مدیریت اطلاعات سلامت
حسین قلاوند؛ پریا امیری؛ یسرا علوان نصاری
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر کتابخانههای دیجیتال موجب تغییر در رفتار اطلاعیابی کاربران شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در استفاده از کتابخانه دیجیتال انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی –تحلیلی، با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر کتابخانههای دیجیتال موجب تغییر در رفتار اطلاعیابی کاربران شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در استفاده از کتابخانه دیجیتال انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی –تحلیلی، با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده 234 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی آبادان جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه بررسی رفتار اطلاعیابی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که جریان تجربه، سودمندی و استفاده آسان به ترتیب دارای بیشترین میانگین بودند. میانگین رفتار اطلاعیابی دانشجویان 38/3 با انحراف معیار 68/0 حاصل شد. بین سه مولفه شامل خودکارآمدی در گرفتن اطلاعات، اطلاعجویی و نیاز اطلاعاتی با رفتار اطلاعیابی دانشجویان در کتابخانه دیجیتال تفاوت معنادار بدست آمد. بین جنسیت، سن و رشته تحصیلی دانشجویان با نگرش آنها نسبت به رفتارهای اطلاعیابی در کتابخانه دیجیتال تفاوت معنیداری حاصل نشد. نتیجه گیری: استفاده دانشجویان از درگاه کتابخانه دیجیتال در حال توسعه است. برای کارایی بهتر لازم است که کتابخانههای دیجیتال خود را با نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی کاربران تطبیق دهند. بمنظور بهبود شرایط استفاده باید برنامهریزی مشخصی برای آگاهی بیشتر از خدمات کتابخانه دیجیتال انجام و کتابداران فعالانهتر در این خصوص اقدام کنند.