راحله سموعی؛ طیبه طیبانی؛ محسن مصلحی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 951-957
چکیده
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از استادان هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با به کارگیری پرسشنامهی محقق ساخته (95/0 = α) در سال 1386 انجام شده است. نمونهها به نسبت جمعیت انتخاب شده به صورت انفرادی و حضوری دعوت به همکاری شدند. اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 در سطح آمار توصیفی گزارش گردید.
یافتهها: عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: میانگین نمرات به دست آمده در زمینهی نیازهای اجتماعی 91/3، نیازهای سازمانی 9/3، نیازهای آموزشی 81/3 و نیازهای حمایتی پشتیبانی 93/3 بوده است. بیشترین گزارش از نیاز استادان نیز مربوط به تعریف بودجهی مناسب و آزاد کردن زمان کافی برای پژوهش بوده است.
نتیجهگیری: استادان در حوزهی پژوهش، نیازهای مختلفی داشتهاند، ولی بیش از همه حمایتهای اقتصادی را اذعان نمودند. در مجموع، لازم است تا دانشگاه برنامههای منظم و هدفمندی برای حضور علمی و فعال استادان در حوزهی پژوهش داشته باشد.