مقدمه: آگاهی لحظه به لحظه از وضعیت هر یک از قراردادهای سازمان میتواند مدیران را در تامین و تخصیص بهینهی منابع یاری رساند. این اطلاعات میتواند شامل مشخصات دقیق قرارداد، منابع هزینهی قرارداد، صورت وضعیت قرارداد، اطلاعات و اسناد حسابداری باشد. از همین روست که ارایهی اطلاعات قرارداد به صورت به هنگام، اتوماتیک و دقیق میتواند ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی لحظه به لحظه از وضعیت هر یک از قراردادهای سازمان میتواند مدیران را در تامین و تخصیص بهینهی منابع یاری رساند. این اطلاعات میتواند شامل مشخصات دقیق قرارداد، منابع هزینهی قرارداد، صورت وضعیت قرارداد، اطلاعات و اسناد حسابداری باشد. از همین روست که ارایهی اطلاعات قرارداد به صورت به هنگام، اتوماتیک و دقیق میتواند برای مدیران بسیار مفید باشد. از این رو هدف این مطالعه طراحی، پیاده سازی و ارزیابی کیفی نرم افزار ثبت اطلاعات قراردادهای تحت وب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از منظر کاربران میباشد.روش بررسی: این پژوهش از نظر روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از شاخه میدانی است. جامعه مورد نظر این مطالعه که در سال 1393 خورشیدی صورت گرفته، شامل کارشناسان امور قراردادهای واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که تعداد آنها 64 نفر می باشد که با توجه به تعداد موجود از روش سرشماری استفاده گردید. با توجه به موضوع تحقیق پس از طراحی و پیاده سازی نرم افزار ارزیابی کیفی نرم افزار از طریق توزیع پرسشنامه بین کاربران صورت گرفت. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظر اساتید دانشگاهی استفاده شد و نیز جهت برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ Alpha cronbach( 77/. =α) استفاده گردید. داده های حاصل از ارزیابی کیفی نرم افزار از منظر کاربران با استفاده از روش های آماری توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: براساس پژوهش انجام شده نرم افزار ثبت اطلاعات قراردادهای تحت وب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طبق نظام های مربوط به متدولوژی RUP طراحی و پیاده سازی گردید، همچنین ارزیابی کیفی نرم افزار از دیدگاه کاربران نماینگر این موضوع است که دستیابی به قابلیت های کیفی نرم افزار طراحی شده از منظر کاربران به ترتیب اولویت مربوط به قابلیت استفاده مجدد4/85 درصد ، قابلیت اطمینان 85 درصد، قابلیت حمل 2/81 درصد، قابلیت همکاری و تعامل پذیری4/80 درصد، قابلیت تغییر پذیری 4/80 درصد، قابلیت استفاده 4/80 درصد، امنیت 6/79 درصد، کارایی 4/79 درصد، در دسترس بودن79/0 درصد ثبات و پایداری8/77 درصد بوده است.نتیجه گیری: یافته ها نشانگر آن است که ایجاد و راه اندازی سیستم های اطلاعات مدیریت در سازمان با استفاده از فن آوری های نوین و با مشارکت کارکنان سازمان امکان پذیر می باشد. در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باید با فراهم آوردن محیطی فعال و حمایتی زمینه و بستری مناسب برای این امر فراهم سازد.
در شمارهی هشتم از دورهی هشتم مجلهی «مدیریت اطلاعات سلامت»، مقالهای با عنوان «مرور سیستماتیک بررسیهای انجام شده در زمینهی صنعت گردشگری سلامت» منتشر شده است که با توجه به استفاده از روش مرور سیستماتیک که در حوزهی علایق نگارنده است، مورد توجه قرار گرفت. از اینرو لازم بود نکاتی برای پیشگیری از سوگیریهای موجود ...
بیشتر
در شمارهی هشتم از دورهی هشتم مجلهی «مدیریت اطلاعات سلامت»، مقالهای با عنوان «مرور سیستماتیک بررسیهای انجام شده در زمینهی صنعت گردشگری سلامت» منتشر شده است که با توجه به استفاده از روش مرور سیستماتیک که در حوزهی علایق نگارنده است، مورد توجه قرار گرفت. از اینرو لازم بود نکاتی برای پیشگیری از سوگیریهای موجود در مرورهای سیستماتیک، که به تازگی جای خود را در میان روش شناسیهای پژوهشی ایران باز کرده است، یادآوری شود که پاسخ نویسندگان بر غنای آن خواهد افزود. از آن جایی که این روش شناسی هنوز به عنوان بخشی از واحد روش پژوهش در دانشگاههای ایران تدریس نمیشود، به کارگیری آن نیازمند تبحر پژوهشگران در این حوزه است که میبایست از طریق آموزش رسمی یا غیر رسمی به ایشان انتقال داده شود و در این جا تنها سعی در شفافسازی روش اجرا و به کارگیری مرور سیستماتیک خواهد بود و هدف زیر سؤال بردن زحمات پژوهشگران فرهیخته و گرامی نیست