مقدمه: عادت و مهارتهای مطالعه یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی در دانشجویان میباشد. جایگزینی مهارتهای مطالعهی مؤثر و عادتهای مطالعهی مفید برای رسیدن به یادگیری و آموزش بهتر در دانشجویان توصیه میشود. هدف این پژوهش، شناسایی عادت و مهارتهای مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود.
روش بررسی: در ...
بیشتر
مقدمه: عادت و مهارتهای مطالعه یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی در دانشجویان میباشد. جایگزینی مهارتهای مطالعهی مؤثر و عادتهای مطالعهی مفید برای رسیدن به یادگیری و آموزش بهتر در دانشجویان توصیه میشود. هدف این پژوهش، شناسایی عادت و مهارتهای مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود.
روش بررسی: در مطالعهی توصیفی حاضر 342 نفر (کل افراد = 2382 نفر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. پرسشنامهی بررسی عادتهای مطالعهی کالج Redwood، در دو بخش مشخصات جمعیتشناختی (10 سؤال) و پرسشهای اصلی (51 سؤال) در اختیار دانشجویان قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط متخصصین تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha، 855/0 محاسبه گردید. دادهها به وسیلهی آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آمار تحلیلی (آزمونهای آماری ANOVA و t)در سطح معنیداری 05/0 با نرمافزار آماری SPSS نسخهی 15 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: مشکلات عمدهی دانشجویان مورد پژوهش در زمینههای مختلف عادتها و مهارتهای مطالعه به ترتیب در زمینهی مدیریت زمان با میانگین (86/2)، یادآوری (93/2)، مطالعهی یک فصل (98/2)، شنیدن و یادداشتبرداری (078/3)، تمرکز (092/3)، امتحان دادن (28/3) و انگیزه (38/3) میباشد. وضعیت در زمینهی یادآوری، شنیدن و یادداشتبرداری و انگیزه در دانشجویان دختر بهتر از دانشجویان پسر بود و در زمینهی امتحان دادن در بیشتر مواقع دانشجویان پسر بهتر از دانشجویان دختر عمل میکردند.
نتیجهگیری: وضعیت عادتها و مهارتهای مطالعهی دانشجویان در حد متوسط برآورد شد. با توجه به اهمیت مطالعه، ضروری است که در جهت بهبود روشها و عادتهای مطالعهی دانشجویان توجه و برنامهریزی شود.