مرضیه جوادی؛ مهرنوش جعفری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1044-1050
چکیده
مقدمه: استفادهی بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان است، بیمارستانها بهعنوان یکی از مهمترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینهها و کمبود منابع، به دنبال استفادهی بهینه از منابع میباشند. ارتقای بهرهوری میتواند در رسیدن به این هدف بیمارستانها را یاری نماید. از طرفی تعهد سازمانی یکی از مهمترین ...
بیشتر
مقدمه: استفادهی بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان است، بیمارستانها بهعنوان یکی از مهمترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینهها و کمبود منابع، به دنبال استفادهی بهینه از منابع میباشند. ارتقای بهرهوری میتواند در رسیدن به این هدف بیمارستانها را یاری نماید. از طرفی تعهد سازمانی یکی از مهمترین عوامل در ارتقای کیفیت خدمات در سازمانهاست. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تعهد سازمانی و بهرهوری انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش کاربردی، از نظر نحوهی اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشتمل بر 8 بیمارستان دولتی و خصوصی بود. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 192 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی بهرهوری Goldsmith، تعهد سازمانی Allen-Meyer بود. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: بین تعهد سازمانی و بهرهوری با 000/0Pvalue= و 418/4=t ارتباط معنادار و مثبت وجود داشت. بین مولفههای تعهد سازمانی (تعهد مستمر، عاطفی و هنجاری) و بهرهوری ارتباط معنادار و مثبت وجود داشت. نتیجهگیری: بایستی مدیران بیمارستانها با شناخت عوامل مؤثر بر افزایش تعهد کارکنان به سازمانشان در پی ایجاد راههایی برای افزایش بهرهوری و در نتیجه کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران باشند. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ تعهد سازمانی؛ بیمارستانها؛ دانشگاهها
حمید رواقی؛ لیدا شمس؛ آیدین آرینخصال؛ مسعود صالحی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: تعهد کارکنان به سازمان مولد دارایی نامشهود است که میتواند بر ارایهی بهتر خدمات تأثیر به سزایی داشته باشد، از آن جایی که ارایهی خدمات تنها با نیروی انسانی کارآمد امکانپذیر است، در این مطالعه به بررسی رابطهی تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: تعهد کارکنان به سازمان مولد دارایی نامشهود است که میتواند بر ارایهی بهتر خدمات تأثیر به سزایی داشته باشد، از آن جایی که ارایهی خدمات تنها با نیروی انسانی کارآمد امکانپذیر است، در این مطالعه به بررسی رابطهی تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت تحلیلی و مقطعی در سال 1390 انجام گردیده است. جامعهی پژوهش، کلیهی کارکنان شاغل در مراکز آموزشی- درمانی عمومی بودند. بیمارستانهای فیروزگر، بهارلو، شریعتی و حضرت رسول اکرم به صورت تصادفی انتخاب شدند و حجم نمونه (150 نفر) به روش طبقهای- نسبتی بین بیمارستانها تخصیص داده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهی تناسب فرد- سازمان Scrogines و تعهد سازمانی Myer و Allen جمعآوری گردیده است. روایی و پایایی پرسشنامههای مذکور مورد سنجش قرار گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از طریق آزمونهای همبستگی Pearson/Spearman، Cronbach's alpha و ICC: Intra crosscorrelation صورت پذیرفته است. یافتهها: با عنایت به بررسیهای صورت گرفته، سطح تناسب فرد- سازمان در بین کارکنان متوسط (میانگین: 48/4، انحراف معیار: 73/0) بوده است و در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد هنجاری (68/4) بیشترین میانگین (انحراف معیار: 78/0) و تعهد مستمر (42/4) کمترین میانگین (انحراف معیار: 31/1) را به خود اختصاص دادهاند. به طور کلی، میزان تعهد سازمانی بالایی در بین کارکنان وجود دارد. همچنین بین تناسب فرد- سازمان و تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری و تعهد سازمانی در کل کارکنان ارتباط آماری معنیداری ملاحظه شده است. نتیجهگیری: با عنایت به اهمیت بهداشت و درمان و نقش مهمی که نیروی انسانی در ارایهی خدمات و تحقق اهداف غایی بیمارستانها به عهده دارد، بر ما است که با عنایت به اثبات رابطهی تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی، در تصمیمات و سیاستگذاری جذب، انتخاب و تعدیل نیروی انسانی به متناسب نمودن فرد و سازمان توجه بیشتری شود. واژههای کلیدی: تناسب فرد- سازمان؛ تعهد سازمانی؛کارکنان؛ بیمارستانها
سید محمد احسان فرح آباد؛ مرضیه فتاحی؛ مهرزاد آرتنگ؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 997-1005
چکیده
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ...
بیشتر
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی (مشتمل بر عاطفی، مستمر و هنجاری) در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بوده است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی- مقطعی و در سال 1390 صورت پذیرفت و جامعهی آماری پژوهش، کارکنان حوزهی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بود. تعداد نمونه 128 نفر و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با پایایی و روایی تأیید شده در مطالعات قبلی میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری Spearman و آنالیز واریانس تحلیل گردیدهاند.
یافتهها: امتیاز تعهد سازمانی، 79/59 به دست آمد. در میان ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی، بعد تعهد عاطفی با کسب 2/69 امتیاز در اولویت اول و تعهد تکلیفی با 4/56 امتیاز و تعهد مستمر با 6/50 امتیاز در ردههای بعدی قرار گرفتند (حداکثر امتیاز 100 بود).
نتیجهگیری: ضروری است تا مدیران سازمان با توجه به نقش کارکنان شاغل در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در تضمین سلامت مردم و نجات جان آنها در مواقع بروز حوادث و سوانح تمرکز بیشتری در زمینهی ارزشهای سازمانی و بعد تعهد مستمر کارکنان نموده و با اقداماتی نظیر بالا بردن امنیت شغلی، ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، ارایهی آموزشهای مناسب و توجیهی قبل از استخدام و اجرای برنامههای تشویقی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان خود تلاش نمایند.
زینب دارمی؛ ابوالقاسم نوری؛ حسین مولوی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 908-918
چکیده
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز و روی آوردن سازمانها به سمت خصوصی شدن، نقش مشارکت و متعهد بار آوردن کارکنان بیش از پیش ضروری بوده و در سازمانهای بهداشتی، توجه به پرستاران اهمیت دو چندانی مییابد. از این رو پژوهش حاضر با هدف، تعیین رابطهی بین حمایت سازمانی ادراک شده و فرهنگ مشارکتی با تعهد سازمانی در بین پرستاران بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز و روی آوردن سازمانها به سمت خصوصی شدن، نقش مشارکت و متعهد بار آوردن کارکنان بیش از پیش ضروری بوده و در سازمانهای بهداشتی، توجه به پرستاران اهمیت دو چندانی مییابد. از این رو پژوهش حاضر با هدف، تعیین رابطهی بین حمایت سازمانی ادراک شده و فرهنگ مشارکتی با تعهد سازمانی در بین پرستاران بیمارستانهای منتخب بخش خصوصی و دولتی شهر اصفهان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع رابطهای- مقایسهای بود و جامعهی آماری آن شامل پرستاران بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1389 بودند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 200 نفر برآورد شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی حمایت سازمانی ادراک شده، پرسشنامهی فرهنگ مشارکتی و پرسشنامهی تعهد سازمانی استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با نظر صاحبنظران روانشناسی تأیید شد و پایایی آنها به کمک Cronbach’s alpha به دست آمد که به ترتیب برای پرسشنامهی حمایت سازمانی ادراک شده 91 درصد، پرسشنامهی فرهنگ مشارکتی 84 درصد و پرسشنامهی تعهد سازمانی 75 درصد بود. مکان انجام پژوهش در 4 بیمارستان خصوصی و 4 بیمارستان دولتی منتخب شهر اصفهان بود که پس از دریافت مجوز با مراجعه به بیمارستانها و توزیع پرسشنامهها در میان پرستاران، به صورت تصادفی ساده، دادههای پژوهش جمعآوری گردید. سپس تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 صورت گرفت.
یافتهها: بین حمایت سازمانی ادراک شده و فرهنگ مشارکتی با بیشتر ابعاد تعهد در هر دو بخش خصوصی و دولتی رابطهی مثبت و معنیدار وجود داشت (05/0 > P). همچنین نتایج حاصل از مقایسهی میانگینها نشان داد که بین نمرات حمایت سازمانی ادراک شده و هر سه بعد تعهد دو بخش خصوصی و دولتی تفاوت معنیداری وجود دارد (01/0 > P)، اما بین میانگینهای فرهنگ مشارکتی دو بخش تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با افزایش حمایت سازمانی ادراک شده و فرهنگ مشارکتی و تعهد، میتوان عملکرد و کیفیت مراقبت در بخش خصوصی را ارتقا داد.