@article { author = {Mobaraki, Hossein and Ahmadi, Sayed Ali Akbar and Daraei, Mohammad Reza and Abbasi, Mansureh and Hadi, Mohammad}, title = {The Association between Social Capital and Learning Organization (A Case Study: Staff of Qom University of Medical Sciences)*}, journal = {Health Information Management}, volume = {9}, number = {5}, pages = {679-685}, year = {2012}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7853}, eissn = {1735-9813}, doi = {}, abstract = {Introduction: In today’s changing world, in addition with establishing human capital, supportingsocial capital is one of other challenges in organizational behavior. Furthermore, social capital isa public characteristic, but it is resulted from individual efforts in making trust, relationships andcooperation. Without social capital, staff would not have willingness to share information andknowledge. This article investigated the social capital and the learning organization.Methods: This was a descriptive-correlational study with practical and fundamental objectives.The study population included 120 staff of Qom University of Medical Sciences. The sample sizewas 92 subjects according to the Morgan’s table. They were randomly selected and theirviewpoints concerning the social capital were collected. The views were analyzed throughinferential statistics by SPSS software.Results: The results showed that there was a significant correlation between the social capital andlearning organization in Qom University of Medical Sciences (P < 5%).Conclusion: Since social capital influences on improving and promoting the learningorganization, this type of capital in addition with other weaker aspects of social capital inadministrations and departments of medical universities must be identified and strengthened.}, keywords = {Social Capital,Organizational Learning,Organization}, title_fa = {رابطه‌ی بین سرمایه‌ی اجتماعی و سازمان یادگیرنده (مطالعه‌ی موردی: کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان قم)}, abstract_fa = {مقدمه: در دنیای متحول امروز، علاوه بر ساخت سرمایه‌ی انسانی، یکی از چالش‌های دیگر در رفتار سازمانی، ایجاد و تقویت سرمایه‌ی اجتماعی است و با این که سرمایه‌ی اجتماعی ویژگی جمع دارد، ولی از تلاش‌های فردی افراد در جهت ایجاد اعتماد، روابط و همکاری ناشی می‌شود. بدون سرمایه‌ی اجتماعی، کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند بود. این مقاله رابطه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی و سازمان یادگیرنده را مورد شناسایی قرار داده است. روش بررسی: این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و از نظر اهداف از نوع بنیادی می‌باشد. جامعه‌ی آماری آن 120 نفر از کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم بود که با توجه به جدول Morgan حجم نمونه، 92 نفر شد. نمونه‌ها بر اساس نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سرمایه‌ی اجتماعی از طریق مدل و پرسش‌نامه وحید وزیری‌راد (بررسی رابطه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی و توسعه‌ی ظرفیت یادگیری) و سازمان یادگیرنده به وسیله مدل و پرسش‌نامه Sanke مورد آزمون قرار گرفت. ضریب Cronbach’s alpha به ترتیب برای هر پرسش‌نامه برابر با 95 درصد و 85 درصد بود. پرسش‌نامه‌ی مذکور شامل نظرات نمونه با استفاده از آمار استنباطی و از طریق نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش، حاکی از آن است که بین سرمایه‌ی اجتماعی و سازمان یادگیرنده در ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم رابطه معنی‌دار وجود دارد (5% ≤ P). نتیجه‌گیری: از آن جا که سرمایه‌ی اجتماعی بر بهبود و ارتقای سازمان یادگیرنده تأثیر دارد، باید به این سرمایه و تأثیر آن بر بهبود سازمان‌ها توجه خاص کرد و جنبه‌های ضعیف‌تر سرمایه‌ی اجتماعی را در ادارات و بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی شناسایی و تقویت نمود.}, keywords_fa = {سرمایه‌ی اجتماعی,سازمان یادگیرنده,سازمان}, url = {https://him.mui.ac.ir/article_12137.html}, eprint = {https://him.mui.ac.ir/article_12137_9e7f24c9794e0ff4f8fe4dc6668e74cd.pdf} }