مهنوش امینی؛ ابوالقاسم نوری؛ حسین سماواتیان
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 109-117
چکیده
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان ...
بیشتر
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان شهید آیتاله کاشانی اصفهان بود.
روش بررسی: نوع مطالعهی این پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعهی آماری، کلیهی پرستاران بیمارستان آیتاله کاشانی در سال 1388 (158 پرستار زن و مرد در 12 بخش) بود که از میان آنها 20 پرستار برای شرکت در گروه آزمایشی و همچنین 20 پرستار برای شرکت در گروه شاهد به عنوان نمونهی آماری و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. مداخلهی انجام شده، 8 جلسهی آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی در طی یک ماه بود. برای ارزیابی سلامت عمومی هر دو گروه، قبل و بعد از مداخلهی آموزشی (8 جلسه آموزش مهارتهای ارتباطی) از پرسشنامهی استاندارد سلامت عمومی (General Health Questionnaire یا GHQ-28) استفاده شد. ضریب پایایی این پرسشنامه از طریق Cronbach's alpha برابر 78/0 برآورد شد. تحلیل در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام شد.
یافتهها: آموزش مهارتهای ارتباطی، میزان سلامت عمومی را 73 درصد افزایش و میزان افسردگی، اضطراب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و جسمانی را به ترتیب 75، 72، 72 و 34 درصد کاهش داده است (01/0 > P).
نتیجهگیری: با طراحی و اجرای استاندارد جلسات آموزشی و تدریس توسط مدرسین مجرب و متخصص، آموزش مهارتهای ارتباطی تأثیر بسزایی در سلامت عمومی کارکنان خواهد داشت.
حبیباله دعایی؛ منیره صالح نیا؛ سمیه احمدزاده جزی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 977-988
چکیده
م
قدمه: تصویر مطلوب در بازار، دارایی پر ارزشی برای سازمانها محسوب میشود و عوامل مختلفی بر شکلگیری آن تأثیرگذارند. مدیران بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین نیروهای یک جامعه میبایست جهت ایجاد تصویری مطلوب از سازمان خود در اذهان مشتریان تلاش نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی (به ...
بیشتر
م
قدمه: تصویر مطلوب در بازار، دارایی پر ارزشی برای سازمانها محسوب میشود و عوامل مختلفی بر شکلگیری آن تأثیرگذارند. مدیران بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین نیروهای یک جامعه میبایست جهت ایجاد تصویری مطلوب از سازمان خود در اذهان مشتریان تلاش نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی (به طور خاص دانش و تخصص و مهارتهای ارتباطی منابع انسانی) سازمان بر شکلگیری تصویر ذهنی آنان از بیمارستان بوده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و جامعهی آماری آن بیماران بستری در بخشهای مختلف بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در شهر اصفهان در پاییز 1388 بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است و روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی با محاسبه Cronbach’s alpha مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: سرمایهی انسانی بر شکلگیری تصویر ذهنی مطلوب تأثیر مثبت و معنیداری (594/0 = B، 001/0 > P) دارد. در این میان تأثیر مؤلفهی دانش و تخصص (622/0 = B، 001/0 > P) پررنگتر از بعد مهارتهای ارتباطی (548/0 = B، 001/0 < P) میباشد. در پایان مقاله رتبههای هر یک از مؤلفههای مورد بررسی سرمایهی انسانی به تفکیک گروههای مورد بررسی (پزشکان، پرستاران، کارکنان، خدمه) ارایه گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت ادراک مشتریان از دانش و تخصص منابع انسانی و مهارتهای ارتباطی آنان بر شکلگیری تصویر ذهنی مشتریان از بیمارستان تأثیرگذار است؛ بنابراین لازم است که مدیران بیمارستانها در راستای مدیریت بیمارستان و بازاریابی خدمات بیمارستان توجه به منابع انسانی موجود در بیمارستان و تبدیل آنان به سرمایهی انسانی را مورد توجه قرار دهند