زهرا یاوری؛ مجید محمد شفیعی؛ فاطمه غیور
چکیده
مقدمه: امروزه سازمانهای مراقبت سلامت، با چالشهای زیادی در زمینه کیفیت خدمات مواجه هستند. بنابراین، ارزیابی کیفیت خدمات این سازمانها امری ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کلینیکهای تخصصی درمانی شیراز با استفاده از مدل SERVQUAL و تأثیر آن بر واکنشهای دریافت کنندگان خدمات در سال 1395 انجام شد.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: امروزه سازمانهای مراقبت سلامت، با چالشهای زیادی در زمینه کیفیت خدمات مواجه هستند. بنابراین، ارزیابی کیفیت خدمات این سازمانها امری ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کلینیکهای تخصصی درمانی شیراز با استفاده از مدل SERVQUAL و تأثیر آن بر واکنشهای دریافت کنندگان خدمات در سال 1395 انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه مورد بررسی آن را مشتریان 6 کلینیک تخصصی درمانی شیراز تشکیل داد. نمونهگیری به روش طبقهبندی با تعداد 201 نفر صورت گرفت. دادهها با کمک پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید و سپس با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بین انتظارات و ادراک مشتریان از عملکرد کلینیکها بر حسب ابعاد کیفیت خدمات (موارد محسوس، تضمین، همدلی، قابلیت اطمینان و پاسخگویی)، همخوانی وجود داشت. علاوه بر این، تأثیر کیفیت خدمات این کلینیکها بر واکنشهای دریافت کنندگان خدمات تأیید گردید؛ به گونهای که این تأثیر، 83 درصد واکنشهای دریافت کنندگان خدمات را تبیین نمود.نتیجهگیری: تحلیل دادهها برازش مدل را تأیید کرد. مدیران کلینیکها با استفاده از این مدل قادر خواهند بود به ارزیابی کیفیت خدمات ارایه شده بپردازند و همچنین، تأثیر آن بر انواع واکنشهای دریافت کنندگان خدمات را بررسی و در جهت بهبود ضعفها برنامهریزی نمایند.
محمدحسین پسندیده؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ مسعود فردوسی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: مدیریت مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و مدیران نقشی بسیار مهم و تعیین کننده را در رشد و بالندگی و پیشرفت هر سازمان به عهده دارند. در منابع دینی نیز از اهمیت مدیریت و مدیران شایسته، مطالب بسیاری میتوان یافت. هدف از این تحقیق، شناسایی نظرات و ادراک مدیران و صاحبنظران دانشگاهی در خصوص مؤلفههای مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و مدیران نقشی بسیار مهم و تعیین کننده را در رشد و بالندگی و پیشرفت هر سازمان به عهده دارند. در منابع دینی نیز از اهمیت مدیریت و مدیران شایسته، مطالب بسیاری میتوان یافت. هدف از این تحقیق، شناسایی نظرات و ادراک مدیران و صاحبنظران دانشگاهی در خصوص مؤلفههای مدیریت اسلامی بود.روش بررسی: روش انجام این تحقیق از نوع کیفی با تحلیل محتوای موضوعی بود. شرکت کنندگان در این تحقیق 14 نفر از دانشگاهیانی بودند که در زمینهی مباحث تحقیق دارای تجربه و یا تألیفاتی بودند. ابزار انجام این تحقیق مصاحبه بود که پس از انجام مصاحبهها و به حد اشباع رسیدن موارد تحقیق، مصاحبهها متوقف شد و مفاهیم اصلی از میان مصاحبهها استخراج شد.یافتهها: حکومت اسلامی برای احیای دین و تأمین آرامش و امنیت اجتماعی و احقاق حقوق مردم بنا شده است، نه برای زورگویی و ...؛ بنابراین، در نظام اسلامی، مدیر باید با توجه به منزلتهای انسانی، مسایل ارزشی و وضع قوانین و مقررات هماهنگ با احکام الهی مدیریت کند. در مدیریت اسلامی، ارزشیابی، وحدت و هماهنگی، سعهی صدر، مشورت، ارتباط مدیر با مردم و ... از جایگاه ویژهای برخوردار است. لازمهی حکومت و مدیریت اسلامی، رحمت، محبت و مهربانی به شهروندان است.نتیجهگیری: مدیریت اسلامی شیوهی مدیریت خاصی است که برگرفته از آموزههای دین مبین اسلام است و مهمترین ویژگی شیوهی پیشگفت آن است که هدف وسیله را توجیه نمیکند، چرا که هدف آن مقدس میباشد و برای رسیدن به این هدف باید به آموزههای اسلامی توجه شود.