محمدرضا امیراسماعیلی؛ سید حسین صابری؛ فرزاد ناظمپور وزیری؛ فرشید برخورداری
چکیده
مقدمه: مراکز بهداشتی- درمانی شهری، عنوان مراکزی است که خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را در شهرها ارایه مینمایند. در سالهای اخیر، مراکز جامع خدمات سلامت شهری تغییراتی را از نظر ساختار، کارکرد و حوزه فعالیت تجربه کردهاند. با این حال، به نظر میرسد تغییرات انجام شده نتوانسته است تمام مسایل و مشکلات این حوزه را برطرف نماید. پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: مراکز بهداشتی- درمانی شهری، عنوان مراکزی است که خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را در شهرها ارایه مینمایند. در سالهای اخیر، مراکز جامع خدمات سلامت شهری تغییراتی را از نظر ساختار، کارکرد و حوزه فعالیت تجربه کردهاند. با این حال، به نظر میرسد تغییرات انجام شده نتوانسته است تمام مسایل و مشکلات این حوزه را برطرف نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای پیش روی مراکز جامع خدمات سلامت شهری پس از اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و جامعه هدف شامل مدیران و کارکنان مراکز جامع خدمات سلامت شهر کرمان بود. بدین ترتیب، به روش نمونهگیری هدفمند، با 8 نفر از مدیران و 7 نفر از کارکنان مراکز جامع خدمات سلامت شهر کرمان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفت. از راهنمای مصاحبه شامل تعدادی سؤال کلی بر اساس مرور متون، برای جمعآوری اطلاعات و روشن کردن موضوعات خاص استفاده گردید. همچنین، جهت دستیابی دادهها، روش تحلیل محتوا بر اساس هفت مرحله Colaizzi مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: در تحقیق حاضر و پس از تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته، چالشهای مراکز جامع خدمات سلامت شهری در چهار طبقه اصلی «منابع انسانی، سازمانی، کارکردی و مراجعان» شناسایی گردید.نتیجهگیری: میتوان از طریق راهکارهایی همچون اصلاح نظام پرداخت و نظام انگیزش، گسترش فضاهای فیزیکی مراکز، بازنگری برنامهها و اجرای مؤثر طرح پزشک خانواده، تا حدودی این مشکلات را تخفیف داد.
علی عابدینی؛ حمیدرضا ایرانی؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
مقدمه: کانال توزیع یکی از مهمترین عناصر در هر زنجیره ارزش به شمار میرود. از طرف دیگر، گیاهان نیز از اهمیت فوقالعادهای در درمان بیماریها برخوردار میباشند. ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق از جهت ضعف در عرضه و توزیع این داروها و کمبود مقالات در زمینه بازاریابی و توزیع داروهای گیاهی احساس میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: کانال توزیع یکی از مهمترین عناصر در هر زنجیره ارزش به شمار میرود. از طرف دیگر، گیاهان نیز از اهمیت فوقالعادهای در درمان بیماریها برخوردار میباشند. ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق از جهت ضعف در عرضه و توزیع این داروها و کمبود مقالات در زمینه بازاریابی و توزیع داروهای گیاهی احساس میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مشکلات سیستم توزیع داروهای گیاهی از دیدگاه مصرفکنندگان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد و مشکلات کانال توزیع داروهای گیاهی شناسایی گردید. 40 نفر از مصرفکنندگان داروهای گیاهی به صورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. پس از استخراج کدها و شناسایی عوامل، فراوانی و درصد پاسخها مشخص گردید.یافتهها: از جمله مهمترین مشکلات مصرفکنندگان میتوان به عدم انتشار نتایج و تبلیغات علمی، موجود نبودن داروهای گیاهی مورد نظر در همه داروخانهها، نسخه نشدن آنها توسط پزشک، عدم اطمینان به اثربخشی داروها، عدم رضایت از عطاریها و قیمت گران داروهای گیاهی، اشاره کرد.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده میتواند برای شرکتهای تولیدکننده و پخشکننده داروهای گیاهی و داروخانهها از این جهت مفید باشد که بر اساس نیازها و مشکلات مشتریان، سعی در بهبود رابطه با مصرفکنندگان خود داشته باشند که این امر به بقا و سودآوری شرکتها میانجامد.