سعید صفاریان همدانی؛ فرشیده ضامنی؛ زهرا مقدم؛ ناصر بهنام پور؛ نویساسادات سید قاسمی؛ فرهاد تربتی نژاد
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 443-453
چکیده
مقدمه: مأموریت اصلی مؤسسات آموزش عالی، تربیت یادگیرندگان مادامالعمر است. سواد اطلاعاتی کلید اصلی یادگیری مادامالعمر میباشد. گسترش و استفاده از مهارتهای هوش هیجانی تواناییهای مهمی را ارائه میدهند که بر بسیاری از موضوعات تاثیر میگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن رابطه بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: مأموریت اصلی مؤسسات آموزش عالی، تربیت یادگیرندگان مادامالعمر است. سواد اطلاعاتی کلید اصلی یادگیری مادامالعمر میباشد. گسترش و استفاده از مهارتهای هوش هیجانی تواناییهای مهمی را ارائه میدهند که بر بسیاری از موضوعات تاثیر میگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن رابطه بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان طراحی گردید.روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت توصیفی با رویکرد همبستگی بر روی 420 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی بود، روایی وپایایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت، ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه سواد اطلاعاتی (78/0) و هوش هیجانی (83/0) بدست آمد. دادهها به صورت آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آمار تحلیلی (آزمون همبستگی Spearman & Kendall's Tau) در سطح معنیداری 05/0 P< با نرمافزار آماری SPSS نسخهی 18 تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی، همبستگی آماری معنیداری (028/0=P، 109/0=r) وجود داشت، نتایج نشان داد که در زمینه ماهیت وگستره سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی ارتباط معنیداری (005/0=p ، 137/0=r) وجود داشت. اما در زمینه استفاده از اطلاعات به شکل مؤثر و کارآمد، ارزیابی منتقدانه اطلاعات، استفاده اطلاعات به منظور خاص، موضوعات علوم اجتماعی مربوط به اطلاعات و هوش هیجانی رابطهای وجود نداشت. نتیجهگیری:در این مطالعه سواد اطلاعاتی دانشجویان با هوش هیجانی رابطه دارد. نقش ارتباطات در دستیابی به اطلاعات بسیار مهم است، با توجه به اهمیت سواد اطلاعاتی و نقش ارتباطات در ارتقاء آن، در جهت بهبود سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی، برنامهریزیهای بهتری بایستی صورت پذیرد.
بهناز خیری؛ حسین سماواتیان؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ علی صفدریان
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 848-861
چکیده
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دو جامعهی آماری این پژوهش شامل الف: کلیهی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعداد 872 نفر و ب: مراجعان به بخشهای مختلف دانشگاه مذکور که در نقش ارباب رجوع به کارکنان مراجعه مینمودند. بازهی زمانی تحقیق در نیمهی دوم سال 1391 بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت NEO، پرسشنامهی Servqual، پرسشنامهی عدالت سازمانی، پرسشنامهی هوش هیجانی و پرسشنامهی ویژگیهای جمعیتشناختی بود که تمامی آنها پایایی و روایی لازم را دارا بودهاند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی نظیر پراکندگی و میانگین و نیز از روشهای آمار استنباطی همچون همبستگی Pearson، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخهی 19 نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که همبستگی بین رضایت ارباب رجوع از یک سو و ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و ادراک عدالت سازمانی از سویی دیگر (870/0R= و 757/R2=) دارای رابطهی معنیداری است. همچنین بین کلیهی ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه در سطح (05/0Pvalue<) با رضایت مراجعان با نقش تعدیلی عدالت سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری ادراک عدالت سازمانی بر ارتباط هوش هیجانی و شخصیت کارکنان با رضایت مراجعان، بهمنظور ارتقای رضایت مراجعان تمرکز بر مسایل فردی حایز اهمیت است. در این بین، بهواسطهی آموزشپذیری و امکان ارتقای هوش هیجانی، این متغیر جایگاهی ویژه دارد. واژههای کلیدی:هوش هیجانی؛ رضایت؛ ارباب رجوع؛ کارکنان؛ عدالت سازمانی
صدیقه محمداسماعیل؛ فریده موحدی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: مهارتهای هوش هیجانی میتوانند به عنوان راهبردی مفید در تعامل بین کتابدار و مراجعه کننده در نظر گرفته شود تا از طریق آن نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آنان به بهترین نحو شناسایی گردد. بنابراین توجه به آن مهارتها در روند ارتباط کتابداران با کاربران میتواند بسیار حایز اهمیت باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت رابطهی هوش ...
بیشتر
مقدمه: مهارتهای هوش هیجانی میتوانند به عنوان راهبردی مفید در تعامل بین کتابدار و مراجعه کننده در نظر گرفته شود تا از طریق آن نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آنان به بهترین نحو شناسایی گردد. بنابراین توجه به آن مهارتها در روند ارتباط کتابداران با کاربران میتواند بسیار حایز اهمیت باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت رابطهی هوش هیجانی و مهارتهای اطلاعرسانی مرجع مجازی در کتابداران کتابخانههای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی کشور بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل 44 نفر از کتابداران کتابخانههای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1389 بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی و پرسشنامهی محقق ساختهی مهارتهای میز مرجع مجازی بود که مؤلفههای مستخرج در آن بر اساس مطالعهی متون و منابع مرتبط با این حوزه گردآوری گردید. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان موضوعی و پایایی آنها بر اساس Cronbach alpha برای پرسشنامهی هوش هیجانی 82/0 = a و پرسشنامهی مهارتهای میز مرجع مجازی 92/0 = a مورد تأیید قرار گرفت و دادهها به وسیلهی شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی و آزمونهای آماری پارامتری t تک نمونهای و t برای گروههای مستقل و همچنین ضریب همبستگی Pearson مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در توصیف مؤلفههای هوش هیجانی، بزرگترین میانگین مربوط به مؤلفهی خودانگیزی (34/12)، کوچکترین میانگین مربوط به مؤلفهی مدیریت استرس (12) به دست آمد. در توصیف مؤلفههای اطلاعرسانی و مرجع مجازی، بزرگترین میانگین مربوط به مؤلفهی ارتباط با کاربر (61/55)، کوچکترین میانگین مربوط به مؤلفهی اشاعه و انتقال اطلاعات (80/27) به دست آمد. میانگین هر یک از مؤلفههای مهارتهای خودآگاهی، توان سازگاری، خودانگیزی، مدیریت استرس، خلق و خوی عمومی از میانگین مقیاس کمتر است. میانگین مؤلفهی مهارتهای شخصی و حرفهای به ترتیب با میانگینهای 83/11 و 16/4 از میانگین مقیاس بیشتر است. اما میانگین مؤلفهی ارتباط با کاربر و انتقال اطلاعات از میانگین مقیاس کمتر است، در حالی که بین مهارت اطلاعرسانی و مرجع مجازی با میانگین مقیاس تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بین مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای اطلاعرسانی و مرجع مجازی همبستگی مستقیم، معنیدار و مثبت قوی وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مستقیم میان هوش هیجانی و مؤلفههای آن با مهارتهای مرجع مجازی، بنابراین هر چه مؤلفههای هوش هیجانی کتابداران افزایش پیدا کند، مهارتهای اطلاعرسانی و اجرای مرجع مجازی نیز در آنان افزایش مییابد، در نتیجه تعامل بیشتر بین کتابدار و مراجعه کننده به وجود میآید و نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آنها بهتر شناسایی و رفع میگردد. واژههای کلیدی: هوش هیجانی؛ خدمات مرجع؛ مرجع مجازی؛ کتابداران