الهام جواهری کیان
چکیده
مقدمه: نقصهای اطلاعاتی پروندههای پزشکی، موجب کاهش کیفیت خدمات مراقبتی و پاسخگویی بالینی، حقوقی و مالی میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستمی جهت بهبود کیفیت مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کیفی، از طریق مشاهده حضوری فعالیتهای کاربران (مدیران و کارشناسان مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: نقصهای اطلاعاتی پروندههای پزشکی، موجب کاهش کیفیت خدمات مراقبتی و پاسخگویی بالینی، حقوقی و مالی میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستمی جهت بهبود کیفیت مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کیفی، از طریق مشاهده حضوری فعالیتهای کاربران (مدیران و کارشناسان مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانهای منتخب سازمان تأمین اجتماعی) با سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته (در مجموع 10 نفر) در سال 1400، کارایی نرمافزار طراحی شده (تحت وب به زبان PHP با بانک اطلاعاتی MySQL) مورد بررسی قرار گرفت. دادههای کیفی مربوط به فعالیت با نرمافزار طراحی شده توسط کاربران، به روش تحلیل محتوا (MAXQDA) طبقهبندی گردید.یافتهها: «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» در دو بخش پنل مدیریتی و متصدی تعریف شد که به ترتیب دارای 6 و 7 زیرسیستم بود. پس از توسعه نرمافزار و مشاهده فعالیت کاربران در حین کار با نرمافزار و مصاحبه با آنان، کاربردهای «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» در قالب چهار دسته اصلی (امکانات، مزیت فنآورانه و تکنیکی، کاربرپسندی و الزامات آموزشی و تجهیزات) و 30 زیردسته طبقهبندی گردید.نتیجهگیری: بررسی کاربرد «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» توسط کاربران مدارک پزشکی، حاکی از افزایش کارایی و سرعت در انجام فعالیتهای مربوط به بررسیهای کمی در تجریه و تحلیل پروندههای پزشکی و امکان اخذ گزارشهای متنوع بر اساس نیازمندیهای مدیریتی در بررسی رفع نواقص پروندههای پزشکی در هر بازه زمانی مورد نظر بود.
محمود کیوان آرا؛ سعید کریمی؛ الهه خراسانی؛ مرضیه جعفریان جزی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 538-548
چکیده
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام ...
بیشتر
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام شد، به شیوهی کیفی بود و از مصاحبهی نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی معیارهایی مانند موثق بودن اطلاعات، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن و قابل تثبیت بودن دادهها درنظر گرفته شد. جامعهی پژوهش شامل صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. به مصاحبهشوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمیشود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده 41 زیر موضوع و 3 موضوع اصلی استخراج شد. این سه موضوع اصلی شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش چالشهای ناشی از تقاضای القایی را ارائه میکند که بارزترین یافتههای آن شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. این یافتهها به سیاستگذاران بخش سلامت کمک میکند تا بتوانند با درنظر گرفتن چالشها، راهبردهای مناسبی در جهت کاهش آنها طراحی نمایند. واژههای کلیدی: مراقبتهای بهداشتی؛ سیستمهای مراقبت بهداشتی؛ بیمار؛ بیمه؛ هزینههای درمانی