راضیه شعبانی؛ سید امیرحسن منجمی؛ سید مرتضی صفوی؛ مهران رضایی
چکیده
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف ارایه یک سیستم هوشمند توصیه تغذیه و رژیم غذایی برای کمک به ارزیابی شرایط تغذیه و دانستن نیازمندیهای غذایی انجام شد. این برنامه به افراد برنامه غذایی مناسبی را با توجه به وضعیت جسمانی مانند سن، قد، وزن و... پیشنهاد مینماید.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که بر اساس متغیرهای ورودی با استفاده از دو روش ...
بیشتر
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف ارایه یک سیستم هوشمند توصیه تغذیه و رژیم غذایی برای کمک به ارزیابی شرایط تغذیه و دانستن نیازمندیهای غذایی انجام شد. این برنامه به افراد برنامه غذایی مناسبی را با توجه به وضعیت جسمانی مانند سن، قد، وزن و... پیشنهاد مینماید.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که بر اساس متغیرهای ورودی با استفاده از دو روش شبکه عصبی و منطق فازی، برنامه غذایی مناسبی را برای کاربر انتخاب میکند. جامعه آماری تحقیق را اطلاعات مربوط به پروندههای سالهای اخیر (سال 1390 به بعد) بیماران یکی از متخصصان تغذیه عضو هیأت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. تعداد نمونههای مورد بررسی، 1000 پرونده بود که به صورت تصادفی انتخاب و در طول چهار ماه، در قالب یک فایل Excel جمعآوری گردید.یافتهها: با طراحی یک شبکه عصبی مصنوعی سه لایه و آموزش آن با الگوریتم پس انتشار خطا، سیستم قادر به تشخیص مناسبترین برنامه غذایی از بین 11 برنامه غذایی طراحی شده بود. در بخش به کارگیری منطق فازی، با طراحی قواعد از روی مجموعه دادههای جمعآوری شده سیستم و با به کارگیری نظرات فرد خبره، سامانه توانست برنامه غذایی مناسب را با دقت خوبی تشخیص دهد و پیشنهاد کند. یافتههای حاصل از پیادهسازیها حاکی از آن بود که شبکه عصبی طراحی شده با دقت 92 درصد و سیستم طراحی شده با منطق فازی نیز با دقت 97 درصد، قادر است این عمل را انجام دهد.نتیجهگیری: سیستم تشخیص رژیم غذایی به کمک منطق فازی و شبکه عصبی، قابلیت کافی به منظور استفاده در توصیه رژیم غذایی را دارد؛ به طوری که میتواند بدون احتیاج به صرف هزینه بالا و تنها با وارد کردن اطلاعات شخصی مورد نیاز سیستم توسط کاربر، یک برنامه رژیم غذایی کارا به او پیشنهاد دهد.
بهزاد کرمی متین؛ سیدمحمد سعیداحمدی؛ حسین باباپور؛ الهه میری؛ محمد آرام خالصی؛ امین کرمی متین
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1235-1242
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات بیمارستانی مورد سنجش قرار گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش نیمهتجربی و به صورت بررسی قبل و بعد، در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) کرمانشاه در سال 1389 صورت گرفت. جامعهی پژوهش، کلیهی کارکنان سه بخش تغذیه، جراحی و مدارک پزشکی (در مجموع 81 نفر) بودند. ابتدا با استفاده از چک لیست ارزیابی نظام آراستگی و همچنین پرسشنامهی رضایت سنجی بیماران، کارکنان بخشهای مورد مطالعه و کارکنان سایر بخشها از عملکرد واحدهای پیشگفت، که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن از طریق تکرار آزمون (Test retest)تأیید شده بود، اقدام به انجام پیش آزمون گردید. سپس با آموزش کارکنان و اجرای 5S و استقرار آن در این واحدها، تغییرات لازم طی دو ماه اعمال گردید و پس از آن به کمک ابزارهای ذکر شده جهت جمعآوری اطلاعات، پس آزمون انجام شد. نتایج حاصل از مطالعه قبل و بعد از اجرای نظام آراستگی به کمک جداول و نمودارهای توصیفی ارایه گردید و تغییرات ناشی از اجرای 5S با استفاده از آمار تحلیلی (t مزدوج و Wilcoxon) به وسیلهی نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.
یافتهها: استقرار نظام آراستگی نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات و عملکرد سه واحد تغذیه، مدارک پزشکی و بخش بستری جراحی داشت؛ به طوری که میزان رضایتمندی کارکنان و بیماران در قبل و بعد از اجرای 5S در هر سه بخش تفاوت معنیداری را نشان داد (برای هر سه بخش 00/0 = P). همچنین تفاوت قبل و بعد از وضعیت آراستگی سازمانی (شامل ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزهسازی محیط)، از نظر آماری برای بخش تغذیه با مقادیر 000/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 011/0 = P برای S3؛ و در بخش مدارک پزشکی 001/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 009/0 = P برای S3 و همچنین برای جراحی نیز به ترتیب مقادیر 001/0 = P برای S1، 003/0 = P برای S2 و 033/0 = P برایS3 معنیدار بود.
نتیجهگیری: نظام آراستگی سازمانی، مدلی مؤثر و پایهای در ارتقای کیفیت خدمات در بین بخشهای مورد مطالعه بود و تأثیر این مدل همانند توفیق آن در بخشهای صنعتی، تأیید میشود. بنابراین، پژوهشگران به کارگیری این نظام را در کلیهی بخشهای بیمارستانی و واحدهای ارایه دهندهی خدمات بهداشتی درمانی پیشنهاد میکنند.