@article { author = {Izadi, Ahmad Reza and Drikvand, Jahangir and Ebrazeh, Ali}, title = {The Patient Safety Culture in Fatemeh Zahra Hospital of Najafabad, Iran*}, journal = {Health Information Management}, volume = {9}, number = {6}, pages = {895-907}, year = {2013}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7853}, eissn = {1735-9813}, doi = {}, abstract = {Introduction: Health care organizations, especially hospitals, must focus on patient safety as their mainstrategy. Cultural change is the most important challenge that they are faced with in creating a safesystem. The present article aims to improve the patient safety culture with an assessment of the safety inFatemeh Zahra Hospital, Najafabad, Iran.Methods: This descriptive and cross-sectional research was conducted in 2010. Patient’s safety culturewas measured using the Persian adaptation of the Hospital Survey on Patient Safety Culture. This surveywas validated by the opinion of 15 experts. The reliability of the questionnaire was determined byCronbach’s alpha and was 0.846. The questionnaire was sent to all medical employees of Fatemeh ZahraHospital. Data were analyzed with t-test and one-way ANOVA by SPSS Software. A P-value of less than0.05 was considered as statistically significant, and 95% confidence interval was calculated.Results: Overall, 196 of the 350 individuals responded to the surveys. The overall response rate was 56%.Supervisor expectations and actions gained 76% of all scores, teamwork within hospital units 75%,organizational learning 73%, feedback and communication about error 70%, transitions 69%,communication openness 68%, management support 65%, teamwork across units 62%, non-punitiveresponse to error 54%, and staffing gained 48%. 64% of all employees had no reports of error. The meanpatient safety score was 3.36 (out of 5). According to t-test results, there was no significance differencebetween patient safety scores in direct and indirect contacts with patient (P = 0.373). Moreover, accordingto the results of ANOVA, there was a significant difference between the scores of the maternitydepartment and midwifes, and other wards and employees (P < 0.000). There was no significant differencebetween the patient safety culture scores of employees of different wards, work experience in the ward(their current place of work), work experience in the hospital, and type of contact with patients (P < 0.05).Conclusion: Although the total score of patient safety culture was acceptable, non-punitive response toerror, staffing, teamwork across units, and management support are in need of immediate intervention.The hospital can improve the patient safety culture by planning and taking action in these areas.}, keywords = {Patient Safety,Quality of Healthcare,Medical Errors,Hospitals}, title_fa = {سنجش فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان فاطمه‌ی الزهرا نجف‌آباد}, abstract_fa = {مقدمه: سازمان‌های بهداشتی- درمانی بایستی بر ایمنی بیمار به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی خود تمرکز نمایند و بزرگ‌ترین چالش برای حرکت در جهت ایجاد یک سیستم بهداشتی- درمانی ایمن، تغییر فرهنگی است. این پژوهش بر آن است تا با ارزیابی ایمنی در بیمارستان فاطمه الزهرا نجف‌آباد، بیمار بتواند در ارتقای فرهنگ ایمنی مؤثر واقع شود. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی در سال 1389 انجام گرفته است. جهت شناخت چگونگی وضع موجود در مرحله‌ی میدانی، از پرسش‌نامه‌ی ترجمه شده‌ی مطالعه‌ی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان استفاده شد. روایی پرسش‌نامه با استفاده از نظرات 15 نفر از صاحب‌نظران تأیید ‌شد. پایایی پرسش‌نامه توسط آزمون آماری Cronbach's alpha، 846/0 بوده است. پرسش‌نامه در اختیار کلیه‌ی پرسنل درمانی بیمارستان‌ فاطمه‌ی الزهرا نجف‌آباد قرار داده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t و تحلیل واریانس یک‌ طرفه و با به کارگیری نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. معنی‌داری کمتر از 05/0 در فاصله‌ی اطمینان 95 درصد در نظر گرفته شد. یافته‌ها: تعداد کل پرسش‌نامه‌های توزیع‌ شده، 350 پرسش‌نامه بوده ‌است که از این تعداد، 196 پرسش‌نامه تکمیل‌ شد و عودت گردید. میزان بازگشت پرسش‌نامه 56 درصد بود. اقدامات و انتظارات مدیریتی 76 درصد، کار تیمی در درون واحد 75 درصد، یادگیری سازمانی 73 درصد، فیدبک و ارتباطات درباره‌ی خطا 70 درصد، انتقال دورن بیمارستانی 69 درصد، ارتباطات باز 68 درصد، حمایت مدیریت 65 درصد، کار تیمی بین واحدها 62 درصد، پاسخ غیر تنبیهی به خطا 54 درصد و کارکنان کافی 48 درصد امتیاز مربوط را کسب نمودند. از نظر گزارش خطا، 64 درصد از کارکنان سابقه‌ی هیچ‌ گونه گزارش خطا را نداشته‌اند. میانگین نمره‌ی درجه‌ی ایمنی بیمار در بیمارستان 36/3 (از 5) بود و بر اساس نتایج آزمون t، میان تعامل مستقیم یا غیر مستقیم با بیمار در رابطه با درجه‌ی ایمنی بیمار اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (373/0 = P) و بر اساس نتایج آزمون آنالیز واریانس، این اختلاف در بخش زایشگاه و در کارکنان ماما با سایر کارکنان معنی‌دار بود (001/0 < P). اختلاف معنی‌داری میان نمره‌ی فرهنگ ایمنی بیمار در بین کارکنان بخش‌های مختلف، سابقه‌ی کار در بیمارستان، سابقه‌ی کار در واحد فعلی خدمت و نوع تماس با بیمار وجود نداشت (05/0 > P). نتیجه‌گیری: هر چند از نظر نمره‌ی کلی، فرهنگ ایمنی بیمار در وضعیت به طور نسبی قابل قبولی قرار داشت، ابعاد پاسخ غیر تنبیهی به خطا، کارکنان کافی، کار تیمی بین واحدها و حمایت مدیریت نیازمند مداخله‌ی سریع شناخته شدند. بیمارستان می‌تواند با برنامه‌ریزی و اقدام در این زمینه‌ها نسبت به ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار اقدام نماید.}, keywords_fa = {ایمنی بیمار,کیفیت خدمات سلامت,خطاهای پزشکی,بیمارستان‌ها}, url = {https://him.mui.ac.ir/article_12179.html}, eprint = {https://him.mui.ac.ir/article_12179_440173b86e27bf6e963baec4bfad08c8.pdf} }