@article { author = {Soleimanzadeh-Najafi, Nayerh Sadat and Zare-Farashbandi, Elaheh and Moradi, Roya and Zare-Farashbandi, Firoozeh}, title = {Familiarity of Medical Librarianship Students and Librarians with the Duties of a Clinical Librarian}, journal = {Health Information Management}, volume = {14}, number = {4}, pages = {181-185}, year = {2017}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7853}, eissn = {1735-9813}, doi = {10.22122/him.v14i4.3184}, abstract = {Introduction: Given the volume of information and time constraints of health specialists, it is necessary for clinical librarians to work as part of medical teams. Therefore, this study aimed to determine the familiarity of students and librarians with duties of clinical librarians.Methods: This was an applied study carried out using descriptive survey method. The sampling was carried out using survey method and the study population consisted of all bachelor level librarianship students and all librarians in Isfahan University of Medical Sciences (IUMS), Iran. Data was gathered using a questionnaire made by researchers.Results: Librarianship students and librarians in Isfahan University of Medical Sciences were familiar with duties of clinical librarians. There was no significant relationship between the average familiarity score of librarians in all three dimensions of duties, functions, and objectives with their field of study, level of education, and work experience. The only significant difference between average scores of librarians and students was in the search/research dimension.Conclusion: Students of librarianship and librarians have relative theoretical familiarity with work skills of clinical librarians and they are similar to each other in this regard.}, keywords = {Clinical Librarian,Duties,Students,Librarians}, title_fa = {بررسی میزان آشنایی دانشجویان و کتابداران پزشکی با وظایف کتابدار بالینی}, abstract_fa = {مقدمه: حجم اطلاعات و وقت ناکافی متخصصان سلامت، حضور یک کتابدار بالینی آشنا به وظایف حرفه‌ای را در تیم درمان ضروری می‌نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آشنایی دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و کتابداران با وظایف کتابدار بالینی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری که متشکل از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته کتابداری و کتابداران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود، به روش سرشماری انتخاب شد. داده‌ها به وسیله پرسش‌نامه محقق ساخته جمع‌آوری گردید و سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: دانشجویان و کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آشنایی به نسبت خوبی با وظایف کتابدار بالینی داشتند. ارتباط معنی‌داری بین نمره آشنایی کتابداران در سه محور مورد بررسی (اهداف، وظایف و کارکردها) با رشته تحصیلی و میزان سابقه کاری مشاهده نشد. همچنین، فقط در مؤلفه جستجو و پژوهش تفاوت معنی‌داری بین نمره آشنایی دانشجویان و کتابداران وجود داشت.نتیجه‌گیری: با توجه به آشنایی نسبی نظری دانشجویان و کتابداران با مهارت‌های شغلی یک کتابدار بالینی، امکان اجرای عملی این مهارت‌ها در محیط بالینی توسط دانشجویان این رشته وجود دارد.}, keywords_fa = {کتابدار بالینی,وظایف,دانشجویان,کتابداران}, url = {https://him.mui.ac.ir/article_11595.html}, eprint = {https://him.mui.ac.ir/article_11595_257b640b7ec499f81c926e83f4302874.pdf} }