مسعود فردوسی؛ احمدرضا رئیسی؛ حمید گنجی؛ سحر وصال؛ امیر جاننثاری؛ حمزه یزدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 292-296
چکیده
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی بود که با استفاده از میانگین ویزیت- ساعت پزشکان به عنوان شاخص اصلی کیفیت ویزیت، بر روی همه 26 درمانگاه بیمارستان الزهرا (س) انجام شد. منشی درمانگاهها، وظیفه جمعآوری اطلاعات را در بازه زمانی خرداد سال 1393 تا تیر سال 1394 به صورت سرشماری بر اساس برگههای تکمیل شده بر عهده داشتند. اطلاعات به نرمافزار SPSS وارد گردید و میانگین ویزیت- ساعت درمانگاهها به تفکیک داخلی و جراحی، با استفاده از آمارههای توصیفی فراوانی، میانگین و انحراف معیار سه ماهه گزارش شد.یافتهها: استاندارد ویزیت پزشکان متخصص، 8 بیمار بر ساعت اعلام شد. میانگین شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در درمانگاههای داخلی در سه ماهه اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 27/2 ± 06/6، 80/4 ± 76/7، 18/4 ± 02/7 و 52/2 ± 37/6 و در درمانگاههای جراحی به ترتیب 09/6 ± 88/9، 47/5 ± 11/10، 26/6 ± 40/9 و 93/2 ± 63/7 به دست آمد.نتیجهگیری: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت که از اردیبهشت سال 1393 آغاز گردید، شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در سه ماهه دوم بدتر شد، اما در سه ماهه سوم و چهارم بهبود یافت که شاید به علت مراجعه بیشتر بیماران و مسایل درامدی در شروع طرح و نظارتهای انجام شده در دنباله آن از سوی مسؤولان بیمارستان باشد. پیشنهاد میشود استاندارد متفاوتی برای دو دسته درمانگاه داخلی و جراحی تعیین شود.
الهام معظم؛ فرامرز غلامی؛ نفیسه توکل؛ رفعت زاهدی فر
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 921-930
چکیده
مقدمه: تأمین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در قالب سطحبندی خدمات و نظام ارجاع از اهداف مهم توسعهی کشور میباشد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی تقاضا و کشش جغرافیایی خدمات بستری در منطقهی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جهت کمک به سیاستگذاری مبتنی بر شاهد جهت نیازسنجی، تخصیص بهینهی منابع بستری و سطحبندی خدمات انجام ...
بیشتر
مقدمه: تأمین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در قالب سطحبندی خدمات و نظام ارجاع از اهداف مهم توسعهی کشور میباشد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی تقاضا و کشش جغرافیایی خدمات بستری در منطقهی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جهت کمک به سیاستگذاری مبتنی بر شاهد جهت نیازسنجی، تخصیص بهینهی منابع بستری و سطحبندی خدمات انجام گرفت.روش بررسی: با انجام یک مطالعهی توصیفی– مقطعی، اطلاعات مربوط به 24844 بیمار بستری شده در بیمارستانهای منطقهی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شهریور ماه 1387 شامل سن، جنس، علت و بخش بستری، آدرس محل سکونت، نوع ارجاع و پوشش بیمه با کمک چک لیست خودساخته استخراج شد. اطلاعات مورد نظر توسط نرمافزار SPSS مورد تحلیل ابتدایی قرارگرفت. بانک اطلاعاتی دادهها به ویرایش 3/9 نرمافزار GIS (ArcGIS: Geographic Information System) منتقل شد و با کمک طیفی از قابلیتهای تصویری GIS نمایش و تحلیل گردید.یافتهها: از بیماران مورد مطالعه 11832 بیمار (6/47 درصد) مرد و 12984 بیمار (3/52 درصد) زن بودند. 7/56 درصد از بیماران زیر 35 سال سن داشتند. بهعبارتی تقاضای بستری در خانمها و گروههای سنی جوان بیشتر بود. بیشترین علل بستری را سرفصل بارداری و زایمان در خانمها (5/29 درصد) و حوادث در آقایان (3/27 درصد) تشکیل میداد. مردم تقاضای بیشتری برای دریافت خدمات از بخش دولتی داشتند. بیشترین بار خدمات بستری را دو بیمارستان الزهرا (س) و کاشانی (21 درصد کل مراجعات) بر عهده داشتند. بیماردهی بستری در شهرستانهای سمیرم، نجف آباد و لنجان از سایر شهرستانها بالاتر بود (بهترتیب 3/9، 6/7 و 3/7 در هزار نفر جمعیت). خدمات بستری مرکز استان برای شهرستانها از کشش جغرافیایی قابل توجهی برخوردار بود. بیماران ساکن در شهرستانهای مجاور شهر اصفهان مانند برخوار، شاهین شهر، فلاورجان و خمینی شهر گرایش بیشتری برای دریافت خدمت از مرکز استان داشتند.نتیجهگیری: کشش زیاد خدمات بستری در مرکز استان باعث افزایش بار مراکز ارجاعی شهر اصفهان شده است. مدیریت هدفمند این تقاضا به سمت مراکز بلوک، از طریق تقویت این مراکز، فرهنگسازی در جامعه و استقرار پزشک خانواده امکانپذیر است.واژههای کلیدی: کشش تقاضا؛ تقاضا و نیاز خدمات بهداشتی؛ سیستمهای اطلاعات جغرافیایی؛ اصفهان
حسین ابراهیمیپور؛ سعید کریمی؛ جمیل صادقی فر؛ جواد ابراهیم زاده؛ سمیه افشاری؛ محمد تقی آرمان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1075-1084
چکیده
مقدمه:یکی از ابعاد مهم توسعهی جوامع، توسعهی سلامت و به عبارتی میزان و کیفیت دسترسی افراد جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی است. مطالعهی حاضر به ارزیابی و رتبهبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ دسترسی به شاخصهای بهداشتی و درمانی پرداخته است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و مقطعی، کلیهی شهرستانهای استان اصفهان (23 شهرستان) ...
بیشتر
مقدمه:یکی از ابعاد مهم توسعهی جوامع، توسعهی سلامت و به عبارتی میزان و کیفیت دسترسی افراد جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی است. مطالعهی حاضر به ارزیابی و رتبهبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ دسترسی به شاخصهای بهداشتی و درمانی پرداخته است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و مقطعی، کلیهی شهرستانهای استان اصفهان (23 شهرستان) در سال 1390 مورد ارزیابی قرار گرفتند. 15 شاخص بهداشتی و درمانی از سالنامهی آماری کشور و همچنین سایتهای اینترنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران استخراج شد. از روش آنتروپی شانون به منظور وزندهی شاخصها و از روشهای SAW (Simple Additive Weighting)، TOPSIS (Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution) و VIKOR که برگرفته از نام صربستانی Vlse Kriterijumska Optimizacija I Kompromisn Resenje است، به منظور رتبهبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که شاخصهای بهداشت و درمان در استان اصفهان به صورت متوازن توزیع نشده و تفاوت آشکاری بین شهرستانهای این استان از نظر دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی ملاحظه میشود. شاخص نسبت تعداد موسسات درمانی فعال به ده هزار نفر جمعیت با وزن 182/0 به عنوان مهمترین شاخص تعیین شد. نتایج تکنیک ادغامی کپ لند نشان داد که از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان، شهرستان کاشان در رتبهی اول و شهرستان برخوار در رتبهی بیست و سوم قرار دارند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه مبنی بر توسعهی نامتوازن در استان اصفهان در ارتباط با بهرهمندی از شاخصهای بهداشت و درمان، پیشنهاد میشود که براساس میزان برخورداری شهرستانهای مختلف استان از شاخصهای بهداشتی درمانی و همچنین جهت توزیع مناسبتر خدمات بهداشتی درمانی، برنامهریزی و تخصیص بودجه صورت پذیرد تا این امر سبب تعدیل نابرابری موجود بین شهرستانهای این استان شود. واژههایکلیدی: شاخصهای وضعیت بهداشت و درمان؛ تکنیکها؛ اصفهان
مجید داوری؛ فریبرز مکاریان؛ محسن حسینی؛ ابوالفضل اصلانی؛ علیرضا نظری؛ فرخنده یزدانپناه
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: سرطان پستان از علل اصلی مرگ و میر و ناخوشی در سطح جهان است. این بیماری، 4/21 درصد از کل سرطانها را در بین زنان ایرانی به خود اختصاص میدهد. درمان سرطان پستان همچنین یکی از درمانهای پر هزینه در خدمات درمانی محسوب میشود. با توجه به این که منابع مالی برای بخشهای مراقبت سلامت محدود هستند، هدف از این مطالعه، ارزیابی هزینههای ...
بیشتر
مقدمه: سرطان پستان از علل اصلی مرگ و میر و ناخوشی در سطح جهان است. این بیماری، 4/21 درصد از کل سرطانها را در بین زنان ایرانی به خود اختصاص میدهد. درمان سرطان پستان همچنین یکی از درمانهای پر هزینه در خدمات درمانی محسوب میشود. با توجه به این که منابع مالی برای بخشهای مراقبت سلامت محدود هستند، هدف از این مطالعه، ارزیابی هزینههای درمانی سرطان پستان در یک بیمارستان تخصصی سرطان در اصفهان و برآورد آن برای کل کشور بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعهی مقطعی برای ارزیابی هزینههای مستقیم پزشکی درمان سرطان پستان در ایران بود. دادههای مطالعه از بیمارستان سیدالشهدا (ع) اصفهان در بین سالهای 88-1384جمعآوری شد. با مراجعه به پروندهی بیماران، مراحل بیماری و درمان آنها شناسایی و هزینههای مستقیم مرتبط با درمان بیماران با تعرفهی دولتی و خصوصی به طور جداگانه برای هر بیمار، محاسبه شد. سپس دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:میانگین سنی بیماران 49 سال به دست آمد. پراکندگی بیماران در چهار مرحلهی بیماری به ترتیب، 1/4 درصد، 2/28 درصد، 6/26 درصد و 1/41 درصد بود. میانگین هزینههای مستقیم درمان بیماران در چهار مرحلهی بیماری به ترتیب 250/809/103، 180/715/106، 730/462/133 و 070/538/109 ریال محاسبه شد. نتیجهگیری: درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان در کشور، بیش از 836/304 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. سن تشخیص در ایران، حدود 10 سال پایینتر از کشورهای غربی است و بار تحمیل شدهی ناشی از بیماری، بسیار قابل توجه میباشد. پر هزینهترین بخش درمان، دارودرمانی است. انجام مطالعات هزینه- اثربخشی و شناسایی درمانهای جایگزین، میتواند نقش به سزایی در ارتقای کارآمدی درمان بیماران سرطان پستان داشته باشد. واژههای کلیدی: سرطان پستان؛ تحلیل هزینه؛ ایران
علیرضا جباری؛ فرزانه محمودی میمند؛ فاطمه نظام دوست؛ زهرا آقا رحیمی؛ لیلا شجاعی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1032-1038
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی میکند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخهی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینهی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیتهای شهر اصفهان در حوزهی گردشگری دندانپزشکی انجام ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی میکند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخهی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینهی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیتهای شهر اصفهان در حوزهی گردشگری دندانپزشکی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 در شهر اصفهان انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، یک پرسشنامهی نیمه ساختار یافته با سؤالات هدایت شده بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. در سنجش اعتبار دادههای بر آمده از مطالعهی کیفی، برای اطمینان از میزان مقبولیت (عینیت پذیری) دادهها مصاحبه پس از استخراجها با برخی از مشارکت کنندگان کنترل شد و صحت دادهها توسط آنان مورد تأیید قرار گرفت. نمونهگیری پژوهش از نوع هدفمند بود و بر این اساس، دندانپزشکانی انتخاب شدند که در طول 1 سال گذشته، بیمار خارجی برای ارایهی خدمت داشتند. در مجموع، با توجه به اشباع دادهها با 12 نفر از داندانپزشکان عمومی و متخصص مصاحبه شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل محتوا استفاده گردید و پس از جمعبندی و دستهبندی دادههای حاصل از مصاحبه، موضوعات اصلی و زیر موضوعات استخراج شد.
یافتهها: از بین 79 بیمار خارجی مراجعه کننده به دندانپزشکان مشارکت کننده در مطالعه، 29/63 درصد زن و بقیه مرد بودند. خدمات ترمیمی بالاترین درصد (22/58) را بین انواع خدمات دریافتی بیماران خارجی از دندانپزشکان مشارکت کننده در مطالعه، به خود اختصاص داد. از بین بیماران خارجی مراجعه کننده به دندانپزشکان مورد مطالعه، 81/84 درصد دارای ملیت ایرانی و مقیم در خارج از کشور بودند. قابلیتهای گردشگری دندانپزشکی اصفهان در 7 موضوع شرایط متقاضی، امتیازات شهری اصفهان، شرایط عامل نیروی انسانی، وضعیت رقابتی مراکز ارایه دهندهی گردشگری پزشکی در حوزهی دندانپزشکی، الزامات گردشگری پزشکی، صنایع وابسته و پشتیبان و راهبردهای اطلاعاتی میباشد. مشارکت کنندگان اعتقاد داشتند که با توجه به تجارب آنها، بیشتر تقاضاها از جانب ایرانیان مقیم خارج بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به قابلیتهای مطرح شده ازگردشگری پزشکی اصفهان در حوزهی دندانپزشکی، میتوان گفت که شهر اصفهان با وجود قابلیتهای مناسب اکوتوریستی و نیروی انسانی متخصص و مزیتهای رقابتی، هنوز نتوانسته است در این صنعت جایگاه مشخصی داشته باشد. تقویت الزامات گردشگری پزشکی، هماهنگی صنایع وابسته و پشتیبان، توسعهی راهبردهای اطلاعاتی و بازاریابی گردشگری دندانپزشکی از پیشنهادهای سازنده جهت توسعهی سریعتر این صنعت میباشد.
علیرضا جباری؛ مسعود فردوسی؛ محمود کیوان آرا,؛ زهرا آقارحیمی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 878-886
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. از این رو هدف مطالعهی حاضر، شناخت و تحلیل ذینفعان صنعت گردشگری پزشکی اصفهان و ارایهی راهبردهای مؤثر در توسعهی آن بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به روش مطالعهی کیفی در سال 1390 انجام شد. در مرحلهی اول ذینفعان کلیدی گردشگری پزشکی در استان اصفهان شناسایی و در مرحلهی دوم با ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی مصاحبه شد. به منظور تحلیل دادهها از مراحل تحلیل ذینفعان استفاده شد و در نهایت راهبردهای توسعهی گردشگری پزشکی ارایه گردید.
یافتهها: ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی در اصفهان به 9 دستهی اصلی تقسیمبندی شدند. این ذینفعان شامل استانداری، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی، ارایه دهندگان خدمات بخش بهداشت و درمان، ارایه دهندگان خدمات گردشگری، بانک توسعهی صادرات، سرمایهگذاران بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بودند. ویژگی ذینفعان نشان داد که از میان ذینفعان، روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کلینیک از برنامهی دولت در زمینهی گردشگری پزشکی آگاهی کامل داشتهاند. از نظر قدرت ذینفعان، بیمارستان خصوصی، نظام پزشکی، سرمایهگذار و دانشگاه علوم پزشکی دارای قدرت زیاد بودند. از میان ذینفعان، دانشگاه علوم پزشکی، کلینیک، بیمارستان خصوصی و ادارهی کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در موضع کاملاً موافق قرار داشتند. با توجه به تحلیل ذینفعان، راهبردهای مؤثر شامل راهبردهای متمرکز بر افزایش قدرت، راهبردهای متمرکز بر افزایش موافقت و راهبردهای متمرکز بر حفظ موضع بود.
نتیجهگیری: در صنعت گردشگری پزشکی اصفهان ذینفعان مختلفی وجود دارند، بنابراین میتوان با طراحی شبکهی ذینفعان گردشگری پزشکی، تشکیل شورای استانی گردشگری پزشکی و مشخص شدن نقش و وظایف هر یک از ذینفعان، به صورت نظاممند و منسجم در راستای توسعهی گردشگری پزشکی اصفهان برنامهریزی، سیاستگذاری و تصمیمگیری نمود و راهبردهای مؤثری را در جهت تحقق اهداف مربوط به کار گرفت