مهرداد فرزندیپور؛ عباس شیخ طاهری؛ منیره صادقی جبلی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 646-654
چکیده
مقدمه: بیماران بر اساس حق استقلال فردی میتوانند پس از دریافت اطلاعات کامل، آگاهانه و داوطلبانه از درمان یا ادامهی آن امتناع نمایند. این پژوهش با هدف شناسایی دلایل امتناع از درمان، میزان امتناع و آگاهانه بودن امتناع از درمان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش تمامی 135 بیمار امتناع کننده ...
بیشتر
مقدمه: بیماران بر اساس حق استقلال فردی میتوانند پس از دریافت اطلاعات کامل، آگاهانه و داوطلبانه از درمان یا ادامهی آن امتناع نمایند. این پژوهش با هدف شناسایی دلایل امتناع از درمان، میزان امتناع و آگاهانه بودن امتناع از درمان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش تمامی 135 بیمار امتناع کننده از درمان در بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان (به استثنای مرکز روانپزشکی) در سه ماههی تابستان 1389 بودند. دادهها به وسیلهی پرسشنامهای شامل 35 سؤال که روایی و پایایی آن کنترل شده بود، به روش مصاحبه جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مهمترین دلایل ترخیص با رضایت شخصی بیماران، نداشتن شرایط روحی مناسب (83 درصد)، کیفیت کم مراقبتها(49 درصد) و توصیهی دوستان و خویشاوندان (5/35 درصد) بود. در رابطه با ابعاد اخذ رضایت آگاهانه در ترخیص با رضایت شخصی، بیماران معتقد بودند که ارایهی اطلاعات به ایشان در 2/64 درصد موارد، قابل درک بودن فرم ترخیص با میل شخصی در 2/69 درصد موارد و تعامل و ارتباط پزشک با بیمار در زمان دریافت رضایتنامهی ترخیص با میل شخصی در 72 درصد موارد، مناسب یا به طور تقریبی مناسب بوده است.
نتیجهگیری: بهبود شرایط روحی بیمار و ارتقای سطح کیفی خدمات پزشکی و امکانات درمانی میتواند منجر به کاهش میزان ترخیص با رضایت شخصی شود. به منظور بهبود کیفیت اخذ رضایتنامه، ترخیص با رضایت شخصی، لازم است سایر گزینههای درمانی به همراه منافع و عوارض هر یک و همچنین محتویات فرم رضایتنامه برای بیماران توضیح داده شود و پزشکان ضمن پی بردن به دلایل امتناع بیماران از درمان و درک آنها، سعی در برطرف نمودن دلایل و منصرف نمودن بیمار نمایند.
بنیامین محسنی ساروی؛ آذر کبیرزاده؛ اسماعیل رضازاده؛ ابراهیم باقریان فرحآبادی؛ زلیخا اصغری
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 671-678
چکیده
مقدمه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که برخی رضایتنامهها از نظر اسنادی اعتبار ندارند. یعنی از افراد غیر مجاز رضایت کسب شده و مشخصات فرد رضایت دهنده به استناد مدارک معتبر احراز نشده بود. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر فرم راهنمای پذیرش بر اعتبار رضایتنامهها انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعهی تجربی بود که در سال ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که برخی رضایتنامهها از نظر اسنادی اعتبار ندارند. یعنی از افراد غیر مجاز رضایت کسب شده و مشخصات فرد رضایت دهنده به استناد مدارک معتبر احراز نشده بود. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر فرم راهنمای پذیرش بر اعتبار رضایتنامهها انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعهی تجربی بود که در سال 1389 و در چهار بیمارستان آموزشی شهر ساری انجام شد. گروه مورد با استفاده از فرم راهنمای پذیرش برای حضور فرد مجاز به دادن رضایت و همراه داشتن مدارک لازم راهنمایی شدند. گروه شاهد بیمارانی بودند که قبل از مداخله و اجرای طرح، پذیرش شده بودند. فرم راهنمای پذیرش در دو نسخه تهیه گردید. نسخهی اول توسط منشی درمانگاه در اختیار بیمار قرار داده میشد تا زمان پذیرش در بیمارستان به همراه داشته باشد و نسخهی دوم توسط کاربر پذیرش بیمارستان مورد استفاده قرار میگرفت. برای پیگیری بیمارانی که فرم را دریافت کردهاند یک لیست تهیه شد. بیمارانی که فرم را از منشی دریافت کرده بودند و در زمان پذیرش نیز به همراه داشتند، در مطالعه وارد شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل اعتبار رضایت «معالجه و عمل جراحی» و «استفاده از اطلاعات پزشکی»، سن بیمار، نسبت رضایت دهنده با بیمار، تحصیلات کاربر، محل سکونت بیمار، جنس، میزان تحصیلات بیمار و همراه بود. تعداد نمونه برای گروههای مورد وشاهد بر اساس مطالعات قبلی و مطالعهی مقدماتی و با استفاده از فرمول حجم نمونه، تعداد 66 نفر برای هر بیمارستان تعیین شد. مضامین اعتبار بر اساس نسبت فرد رضایت دهنده در فرم پذیرش با بیمار مشخص شد. دادهها در نرمافزار SPSS و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و برای بررسی ارتباط متغیرها از آزمون Chi-square و دو جملهای در سطح معنیداری 05/0 > P استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که با استفاده از فرم راهنمای پذیرش، اعتبار رضایتنامهی معالجه و عمل جراحی 6/18 درصد و استفاده از اطلاعات پزشکی 6/15 درصد افزایش یافته است. اعتبار رضایتنامهی بیماران در سنین زیر 18 سال و 60-55 سال بالاتر از سایر گروهها بود. نتایج نشان داد اعتبار رضایت در گروه مورد بالاتر از شاهد بود، اما آزمون Chi-square عدم ارتباط معنیدار بر اساس تحصیلات کاربر کاردان (14/0 = P) و کارشناس (16/0 = P) مدارک پزشکی را نشان داد.
نتیجهگیری: استفاده ار فرم راهنمای پذیرش برای بهبود اعتبار رضایتنامهها مفید واقع شد. به نظر میرسد تا زمانی که بیماران برای به همراه داشتن مدارک آگاهی لازم را کسب کنند، بتوان با استفاده از فرم پیشگفت به بهبود وضعیت کمک نمود. البته علاوه بر آن، آموزش کارکنان و یا تأثیر دادن اعتبار رضایتنامهها به عنوان یک شاخص ارزیابی در الگوهای اعتبار بخشی پیشنهاد میگردد.