صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری آن شامل گزارشهای فصلی کلیه خانههای بهداشت شهرستان ساری بود. حجم نمونه را گزارشهای فصلی دو فصل 72 خانه بهداشت تشکیل داد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس به منظور جمعآوری دادهها، از ابزار ارزیابی عملکرد مدیریت سیستم روتین اطلاعات سلامت در سطح واحدهای ارایه خدمت استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: صحت دادهها بین 96/90 و 05/18 درصد متفاوت بود. طبق بیانات بیماران مصاحبه شونده، اطلاعات مربوط به 52 درصد از آنان مبتنی بر واقعیت نبود.نتیجهگیری: اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت که اغلب یکی از ملزومات نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای ارایه خدمت و اتخاذ تصمیمات متناسب میباشد، وضعیت مطلوبی ندارد و فاقد کیفیت لازم برای چنین منظوری است.