سوسن بهرامی,؛ سعید رجاییپور؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 744-756
چکیده
دنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و داراییهای طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمانها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایههای نامشهود موجود در عرصهی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمانها، رمز موفقیت آنها محسوب میشود. سازمانهایی که بتوانند این داراییهای نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آنها را مدیریت کنند، نسبت ...
بیشتر
دنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و داراییهای طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمانها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایههای نامشهود موجود در عرصهی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمانها، رمز موفقیت آنها محسوب میشود. سازمانهایی که بتوانند این داراییهای نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آنها را مدیریت کنند، نسبت به رقبایشان از عملکرد بهتری برخوردار خواهند بود. جهت مدیریت این داراییها، لازم است سازمانها از وضعیت کنونی خود مطلع شده و برای رفع نقص و کمبودهایشان اقدامات لازم را به عمل آورند. هدف از این مقاله، بررسی و مقایسهی اجزا و مدلهای متداول سرمایهی فکری در سازمان بود. این پژوهش با استفاده از مرور کتابخانهای و اینترنتی منابع فارسی و لاتین به مقایسهی اجزا و مدلهای متداول سرمایهی فکری پرداخت.
سرمایهی انسانی شامل دانش، مهارت و تجربههای کارکنان، مدیران و پاسخ مؤثر آنها به آینده است و منبع بازسازی استراتژیک، نوآوری و خلاقیت میباشد. سرمایهی ساختاری به یادگیری و دانش مقرر در فعالیتهای روزمره اطلاق میگردد و زیرساختار حمایتی سرمایهی انسانی محسوب میشود. سرمایهی رابطهای نشان دهندهی روابط رسمی و غیر رسمی یک سازمان با ذینفعان خارجی و ادراک آنها دربارهی سازمان و نیز تبادل اطلاعات بین سازمان و آنها است و عنصر افزایش دهندهی ارزشآفرینی برای سازمان میباشد. امروزه مدلهای متنوعی برای شناخت و اندازهگیری سرمایهی فکری در سازمانها به کار میروند، مانند مدل کارت امتیازی (تبدیل رسالت و استراتژی به معیارهای عملکرد، جهت سیستم مدیریت و اندازهگیری استراتژیک سازمان)، حسابرسی سرمایهی فکری (تعیین جایگاه سرمایه فکری سازمان در ایجاد ارزش مالی)، رهیاب اسکاندیا (تقسیم ارزش بازار یک سازمان به دو دستهی سرمایهی مالی و سرمایهی فکری)، شاخص سرمایهی فکری (جمعآوری مؤلفههای سرمایهی فکری در یک شاخص سازمانی) و هدایتگر داراییهای نامشهود (ارزش بازار کل یک سازمان شامل ارزش خالص و مشهود سازمان همراه با سه نوع دارایی ناملموس) که هر یک دارای ویژگیها و مزایای منحصر به فردی هستند.
در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگی میکنند. موفقترین سازمانها در این میان آنهایی هستند که از دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریعتری استفاده میکنند. امروزه از سرمایهی فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به توانایی آن در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد.