سید محمد احسان فرح آباد؛ مرضیه فتاحی؛ مهرزاد آرتنگ؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 997-1005
چکیده
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ...
بیشتر
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی (مشتمل بر عاطفی، مستمر و هنجاری) در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بوده است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی- مقطعی و در سال 1390 صورت پذیرفت و جامعهی آماری پژوهش، کارکنان حوزهی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بود. تعداد نمونه 128 نفر و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با پایایی و روایی تأیید شده در مطالعات قبلی میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری Spearman و آنالیز واریانس تحلیل گردیدهاند.
یافتهها: امتیاز تعهد سازمانی، 79/59 به دست آمد. در میان ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی، بعد تعهد عاطفی با کسب 2/69 امتیاز در اولویت اول و تعهد تکلیفی با 4/56 امتیاز و تعهد مستمر با 6/50 امتیاز در ردههای بعدی قرار گرفتند (حداکثر امتیاز 100 بود).
نتیجهگیری: ضروری است تا مدیران سازمان با توجه به نقش کارکنان شاغل در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در تضمین سلامت مردم و نجات جان آنها در مواقع بروز حوادث و سوانح تمرکز بیشتری در زمینهی ارزشهای سازمانی و بعد تعهد مستمر کارکنان نموده و با اقداماتی نظیر بالا بردن امنیت شغلی، ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، ارایهی آموزشهای مناسب و توجیهی قبل از استخدام و اجرای برنامههای تشویقی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان خود تلاش نمایند.