مهدی کاهویی؛ حسن بابامحمدی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات پرستاری پیشرفتهایی همچون تأثیر بر بار کاری، برنامهریزی مؤثر در روشهای کاری و برقراری ارتباط بین مشاغل متعدد را برای رفع چالشهای متعدد سازمانهای مراقبتی به همراه داشته است. این مطالعه با هدف شناسایی تجربهی پرستاران از تأثیر سیستم اطلاعات پرستاری بر کارایی خدمات پرستاری انجام شده است.روش بررسی: این مطالعهی ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات پرستاری پیشرفتهایی همچون تأثیر بر بار کاری، برنامهریزی مؤثر در روشهای کاری و برقراری ارتباط بین مشاغل متعدد را برای رفع چالشهای متعدد سازمانهای مراقبتی به همراه داشته است. این مطالعه با هدف شناسایی تجربهی پرستاران از تأثیر سیستم اطلاعات پرستاری بر کارایی خدمات پرستاری انجام شده است.روش بررسی: این مطالعهی تحلیلی روی 316 نفر از پرستاران بیمارستانهای تابعهی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی سمنان در سال 1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی پژوهشگر ساختهای بود که سواد کامپیوتری و درک پرستاران از تأثیر سیستم کامپیوتری بر کارایی خدمات پرستاری را میسنجید. پرسشنامهی مذکور پس از تأیید صاحبنظران و بررسی پایایی آن بر اساس ضریب Cronbach alpha بین جامعهی آماری توزیع گردید. دادهها به وسیلهی تستهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد.یافتهها: 4/52 درصد از پرستاران تأثیر سیستم اطلاعاتی بر تسریع عملیات پرستاری، 7/49 درصد داشتن وقت بیشتر برای مراقبت از بیمار و 3/49 درصد از آنان حتی تبادل اطلاعات بین بخشی را تجربه کرده بودند. پرستاران اعتقاد داشتند که به هنگام ارایهی مراقبت نمیتوانند همزمان اطلاعات بالینی را وارد کامپیوتر کنند و دوباره کاری در ثبت اطلاعات وجود دارد. بین برخی از مشخصات دموگرافیک و ویژگیهای سواد کامپیوتری پرستاران و تجربهی آنان رابطهی معنیداری وجود داشت (05/0 < P).نتیجهگیری: سیستم اطلاعات پرستاری بر کارایی برخی از خدمات پرستاری تأثیر مثبت داشت، ولی منجر به افزایش بار کاری پرستاران شده است. پس لازم است که این سیستم به روش مؤثرتری استفاده شود تا مدیران بتوانند منابع را بهتر توزیع کنند، سوء تفاهمها را کاهش دهند و حمایت از این سیستم را افزایش دهند.واژه های کلیدی: خدمات پرستاری؛ پرستاران؛ کارایی؛ سیستم اطلاعات پرستاری
مسعود فردوسی؛ سید محمد احسان فرح آبادی؛ مریم مفید؛ فرزانه رجالیان؛ مریم حقیقت؛ پرناز نقدی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 989-996
چکیده
م
قدمه: ضرورت تمرکز نهاد بیمارستان بر روی فعالیتهای اصلی امری اجتنابناپذیر میباشد. از طرفی حساسیت مکانیسم پایش و نظارت جهت حفظ و ارتقای سطح کیفی خدمات برونسپاری شده مانع از بروز مشکلات جدیدی در این عرصه میگردد. بنابراین در این مطالعه به ارزیابی برونسپاری خدمات پرستاری از جنبههای مختلف پرداخته شده است.
روش بررسی: این ...
بیشتر
م
قدمه: ضرورت تمرکز نهاد بیمارستان بر روی فعالیتهای اصلی امری اجتنابناپذیر میباشد. از طرفی حساسیت مکانیسم پایش و نظارت جهت حفظ و ارتقای سطح کیفی خدمات برونسپاری شده مانع از بروز مشکلات جدیدی در این عرصه میگردد. بنابراین در این مطالعه به ارزیابی برونسپاری خدمات پرستاری از جنبههای مختلف پرداخته شده است.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی و کاربردی به صورت موردی (قبل و بعد) میباشد. جامعهی پژوهش خدمات پرستاری بخشهای بالینی (گوش و حلق و بینی، جراحی اعصاب) مرکز آموزشی درمانی آیتاله کاشانی اصفهان و زمان آن سال 1388 بود. دادهها از طریق پرسشنامه (رضایت مشتریان داخلی) و مصاحبهی نیمه ساختمند با مسؤولان برونسپاری و همچنین از طریق بررسی مستندات و مدارک مالی و اداری مرتبط با موضوع استخراج شدهاند. روایی ابزار با استفاده از فرم استاندارد دانشگاه در زمینهی رضایتسنجی و پایایی بر اساس محاسبهی Cronbach’ Alpha مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری یافتهها با استفاده از برنامهی SPSS انجام شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از افزایش نیروی کارشناس پرستاری از 29/0 به 36/0 به ازای هر تخت در راستای هدف اصلی برونسپاری میباشد. اما دستیابی به این هدف همراه با افزایش هزینهی تمام شدهی هر تخت و در نتیجه، افزایش هزینهی کل بخش بعد از برونسپاری برای بیمارستان میباشد. تعداد کل پرسنل به ازای هر تخت افزایش یافته و از 7/0 به 92/0 رسیده است. همچنین تغییرات نامحسوسی در رضایت مشتریان داخلی از عملکرد بخش غیر دولتی حاصل گردیده است.
نتیجهگیری: در حالیکه کاهش تصدی باید همراه با افزایش رضایت سایر کارکنان و بیماران و همچنین کارایی و اثربخشی باشد، استراتژی تأمین نیروی پرستاری خارج از سازمان مذکور منجر به افت شدید کارایی گردد. بنابراین استراتژی اتخاذ شده، بهرهوری لازم را برای بیمارستان به ارمغان نیاورده است.