حبیباله دعایی؛ منیره صالح نیا؛ سمیه احمدزاده جزی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 977-988
چکیده
م
قدمه: تصویر مطلوب در بازار، دارایی پر ارزشی برای سازمانها محسوب میشود و عوامل مختلفی بر شکلگیری آن تأثیرگذارند. مدیران بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین نیروهای یک جامعه میبایست جهت ایجاد تصویری مطلوب از سازمان خود در اذهان مشتریان تلاش نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی (به ...
بیشتر
م
قدمه: تصویر مطلوب در بازار، دارایی پر ارزشی برای سازمانها محسوب میشود و عوامل مختلفی بر شکلگیری آن تأثیرگذارند. مدیران بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین نیروهای یک جامعه میبایست جهت ایجاد تصویری مطلوب از سازمان خود در اذهان مشتریان تلاش نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی (به طور خاص دانش و تخصص و مهارتهای ارتباطی منابع انسانی) سازمان بر شکلگیری تصویر ذهنی آنان از بیمارستان بوده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و جامعهی آماری آن بیماران بستری در بخشهای مختلف بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در شهر اصفهان در پاییز 1388 بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است و روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی با محاسبه Cronbach’s alpha مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: سرمایهی انسانی بر شکلگیری تصویر ذهنی مطلوب تأثیر مثبت و معنیداری (594/0 = B، 001/0 > P) دارد. در این میان تأثیر مؤلفهی دانش و تخصص (622/0 = B، 001/0 > P) پررنگتر از بعد مهارتهای ارتباطی (548/0 = B، 001/0 < P) میباشد. در پایان مقاله رتبههای هر یک از مؤلفههای مورد بررسی سرمایهی انسانی به تفکیک گروههای مورد بررسی (پزشکان، پرستاران، کارکنان، خدمه) ارایه گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت ادراک مشتریان از دانش و تخصص منابع انسانی و مهارتهای ارتباطی آنان بر شکلگیری تصویر ذهنی مشتریان از بیمارستان تأثیرگذار است؛ بنابراین لازم است که مدیران بیمارستانها در راستای مدیریت بیمارستان و بازاریابی خدمات بیمارستان توجه به منابع انسانی موجود در بیمارستان و تبدیل آنان به سرمایهی انسانی را مورد توجه قرار دهند
سوسن بهرامی,؛ سعید رجاییپور؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 744-756
چکیده
دنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و داراییهای طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمانها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایههای نامشهود موجود در عرصهی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمانها، رمز موفقیت آنها محسوب میشود. سازمانهایی که بتوانند این داراییهای نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آنها را مدیریت کنند، نسبت ...
بیشتر
دنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و داراییهای طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمانها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایههای نامشهود موجود در عرصهی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمانها، رمز موفقیت آنها محسوب میشود. سازمانهایی که بتوانند این داراییهای نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آنها را مدیریت کنند، نسبت به رقبایشان از عملکرد بهتری برخوردار خواهند بود. جهت مدیریت این داراییها، لازم است سازمانها از وضعیت کنونی خود مطلع شده و برای رفع نقص و کمبودهایشان اقدامات لازم را به عمل آورند. هدف از این مقاله، بررسی و مقایسهی اجزا و مدلهای متداول سرمایهی فکری در سازمان بود. این پژوهش با استفاده از مرور کتابخانهای و اینترنتی منابع فارسی و لاتین به مقایسهی اجزا و مدلهای متداول سرمایهی فکری پرداخت.
سرمایهی انسانی شامل دانش، مهارت و تجربههای کارکنان، مدیران و پاسخ مؤثر آنها به آینده است و منبع بازسازی استراتژیک، نوآوری و خلاقیت میباشد. سرمایهی ساختاری به یادگیری و دانش مقرر در فعالیتهای روزمره اطلاق میگردد و زیرساختار حمایتی سرمایهی انسانی محسوب میشود. سرمایهی رابطهای نشان دهندهی روابط رسمی و غیر رسمی یک سازمان با ذینفعان خارجی و ادراک آنها دربارهی سازمان و نیز تبادل اطلاعات بین سازمان و آنها است و عنصر افزایش دهندهی ارزشآفرینی برای سازمان میباشد. امروزه مدلهای متنوعی برای شناخت و اندازهگیری سرمایهی فکری در سازمانها به کار میروند، مانند مدل کارت امتیازی (تبدیل رسالت و استراتژی به معیارهای عملکرد، جهت سیستم مدیریت و اندازهگیری استراتژیک سازمان)، حسابرسی سرمایهی فکری (تعیین جایگاه سرمایه فکری سازمان در ایجاد ارزش مالی)، رهیاب اسکاندیا (تقسیم ارزش بازار یک سازمان به دو دستهی سرمایهی مالی و سرمایهی فکری)، شاخص سرمایهی فکری (جمعآوری مؤلفههای سرمایهی فکری در یک شاخص سازمانی) و هدایتگر داراییهای نامشهود (ارزش بازار کل یک سازمان شامل ارزش خالص و مشهود سازمان همراه با سه نوع دارایی ناملموس) که هر یک دارای ویژگیها و مزایای منحصر به فردی هستند.
در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگی میکنند. موفقترین سازمانها در این میان آنهایی هستند که از دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریعتری استفاده میکنند. امروزه از سرمایهی فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به توانایی آن در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد.