عبدالرسول خسروی؛ فرهاد لطفی؛ محمدرضا یزدانخواه فرد؛ کامران میرزایی
چکیده
مقدمه: آموزش مجازی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر مطرح میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت ارزیابی دروس ارایه شده مجازی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل 221 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ...
بیشتر
مقدمه: آموزش مجازی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر مطرح میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت ارزیابی دروس ارایه شده مجازی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل 221 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی آبادان، اصفهان، بوشهر و همدان بود که با توجه به محدود بودن تعداد، از روش تمامشماری استفاده شد. جامعه مورد بررسی تا پایان نیمسال دوم سال 1400 در دو نیمسال در کلاسهای مجازی آموزشی شرکت کرده بودند. دادهها به وسیله پرسشنامه خودایفا و بر مبنای مدل Kirkpatrick که شامل سه سطح واکنش، یادگیری و رفتار از مدل مذکور را میسنجد، جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای Mann-Whitney U و Kruskal-Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نمره حیطههای واکنش، یادگیری، تغییر رفتار و ارزیابی دروس ارایه شده مجازی به ترتیب 08/12 ± 38/40، 70/5 ± 60/16، 40/6 ± 90/20 و 30/17 ± 80/57 برآورد گردید. میزان تأثیر دورههای آموزش مجازی برگزار شده در بین دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ضعیف گزارش شد.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میزان رضایت دانشجویان از دروس ارایه شده مجازی، کاهش سطح یادگیری و تغییر رفتاری نامناسب، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی برای زمینهسازی استفاده از آموزش مجازی و کسب رضایت، یادگیری و تغییر رفتار یادگیرندگان، باید نسبت به ارتقای برنامههای آموزش مجازی خود بر اساس مدل Kirkpatrick برنامهریزی لازم را انجام دهند.