محمد دهقانی؛ یوسف نوشیراوانی؛ کبری شکریزاده بزنجانی؛ آزاده عسگریان
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت میتواند نقش مهمی در اداره این سازمانها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش کیفی و Delphi در سال 1396 انجام گردید. ابتدا مشکلات بخش مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت میتواند نقش مهمی در اداره این سازمانها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش کیفی و Delphi در سال 1396 انجام گردید. ابتدا مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن با استفاده از روش تحلیل مقایسه مداوم استخراج گردید. سپس اعتبار یافتههای به دست آمده با استفاده از تکنیک Delphi و در دو راند مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: از دیدگاه افراد شرکتکننده در تحقیق، مشکلات مربوط به نابرابری سازمانی، ساختمان و محیط کار و قوانین و فرایندها به ترتیب با 89، 86 و 85 درصد، مهمترین چالشهای بخش مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانها بود. اصلیترین دلایل به وجود آمدن این مشکلات نیز عدم وجود نظام صنفی (95 درصد) و امور مالی (92 درصد) بود.نتیجهگیری: بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها با چالشهای مختلفی مواجه است که علت اصلی آن مربوط به سیاستگذاریهای کلان، فقدان قوانین و نگرش مدیران بیمارستان به این بخش میباشد.
ریتا رضایی؛ سحر زارع؛ محمد شیردلی
دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 167-173
چکیده
مقدمه: با توجه به تغییرات بیوقفه و روند رو به رشد حوزه فنآوری اطلاعات و ضرورت آن، اغلب سازمانها میل به برونسپاری این بخش از فعالیتهای سازمانی خود دارند. در پژوهش حاضر با توجه به حساسیت بالای نظام سلامت، علاوه بر شناسایی خطرات و عواملی که به پدیدار شدن خطر میانجامد، مهمترین مخاطرات برونسپاری فنآوری اطلاعات سلامت نیز ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تغییرات بیوقفه و روند رو به رشد حوزه فنآوری اطلاعات و ضرورت آن، اغلب سازمانها میل به برونسپاری این بخش از فعالیتهای سازمانی خود دارند. در پژوهش حاضر با توجه به حساسیت بالای نظام سلامت، علاوه بر شناسایی خطرات و عواملی که به پدیدار شدن خطر میانجامد، مهمترین مخاطرات برونسپاری فنآوری اطلاعات سلامت نیز اولویتبندی گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری متشکل از کارشناسان حوزه فنآوری اطلاعات دارای حداقل 2 سال تجربه کاری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. مراحل انجام پژوهش در سه مرحله کلی صورت گرفت. ابتدا با مروری بر مطالعات پیشین، خطرات مؤثر بر برونسپاری خدمات فنآوری اطلاعات سلامت استخراج گردید و سپس به منظور تعیین و انتخاب مؤلفههای مناسب، از تکنیک Delphi استفاده شد. در نهایت، با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی FAHP (Fuzzy Analytical Hierarchy Process)، مؤلفههای خطر مورد ارزیابی و اولویتبندی قرار گرفت.یافتهها: پس از شناسایی مؤلفهها، فهرستی شامل 26 مخاطره اصلی در شش گروه ایجاد گردید که اولویتبندی مخاطرات اصلی به همراه وزن هر یک از آنها به ترتیب شامل خطرات تأمین کننده (255/0)، خطرات قرارداد (235/0)، خطرات فنآوری (146/0)، خطرات مالی (144/0)، خطرات امنیت (090/0) و خطرات برونسپار (013/0) بود.نتیجهگیری: مدیران و مسؤولان فنآوری اطلاعات با استفاده از تکنیک FAHP، قادر خواهند بود که مخاطرات اصلی این حوزه را شناسایی و به برنامهریزی جهت تقویت و اصلاح ضعفها در این بخش بپردازند.
پیمان رضایی؛ لیلا قادری نانسا
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 453-458
چکیده
مقدمه: متخصصان فنآوری اطلاعات سلامت HIT (Health information technology) میتوانند در هر جایگاه کاری که نیازمند دانش مرتبط با HIT باشد، مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر فرصتهای شغلی ممکن و موجود در جامعه را با توجه به تواناییهای دانش آموختگان این رشته شناسایی کرد و راهکارهای مناسبی برای افزایش آن ارایه نمود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: متخصصان فنآوری اطلاعات سلامت HIT (Health information technology) میتوانند در هر جایگاه کاری که نیازمند دانش مرتبط با HIT باشد، مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر فرصتهای شغلی ممکن و موجود در جامعه را با توجه به تواناییهای دانش آموختگان این رشته شناسایی کرد و راهکارهای مناسبی برای افزایش آن ارایه نمود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و جامعه پژوهش آن را دانش آموختگان شاغل در رشتههای مدارک پزشکی (109 نفر) و HIT (30 نفر) بیمارستانهای تبریز و مدیران مراکز مرتبط (40 نفر) تشکیل داد. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخته و روش مصاحبه استفاده شد. پایایی دادهها توسط ضریب Cronbach¢s alpha، 85/0 تعیین گردید. یافتهها به استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: اغلب متخصصان این رشته در واحد مدارک پزشکی بیمارستانها به کار اشتغال داشتند. مراکز تحقیقاتی (2/60 درصد) و سازمانهای بیمه (6/66 درصد) از مهمترین جایگاههای شغلی مورد علاقه دانش آموختگان هر دو رشته بود. از دید مدیران غیر بیمارستانی (40 درصد)، علت عدم جذب دانش آموختگان این رشته در سازمانها، عدم آشنایی با رشته و توانمندیهای آنان بود.نتیجهگیری: معرفی و شناساندن توانمندیهای علمی و عملی رشته و دانش آموختگان به جامعه ضروری به نظر میرسد. جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی محیطهای درمانی و غیر درمانی، تعادل مناسب بین منابع و مواد درسی تئوری و عملی میباشد.
اسماعیل مهرآیین؛ هاله آیت اللهی؛ مریم احمدی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 779-788
چکیده
مقدمه: امروزه، با ظهور پروندهی الکترونیکی بیمار، نیاز به تبادل اطلاعات افزایش یافته و در نتیجه امنیت و محرمانگی در سیستمهای اطلاعاتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر، وضعیت امنیت اطلاعات از سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، با ظهور پروندهی الکترونیکی بیمار، نیاز به تبادل اطلاعات افزایش یافته و در نتیجه امنیت و محرمانگی در سیستمهای اطلاعاتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر، وضعیت امنیت اطلاعات از سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 شمسی انجام شد. جامعهی پژوهش، مسؤولان واحد فنآوری اطلاعات در بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی (36 نفر) و نمایندگان شرکتهای نرمافزاری (شش نفر) بودند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید و روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون همبستگی درونی (75/0= α) تعیین شد. از آمار توصیفی و تحلیلی نظیر t-testبرای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، از لحاظ آماری تفاوت معناداری در وضعیت امنیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از بعد مدیریتی (843/0=Pvalue)، فنی (902/0=Pvalue) و فیزیکی (595/0=Pvalue) در مراکز آموزشی درمانی و غیرآموزشی وجود نداشت. اما از بعد فنی بین دیدگاه مسؤولان واحد کامپیوتر بیمارستانهای مورد مطالعه و نمایندگان شرکتهای نرمافزاری اختلاف معناداری وجود داشت (01/0=Pvalue). نتیجهگیری: در این مطالعه وضعیت امنیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در سطح قابل قبولی ارزیابی گردید. با این حال برنامهریزی جهت تدوین و اجرای جدیدترین سیاستها و دستورالعملهای امنیتی در هر سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی مطابق با نیازهای کاربران و پیشرفتهای فنآوری ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: امنیت دادهها؛ سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ فنآوری اطلاعات سلامت
مهدی یوسفی؛ عباس عصاری آرانی؛ بهرام سحابی؛ انوشیروان کاظم نژاد؛ سمیه فضائلی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 876-886
چکیده
مقدمه: نفوذ فنآوری اطلاعات و ارتباطات در حوزهی سلامت و توانمندیهای چشمگیر آن، در کنار امکان افزایش کارایی ارایهی خدمات و کاهش هزینهها، موجب توجه روزافزون به این فنآوریها برای مقاصد مختلف شده است. بر این اساس تعیین تأثیر توسعهی سلامت الکترونیک بر کاهش مخارج سلامت خانوارها هدفی است که مقالهی فعلی به آن پرداخته است. ...
بیشتر
مقدمه: نفوذ فنآوری اطلاعات و ارتباطات در حوزهی سلامت و توانمندیهای چشمگیر آن، در کنار امکان افزایش کارایی ارایهی خدمات و کاهش هزینهها، موجب توجه روزافزون به این فنآوریها برای مقاصد مختلف شده است. بر این اساس تعیین تأثیر توسعهی سلامت الکترونیک بر کاهش مخارج سلامت خانوارها هدفی است که مقالهی فعلی به آن پرداخته است. روش بررسی: مطالعهی توصیفی- کاربردی فعلی در دو مرحله در سال 1391 صورت گرفت که در مرحلهی اول با استفاده از روش کیفی مصاحبه با 93 خانوار از 8 استان کشور براساس چهار سطح شاخص توسعهی انسانی، به شناسایی اجزای مختلف مخارج سلامت خانوارها پرداخته شد و در مرحلهی بعد با استفاده از پانل نخبگان و با تحلیل محتوایی اجزای شناسایی شده، تأثیر توسعهی سلامت الکترونیک بر هر یک از اجزای مخارج سلامت خانوار بررسی و اجزا در سه دستهی مستقیم، غیرمستقیم و بدون تأثیر دستهبندی شد. یافتهها: در مرحلهی اول مطالعه تعداد 73 نوع هزینهی سلامت خانوار شناسایی شد که در مرحله بعد تعداد 27 نوع از این هزینهها بهعنوان مواردی تشخیص داده شد که توسعهی سلامت الکترونیک، می تواند بهصورت مستقیم آنها را کاهش دهد. از بین این موارد سلامت الکترونیک، بیشترین ظرفیت را برای کاهش هزینههای ایاب و ذهاب، اسکان، تغییر شغل و استرس ناشی از تلف شدن وقت دارد. نتیجهگیری: توسعهی سلامت الکترونیک میتواند بهعنوان یک راهبرد مناسب جهت کاهش سهم مردم از هزینههای سلامت در نظر گرفته شود، البته ایجاد زیرساختهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات و همکاری بین بخشی برای بهرهمندی از نتایج این راهبرد، ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: مخارج سلامت؛ فنآوری اطلاعات سلامت؛ سلامت الکترونیک
نرجس میرابوطالبی؛ حسین مبارکی؛ راضیه دهقان؛ نوشین محبی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 665-674
چکیده
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. ...
بیشتر
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. بنابراین پژوهشی با هدف تعیین فاکتورهای مورد انتظار پزشکان از پیادهسازی پروژهی پروندهی الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1391صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. جامعهی آماری شامل پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران تخصصی مشتمل بر 129 نفر بودند. پرسشنامهای برگرفته از پایاننامهی دکترای Morton در دانشگاه Drexel بهعنوان ابزار پژوهش انتخاب گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و صاحبنظران در این زمینه و پایایی آن از طریق test-retest به میزان 78 درصد سنجیده شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 19 و بوسیلهی روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع و درصد فراوانی، شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای آماری ANOVA و T-TEST یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بیشترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور پشتیبانی مدیریت با میانگین 65/3 و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور آموزش مناسب و کافی با میانگین17/3 بود. در ارتباط با موانع اجرای پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت بیشترین درصد کسب شده مربوط به هزینههای اقتصادی با 84 درصد و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به مقاومت پرسنل در برابر تکنولوژی جدید با 50 درصد بود و از دیدگاه پزشکان مهمترین مزایای پروندهی الکترونیک سلامت افزایش کنترل بر فعالیتهای کاری 9/82 درصد ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج کسب شده در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران با پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت در این دانشگاه موافق بودند و با توجه به نظرات ارائه شده توانایی و آمادگی لازم جهت پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت وجود داشت. واژههای کلیدی: پروندهی الکترونیک سلامت؛ فنآوری اطلاعات سلامت؛ پزشکان
نوشین محبی؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 558-570
چکیده
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت براساس الگوی سیپ، در پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 پرداخت. روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی بود و جامعهی آماری آن را مدیران گروه، اساتید، مسؤولان کتابخانه و دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 (مجموعاً 130 نفر) تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه براساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود که روایی آن به وسیلهی مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته تایید و پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، اساتید، دانشجویان و مسؤولان کتابخانه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach's Alpha) به ترتیب 74/0، 93/0، 98/0 و 80/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: در مجموع 139 شاخص براساس سه عامل زمینه، درونداد، و فرایند در حیطههای نیروی انسانی متخصص، خدمات علمی- تخصصی مورد نیاز جامعه، دانشجویان، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، برنامهی درسی، بودجه، امکانات و تجهیزات، فعالیتهای تدریس و یادگیری و علمی- پژوهشی دانشجویان و اساتید و فعالیتهای کتابخانه تعیین و مورد بررسی واقع شد. نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی وضعیت نسبتاً مطلوب دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت بود، اما تلاش برای اصلاح و بهبود آن و ادامهی فرایند ارزشیابی ضروری است. برای رسیدن به سطح ایده آل، نیاز به تجدید نظر و تغییرات لازم جهت ارتقای کیفیت وجود دارد. واژههای کلیدی: شاخصها؛ ارزشیابی؛ فنآوری اطلاعات سلامت
سمیرا یادگاری؛ طاهره یعقوبی؛ سید سعید آیت
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 118-127
چکیده
مقدمه: سرمایههای فکری در یک سازمان داراییهایی هستند که ارزش آنها با به اشتراک گذاشتن با دیگران و گذشت زمان افزایش مییابند. بیمارستانها مهمترین مراکز ارایهی خدمات سلامت محسوب میشوند که مدیریت داراییهای ناملموس در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از بین رفتن تلاشها و هزینهها میبایست نخست میزان ...
بیشتر
مقدمه: سرمایههای فکری در یک سازمان داراییهایی هستند که ارزش آنها با به اشتراک گذاشتن با دیگران و گذشت زمان افزایش مییابند. بیمارستانها مهمترین مراکز ارایهی خدمات سلامت محسوب میشوند که مدیریت داراییهای ناملموس در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از بین رفتن تلاشها و هزینهها میبایست نخست میزان اهمیت هر یک از ابعاد سرمایههای فکری بیمارستانها شناسایی شده سپس در جهت رشد و مدیریت آنها اقدام نمود. تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان اهمیت هر یک از ابعاد سرمایههای فکری در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان و همچنین، تعیین فاکتورهای مؤثر در هر بعد از سرمایههای فکری بر اساس مدل Hung انجام گرفت.
روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود و در سال 1390 در سه بیمارستان شهر اصفهان (شریعتی، امام موسی کاظم (ع) و امین) انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش 3000 نفر از پزشکان و پرستاران بودند که از بین سه بیمارستان، 200 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش گردآوری مباحث نظری آن، کتابخانهای بود و دادههای آن از طریق پرسشنامهی محقق ساخته به دست آمد. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران در زمینهی مدیریت تأیید شد و و پایایی آن به کمک alpha Cronbach's برابر با 89/0 به دست آمد. دادهها از طریق نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون Student-t تک متغیره و نمودار تارعنکبوتی تحلیل شد.
یافتهها: مقایسهی شاخصهای سرمایهی فکری با میانگین فرضی 3 نشان داد که میزان اهمیت شاخصهای سرمایهی انسانی، بیماران، سرمایهی فرایند، بیشتر از متوسط و شاخص نوآوری، دارای اهمیت متوسط و شاخصهای مالی و فنآوری اطلاعات دارای اهمیت کمتر از سطح متوسط بوده است.
نتیجهگیری: ابعاد سرمایههای فکری در بیمارستانها از اهمیت و ارزش یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین مدیران بیمارستانها باید زمینهی استفاده و بهرهبرداری از تمامی سرمایههای ناملوس را فراهم کنند و به این طریق باعث تولید علم، ثروت و نوآوری شوند.
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ سوسن عزیزی گندزلو
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 619-631
چکیده
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین ...
بیشتر
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در وزارت بهداشت و سایر سازمانهای مرتبط با سلامت در سال 1388 بود.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- کاربردی و در سال 1388 انجام گرفت. پس از شناسایی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، نظرسنجی انجام شد. حجم جامعه شامل مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات سازمانها و حجم نمونه برابر با حجم جامعه بود. دادهها از طریق مصاحبه و به وسیلهی پرسشنامه جمعآوری شد. روایی پرسشنامه از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آزمون مجدد (84/0 = r) سنجیده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.
یافتهها: با وجود ارتباط وزارت بهداشت با سایر سازمانها، تنها 28/14 درصد سایر سازمانها دارای سیستم اطلاعات به طور کامل مکانیزه و آمادهی شبکهسازی کامپیوتری با وزارت بهداشت بودند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی و نامناسب بودن زیرساختها به میزان 30/92 درصد و نبود استانداردها و مشکلات قانونی به میزان 61/84 درصد مهمترین موانع فراروی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران است.
نتیجهگیری: به علت فقدان زیرساختهای لازم، پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران ممکن نیست. باید فرهنگسازی، تدوین قوانین حریم شخصی و حوزهی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و نظارت دولت بر زیرساختها انجام شود.