سعید شیرشاهی؛ مریم طاوسی؛ نصرت ریاحینیا
چکیده
مقدمه: با جهش در توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای اجتماعی، جستجوی اطلاعات سلامت به صورت برخط (online)، رایج شده است. تحقیق کنونی بر آن است تا بر پایه الگوی توسعه یافته بیتس (Bates) تحلیلی از رفتار اطلاعجویی سلامت برخط دانشآموختگان دانشگاههای ایران ارائه نماید.روش بررسی: پژوهش، با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. ابزار گرداوری دادهها، ...
بیشتر
مقدمه: با جهش در توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای اجتماعی، جستجوی اطلاعات سلامت به صورت برخط (online)، رایج شده است. تحقیق کنونی بر آن است تا بر پایه الگوی توسعه یافته بیتس (Bates) تحلیلی از رفتار اطلاعجویی سلامت برخط دانشآموختگان دانشگاههای ایران ارائه نماید.روش بررسی: پژوهش، با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. ابزار گرداوری دادهها، پرسشنامه محققساخته الکترونیک (حساس نسبت به تمایز پاسخگویان) طراحی شده برگرفته از پژوهش حوزه اطلاعجویی Dow و همکاران بود که مورد تایید تعداد 10 متخصص حوزه سلامت از اساتید دانشگاههای علوم پزشکی ایران قرار گرفت. نمونه پژوهش، تعداد 72 فارغالتحصیل دانشگاههای ایران بودند که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. جهت تحلیل داده ها از آزمونهای ناپارامتریک Kruskal–Wallis و Spearman، بهره گرفته شد.یافتهها: 48 درصد از اعضای نمونه پژوهش، نسبت به پرسش سلامت خویش، رویکرد «موشکافانه (Scrutinizing)» و 31 درصد، روش «مستقیم فعالانه (Searching) »را طبق الگوی اطلاعجویی Bates (توسعه یافته توسط Daw و همکاران) داشتند. دو رویکرد مذکور، در میان افرادی که در حوزه «علوم انسانی» حداقل یکسال شاغل و یا حداقل یکسال تحصیل کرده بودند، به میزان بیشتری نسبت به سایر رشتهها مشاهده شد. ضمن اینکه بین «شغل» و «رفتار اطلاعجویی سلامت برخط» تفاوت معناداری دیده شد. بین «سن» و «تحصیلات» و رفتار اطلاعجویی سلامت ایشان، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
سید جواد قاضی میرسعید؛ فرزانه مقیمخان
چکیده
مقدمه: هسته ارایه خدمات مراقبت بهداشتی، فراهمآوری اطلاعات برای بیماران میباشد. اثرات منفی بیماری سرطان بر کیفیت زندگی مبتلایان، آنان را نیازمند به دریافت مراقبت جامعی به نام مراقبت تسکینی کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان در زمینه مراقبتهای تسکینی در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: هسته ارایه خدمات مراقبت بهداشتی، فراهمآوری اطلاعات برای بیماران میباشد. اثرات منفی بیماری سرطان بر کیفیت زندگی مبتلایان، آنان را نیازمند به دریافت مراقبت جامعی به نام مراقبت تسکینی کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان در زمینه مراقبتهای تسکینی در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی و جامعه آماری آن متشکل از 100 بیمار مبتلا به سرطان بود. نمونهگیری به روش غیر تصادفی در دسترس صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای که از نظر روایی توسط صاحبنظران تأیید شده بود و پایایی مناسبی داشت (89/0 = α)، جمعآوری گردید. برای توصیف دادهها از میانگین و انحراف معیار استفاده شد.یافتهها: نیاز اطلاعاتی در بعد مراقبت روانی بیش از دیگر ابعاد مراقبت تسکینی بود. بالاترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده، «صحبت با پرستار» و بیشترین تمایل بیمار به منبع اطلاعاتی، «پزشک معالج» انتخاب گردید. در قسمت موانع دسترسی به اطلاعات، «عدم وقت کافی پزشک و پرستار» بیشترین مانع را به خود اختصاص داد و خدمات «مشاورههای رایگان حضوری توسط تیم مراقبت تسکینی» نیز به عنوان بالاترین اولویت در انتخاب خدمات اطلاعرسانی از جانب بیمار ذکر گردید.نتیجهگیری: توجه تیم درمانی به ویژه پزشک و پرستار به نیازهای اطلاعاتی بیماران، رفع نگرانیها، استرسها و دیگر نیازهای بیمار، از جمله نکات مهم مطالعه حاضر بود. همچنین، همزمان با حضور این تیم، خدمات اطلاعرسانی شامل استفاده از فضاهای مجازی، تشکیل گروههای مجازی و استفاده از مشاوران اطلاعات پزشکی در مراکز درمانی برای پاسخدهی به نیازهای بیماران، از جمله مسایل مطرح شده میباشد.