%0 Journal Article %T ارزیابی وضعیت پژوهش از دیدگاه انتقال و تبادل دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان %J مدیریت اطلاعات سلامت %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان %Z 1735-7853 %A فردوسی, مسعود %A علوی, سید سلمان %D 2011 %\ 02/20/2011 %V 7 %N ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) %P - %! ارزیابی وضعیت پژوهش از دیدگاه انتقال و تبادل دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان %R %X مقدمه: فرآیند انتقال و تبادل دانش (Knowledge Transfer & Exchange یا KTE) در واقع بخشی از مدیریت پژوهش است که دانش حاصل از پژوهش را از بی‌مصرفی به عرصه‌ی عمل منتقل می‌کند. بهره‌برداری شایسته از نتایج پژوهش متضمن مدیریت صحیح پژوهش می‌باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت انتقال و تبادل دانش در شرایط فعلی در مراکز تحقیقاتی و معاونت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بررسی نقاط نیازمند بهبود در این زمینه بوده است.روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی و از نوع مقطعی بود و در سال 1389 انجام شد. ابتدا برای مسؤولان و کارشناسان مراکز و معاونت‌های پژوهشی دانشکده‌ها،کارگاه توجیهی KTE برگزار گردید و کارشناسان با نحوه‌ی تکمیل پرسش‌نامه آشنا شدند. سپس پرسش‌نامه‌ی خود-ارزیابی انتقال و تبادل دانش که پیشتر در «مرکز تحقیقات بهره‌برداری از دانش سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران» تهیه و روایی و پایایی آن محاسبه شده بود، توسط کارشناسان مراکز تحقیقاتی و معاونت‌های پژوهشی دانشکده‌های دانشگاه تکمیل شد. پس از جمع‌آوری و نمره‌گذاری پرسش‌نامه‌‌ها،‌ اهداف مطالعه توسط نرم‌افزار Excel مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین وضعیت مربوط به تولید دانش با کسب 63 درصد از کل امتیاز بود و از سوی دیگر بخش «سؤال دانش» یا تعیین اولویت‌های پژوهشی و ارتباط با ذی‌نفعان با 30 درصد از کل امتیاز قابل کسب، دارای نمره‌‌ی کمتری بود.نتیجه‌گیری: لازم است مراکز تحقیقاتی به سمت ارتباط جدی‌تر و مستمر با ذی‌نفعان برای تعیین موضوعات پژوهشی و اولویت‌بندی آن‌ها حرکت کنند. انجام پژوهش‌های سفارشی و جذب گرانت‌های پژوهشی (به ویژه از منابع خارج دانشگاهی) باعث ارتباط بیشتر باذی‌نفعان می‌شود و استفاده از دستاورد‌های پژوهشی نیز به نوعی تضمین خواهد شد. همچنین توجه به موضوع انتقال دانش می‌تواند در اشاعه‌ی دستاورد‌های پژوهشی و انتقال صحیح و کامل پیام هر پژوهش به مخاطبان ویژه‌ی آن مؤثر باشد.واژه‌های کلیدی: پژوهش؛ ارزیابی؛ انتقال اطلاعات؛ دانش؛ دانشگاه‌‌ها. %U https://him.mui.ac.ir/article_11021_cd9c653a87fc862fb8aeb95b1c218d8b.pdf