غلامرضا قاسمی؛ لیلا صفابخش؛ افسانه کریمی؛ سیمین شریفی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 17-23
چکیده
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. ...
بیشتر
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعهی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکدهی پرستاری و مامایی زاهدان بودند که 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترمهای مختلف بررسی پیشرفت مهارتهای کار با کامپیوتر در طی دورهی تحصیلی بود. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چک لیست مهارتهای فنآوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راهاندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزشگذاری شدند، در مواردیکه دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمرهی 1 و در غیر اینصورت نمرهی صفر داده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSSنسخهی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد. یافتهها: دادههای پژوهش نشان داد که نمرات مهارتها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیشتر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارتها به جز Word و PowerPoint بیشتر از دختران بود (02/0 = Pvalue). نتیجهگیری: فارغالتحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فنآوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده کنند، بنابراین برنامهی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغالتحصیلانی حرکت کند که آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشکدهی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزشهای مبتنی بر شواهد قرار دهد. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ دانشجویان پرستاری؛ مهارت
ایزت ماسیک؛ روسمیر بالجیک؛ جاسمین الجبگویک؛ سبیجا ایزت بگویک
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 528-537
چکیده
مقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی ...
بیشتر
مقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی به تعدادی از پایگاههای داده با اطلاعات کتابشناختی، اپیدمیولوژیک، تصویر و اطلاعات دیگر -که بهطور فزایندهای بر اهمیت استفاده از اینترنت در پزشکی تأکید دارد- اجازهی دسترسی میدهد. سیستمهایی برای ارزیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماریها و سیستمهایی به منظور حمایت از عملکرد بالینی بر روی اینترنت در دسترس میباشند. هدف از این بررسی برآورد این بود که، چه تعداد از دانشجویان آمادهی پذیرش دانش با استفاده از انفورماتیک پزشکی برای کار در آینده هستند و کدام قسمتها از انفورماتیک پزشکی در عملکرد پزشکان آینده حائز اهمیت است. روش بررسی: پژوهش در میان دانشجویان سال ششم دانشکدهی پزشکی دانشگاه سارایوو در سالهای 10/2009 و 13/2012 از طریق پرسشنامه با هدف خاص انجام شد. این پرسشنامه به طور کامل ناشناس بود و پنج طبقه از دادههای دربرگیرندهی متغیرهای مربوطه که توسط نویسنده برای اولین بار تهیه شد را شامل شد. برای ارزیابی نظرات مقیاس لیکرت مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بازخورد دانشجویان در مورد آموزش در زمینهی انفورماتیک پزشکی بیشتر شده بود، بهطوری که دانشجویان در سال 2009/2008 معتقد بودند که باید کار عملی بر روی کامپیوتر وآموزش و یادگیری از طریق اینترنت و از راه دور وجود داشته باشد. دانشجویان در هر دو نظرسنجی به توافق رسیدند که آنها باید دانش خود را در مورد پایگاه داده بهبود بخشند، اما در سال 2009 نیاز آنها به بهبود دانش خود در مورد افیس ام اس و اینترنت بیش از دو برابر سال جاری بود. نتیجهگیری: دسترسی به اطلاعات مفید پزشکی برای کاربران مراقبت بهداشتی، پزشکان و دیگر پرسنل مراقبت بهداشتی در مؤسسات بهداشتی مختلف در هر نقطه از سیارهی زمین راحتتر شده است. همهی آنها این قدرت را دارند که با سرعت زیاد و بهراحتی به جمعآوری و به اشتراکگذاری اطلاعات از مناطق محلی خود و حتی فراتر از آن بپردازند. واژههای کلیدی: انفورماتیک پزشکی؛ تکنولوژی اطلاعات؛ دانش- نگرش- عملکرد؛ دانشکدههای پزشکی؛ دانشجویان