی مدلهای ذهنی در مرحله کیفی، از تحلیل محتوای کیفی و ابزارهای مصاحبه نیمه ساختار یافته، تفکر با صدای بلند و مشاهده استفاده گردید. به منظور بررسی رفتار جستجوی وبی در مرحله کمی، روش تحلیل گزارشهای تراکنش و ابزار مشاهده مورد استفاده قرار گرفت. سپس رابطه مدلهای ذهنی با متغیرهای رفتار جستجوی وبی بررسی شد. جامعه مورد بررسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که 60 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون Kolmogorov-Smirnov و همبستگی Spearman) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در تحقیق حاضر، 14 جزء مدل ذهنی شناسایی گردید. اغلب دانشجویان (55 درصد) مدل ذهنی ساختاری داشتند. همچنین، ارتباط معنیداری بین مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وبی آنها در متغیرهای طول جلسه جستجو، پیچیدگی پرسشهای جستجو و جستجو به زبان طبیعی مشاهده شد.نتیجهگیری: مدلهای ذهنی دانشجویان با برخی متغیرهای رفتار جستجوی وب ارتباط دارد. بنابراین، پژوهش در این زمینه امکان درک بهتر چرایی رفتارهای کاربران در موتورهای جستجو را فراهم میکند و میتواند راهگشای مناسبی برای ارتقای نظامهای بازیابی اطلاعات باشد.